Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Monsterstorm på gasjätten Saturnus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

Ghost Planet Discovered - Devoured By Its Sun

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högupplösta bilder av städer på natten (från ISS)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Astronomer har hittat en gallax vars ljus är 13.3 miljarder gammalt eller 420 miljoner år efter big bang! :blink:

De hittade den tack vare s.k. "gravitational lensing". Kraftfulla teleskop räcker inte riktigt till för detta utan denna teknik.

Nej, jag vet inte vad det kan heta på svenska.

 

post-5952-097170300 1353040539_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gravitationslins?

Jag tänkte väl mer på vad verbet skulle bli på svenska.

"Gravitationslinsning" låter inte så vettigt i mina öron... :closedeyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Gravitationsfokusering?

Utan att vara en expert på tekniken så tycker att detta alternativet är det bästa hitintills i alla fall. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hörde på radion idag att kallaste stället i vårt solsystem var nordpolen på månen, alltså inte t ex baksidan på Pluto som befinner sig längst från solen... alltså kan det va sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på radion idag att kallaste stället i vårt solsystem var nordpolen på månen, alltså inte t ex baksidan på Pluto som befinner sig längst från solen... alltså kan det va sant?

Temperatur har jag, slarvigt uttryckt här och nu, hört beskrivas som ett mått på energiinnehållet i något ämne.

Och eftersom månen saknar atmosfär så finns det väl inte så mycket runt nordpolen, bortsett från skugga.

Och hur mycket av resten av solsystemet skuggas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baksidan på pluto t ex?

Om du ids ;) kolla upp det på nätet så kan du konstatera att Pluto faktiskt roterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men månen roterar runt jorden och nås väl av solens strålar den med?

Nej. En sida är alltid vänd bort från Sol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kanske den de kalla nordpol då förmodligen felaktigt.

Men hursomhelst kul fakta att det är så, skulle jag aldrig gissat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. En sida är alltid vänd bort från Sol.

 

Nope.

 

Månen vänder alltid samma sida mot jorden. Månen snurrar alltså ett varv runt egen axel per månad.

 

Tack vare detta fantiserades det mycket om vad som kunde dölja sig på månens baksida, den är ju aldrig synlig från jorden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är klart, det är ju alltid en sida som är vänd mot solen och en sida som är vänd från solen. Men sidorna skiftar med tiden :)

Redigerad av mcoKng
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope.

 

Månen vänder alltid samma sida mot jorden. Månen snurrar alltså ett varv runt egen axel per månad.

 

Tack vare detta fantiserades det mycket om vad som kunde dölja sig på månens baksida, den är ju aldrig synlig från jorden :)

Jupp. Det är i själva verket så att ett dygn är väldigt långt på Månen, 29.5 Jorddygn.

http://www.universetoday.com/20524/how-long-is-a-day-on-the-moon/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baksidan på pluto t ex?

Pluto har lite atmosfär

Pluto är en av fyra himlakroppar i solsystemet som har en permanent kväveatmosfär. De andra är Saturnus största måne Titan, Neptunus största måne Triton och jorden. Likt sin tvilling i solsystemet, Triton, har Plutos atmosfär ett tryck på endast 3 till 100 mikrobar (3 till 100 miljontedelar av jordens tryck). Atmosfären är extremt kall, med temperatur på endast 43 kelvin (ca -230 °Celsius).

Man tror också att en del av ytan kan täckas av moln eller dimma.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pluto#Atmosf.C3.A4r

Intressant det som står längre ner om den lutande planetaxeln och det varierande avståndet till solen.

Nope.

 

Månen vänder alltid samma sida mot jorden. Månen snurrar alltså ett varv runt egen axel per månad.

 

Tack vare detta fantiserades det mycket om vad som kunde dölja sig på månens baksida, den är ju aldrig synlig från jorden :)

Jag har hört att det ska ligga en nazistisk rymdbas där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det ska ligga en nazistisk rymdbas där.

 

Aha. Granne med rymdbasen marsianerna byggt inför sitt anfall mot jorden då kanske?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...