Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

På frågan om planeter i vårt solsystem ansåg Isaac Asimov att solsystemet bestod av fyra planeter och rester. Ni kan ju fundera på varför han sa så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

Det finns fortfarande folk som tror att vi inte landstigit på månen. Det måste väl ändå finnas styrkta vetenskapliga fakta på att vi har varit där??

En annan fråga, varför har inga fler månfärder gjorts än de för ca 40 år sedan? Idag har vi ju mycket mer teknologi och vetenskap än förr för att göra en ordentlig utforskning av månen, eller har NASA avfärdat månen som ointressant och inriktar sig på resor till Mars? En sak till, skulle månen gå att terraforma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns fortfarande folk som tror att vi inte landstigit på månen. Det måste väl ändå finnas styrkta vetenskapliga fakta på att vi har varit där??

En annan fråga, varför har inga fler månfärder gjorts än de för ca 40 år sedan? Idag har vi ju mycket mer teknologi och vetenskap än förr för att göra en ordentlig utforskning av månen, eller har NASA avfärdat månen som ointressant och inriktar sig på resor till Mars? En sak till, skulle månen gå att terraforma?

Jag tolkar ditt inlägg som att du anser att "vi" (mänskligheten?) = "NASA", något som i sammanhanget kanske är sant, fast jag tycker det är lite sorgligt.

Jag gissar att månens brist på atmosfär gör den väldigt olämplig som reservjord, men jag hörde något, relativt flummigt, om att en stor mängd växter på Venus borde göra delar av planeten ganska lämplig för människor. I samband med det pekades det också ut någon plats vid en dal eller liknande, där man borde kunna få en fin strandtomt. (Använd inte det här inlägget som referens i något akademiskt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som tycker redan +40°C är för varmt skulle ha svårt att trivas på Venus där temperaturen på ytan är drygt +400°C och där det atmosfäriska trycket är ungefär 90 gånger högre än vi är vana vid.

 

Venus är en miljö där bly smälter en kall vinterdag och ubåtar skulle krossas som pappersflygplan. Jag har svårt att se hur någon kan tycka att det går att finna lämpliga miljöer för människor där...

Om jag minns rätt så var tanken att först skicka dit en massa växter så att växthuseffekten minskar. Om det skulle minska trycket vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till, skulle månen gå att terraforma?

Jag tror inte det eftersom den har så låg gravitation.

Ordet "terraforma" fick mig till att börja drömma igen om sci-fi.

Har någon en bra rulle att rekommendera, eller kanske en bra bok? :crossfingers:

 

Jag såg att SvT sänder "Eternal sunshine of the spotless mind" men bl.a. Jim Carrey som jag börjat uppskatta mer och mer med åren.

 

Väldigt OT nu och ursäkta och stannar här.

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det eftersom den har så låg gravitation.

Ordet "terraforma" fick mig till att börja drömma igen om sci-fi.

Har någon en bra rulle att rekommendera, eller kanske en bra bok? :crossfingers:

 

Jag såg att SvT sänder "Eternal sunshine of the spotless mind" men bl.a. Jim Carrey som jag börjat uppskatta mer och mer med åren.

 

Väldigt OT nu och ursäkta och stannar här.

Star Trek II: Khans vrede handlar ju om ett projekt att skapa en värld på detta vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det eftersom den har så låg gravitation.

Ordet "terraforma" fick mig till att börja drömma igen om sci-fi.

Har någon en bra rulle att rekommendera, eller kanske en bra bok? :crossfingers:

 

Jag såg att SvT sänder "Eternal sunshine of the spotless mind" men bl.a. Jim Carrey som jag börjat uppskatta mer och mer med åren.

 

Väldigt OT nu och ursäkta och stannar här.

2001 A Space Odyssey, Sunshine och Solaris är bra Sci Fi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka växter skulle överleva mer än 0,00000000000001 sek i en temperatur av +400°C?

Hur ska jag veta det? Jag nämnde bara något flummigt jag hörde för flera år sedan.

 

Hur ser det ut vid polerna eller eventuella dalar? Jag gissar att temperaturen kan variera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planetletaren Kepler är död:

 

Men forskarna hann få många, många terabyte med foton på exoplaneter innan sonden la av. Eller rättare sagt, den funkar fortfarande men den kan inte längre fokusera på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Jo, det är väl lite som jag jag läste tidigare idag (ett quote) på ett ställe: "Failure is not an option - it comes bundled with Windows".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article17420031.ab

 

Häftigt! Håller med Rhianna även om jag inte har stålar att bistå med. Snart får vi kontakt, och inom min livsttid, det är jag övertygad om.

Själv har jag kontakt med en annan dimension. ;) Lite OT i denna tråden dock..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat efter en filmsekvens där man filmar nedåt när rymdraket sticker uppåt. Jag såg en förut och tyckte det såg otroligt ut men kan inte hitta den igen. Kan nån ge ett tips....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag kontakt med en annan dimension. ;) Lite OT i denna tråden dock..

Oj, håller du på med Metafysik, vilken parallell värld har du kontakt med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat efter en filmsekvens där man filmar nedåt när rymdraket sticker uppåt. Jag såg en förut och tyckte det såg otroligt ut men kan inte hitta den igen. Kan nån ge ett tips....?

Atlantis sista färd, filmad från en av hjälpraketerna från start till några sekunder innan raketen landar i havet.

http://www.youtube.com/watch?v=QoG9AiZBAIU

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni astronomiintresserade som har lite koll, när blir landstigningen på Mars, hörde det blir en enkelbiljett ryktesvägen då resan tar 2-3 år, och vad ska de göra där, försöka terraforma och skapa atmosfär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jupiter innehåller mer av det som vi är skapta av än Sol. Vad säger det om vårt ursprung?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupiter innehåller mer av det som vi är skapta av än Sol. Vad säger det om vårt ursprung?

 

Solen är en stjärna, går väl inte att jämföra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solen är en stjärna, går väl inte att jämföra?

Jupiter är en stjärna som aldrig blev av.

Den är för liten och gravitationen är därför för låg för att gaserna ska tändas.

Men om innehållet i Sol och Jupiter är olika, och materialet i Jupiter innehåller mer av det vi är gjorda av så betyder det ju något för vårt ursprung. Och dessutom, om Jupiter inte har samma ursprung som Sol, var kommer då den ifrån? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...