Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Viktiga händelser detta år.

 

post-5952-026671700 1358880145_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

Ett plutodygn är drygt sex dar långt, men vad som kanske gör temperaturen där högre än på månen är att den har metan som atmosfär vilket är en stark växthusgas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu kan man se Jupiter i närheten av månen. Jag bifogar en bild på detta från härom kvällen. Hoppas det går att se den stora planeten.

post-17785-089743000 1358891763_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En animering av asteroiden som ska komma otäckt nära oss den 15 februari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en rätt rolig app i min telefon

post-67957-055440700 1360098332_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En animering av asteroiden som ska komma otäckt nära oss den 15 februari.

Nästan lika nära som den här.

 

Har en rätt rolig app i min telefon

post-67957-055440700 1360098332_thumb.jpg

Pocket universe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Pocket universe?

 

Nej, Star Walk, rätt kul att svepa över himlen med crossfingers.gif

 

post-67957-042576200 1360107699_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Storleken på Universum på 2 minuter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är ändå så att kometen är extremt långt från planeterna när den når längst bort. Jämför med ett tåg mellan Göteborg och Köpenhamn. Det är en del av det tågsystem som är runt Malmö, men när tåget passerar säger man just att det passerar Malmö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har de sagt i P3 flera ggr att rymden luktar stekt kött och svetsning, alltså hur kan det göra det är det inte vakuum i rymden alltså inga partiklar och därmed utan lukt???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har de sagt i P3 flera ggr att rymden luktar stekt kött och svetsning, alltså hur kan det göra det är det inte vakuum i rymden alltså inga partiklar och därmed utan lukt???

Tror du på allt de säger på P3? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har de sagt i P3 flera ggr att rymden luktar stekt kött och svetsning, alltså hur kan det göra det är det inte vakuum i rymden alltså inga partiklar och därmed utan lukt???

Du kan tro på P3 i det här fallet, läs här.

 

"It is hard to describe this smell; it is definitely not the olfactory equivalent to describing the palette sensations of some new food as 'tastes like chicken.' The best description I can come up with is metallic; a rather pleasant sweet metallic sensation. It reminded me of my college summers where I labored for many hours with an arc welding torch repairing heavy equipment for a small logging outfit. It reminded me of pleasant sweet smelling welding fumes. That is the smell of space."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du på allt de säger på P3? :blink:

Neej vad i min frågeställning framgår det att jag tror på P3?

Men tydligen har de kanske rätt.

Fast jag förstår inte hur, av skäl jag angett.

Jobbade natt igår, när jag klev ur bilen i minus 17-19 grader kristallklar natt tyckte jag det lukta en aning metalliskt, med dragning åt fis, kanske var rymden jag luktade lite på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Fast jag förstår inte hur, av skäl jag angett.

...

Det står i artikeln jag länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neej vad i min frågeställning framgår det att jag tror på P3?

Men tydligen har de kanske rätt.

Fast jag förstår inte hur, av skäl jag angett.

Jobbade natt igår, när jag klev ur bilen i minus 17-19 grader kristallklar natt tyckte jag det lukta en aning metalliskt, med dragning åt fis, kanske var rymden jag luktade lite på?

Som en droppe i havet, en fis i rymden... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Men tydligen har de kanske rätt.

Fast jag förstår inte hur, av skäl jag angett.

...

Sa inte Semmelman: Tack wall7 för länken som gav mig svar på min fråga. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i artikeln jag länkade till.

Men är det vakuum då om det finns grejer i vakuumet, jag trodde rymden bestod av verkligen ingenting ja förutom då planeter och gasmoln och etc men allt däremellan trodde jag bara var helt tomt? (och ingenting kan ju inte lukta liksom)

 

"high-energy vibrations of ions"

 

Vad betyder ions?

 

Kan inte astronauterna på solsidan av rymdstationen öppna visirerna två sekunder och ta en luktsniff på rymden eller fryser näsan till is på en gång?

 

Jag misstänker nämligen samma lukt jag kände en mycket kall natt skulle kunna va åt det hållet, det var liksom åt metallhållet. Mer än brallhållet...

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur man definierar "helt tomt" :)

 

Är mörk energi "helt tomt"?

Är mörk materia "helt tomt"?

Är joniserad strålning "helt tomt"?

Är fotoner "helt tomt"?

 

Inte för en astrofysiker, astronom eller andra slemma figurer. För dig, om du försöker andas där ute, visst, men helt tomt är en definitionsfråga.

Så kan man nog säga. +1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bortsett från strålning, men kan den lukta? Liksom mörk materia?

 

 

Fast det där med fotoner är lite skumt, fotoner från en stjärna kan färdas oändliga sträckor utan att synas eller lysa upp, men sen när de kommer fram till våra ögon omvandlas de till energi vi kan detektera. Liksom solens fotoner, strålar säger vi felaktigt vilket ger felaktig bild, syns inte heller förrän de träffar ett föremål. Då skickas nya fotoner lika osynliga mot våra ögon för att där träffa synstavarna och ge oss ett synintryck, fast under färd är de helt osynliga, konstigt. Men tur att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...