Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, sevensleeper säger:

... han drömmer om att se Mars som en alternativ planet att bo på, om jag inte minns helt fel.

I alla fall sade han i tv-serien Mars att han menar att vi måste ha en alternativ planet för att mänskligheten ska kunna säkra sin överlevnad. Det lät lite krystat, IMHO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

sevensleeper
9 minuter sedan, Alix säger:

I alla fall sade han i tv-serien Mars att han menar att vi måste ha en alternativ planet för att mänskligheten ska kunna säkra sin överlevnad. Det lät lite krystat, IMHO.

Oavsett om det är krystat eller ej så lär varken du eller jag få uppleva utfallet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, sevensleeper säger:

Oavsett om det är krystat eller ej så lär varken du eller jag få uppleva utfallet. :D

Nä, det var det jag menade. Vi lär inte bo på Mars om 300 år. :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Alix säger:

Nä, det var det jag menade. Vi lär inte bo på Mars om 300 år. :P 

Nä, du och jag lär inte göra det. Om vi inte signar upp för kryonik. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
19 minuter sedan, Svolder säger:

Hade det inte varit bättre att satsa på att inte göra den ursprungliga planeten obeboelig...? kan jag tycka...

Håller med, men att ha en plan B när Trump, Putin och Kim Jong Un är i farten och ska mäta penisar, är nog klokt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Hade det inte varit bättre att satsa på att inte göra den ursprungliga planeten obeboelig...? kan jag tycka...

Absolut. Men Musk är kapitalist, och ser väl en ny marknad... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Håller med, men att ha en plan B när Trump, Putin och Kim Jong Un är i farten och ska mäta penisar, är nog klokt.

Så sådana typer får inte följa med till Mars? The enemy within...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Svolder säger:

Det är väl de som skall skickas med första rymdskeppet för att kunna vara på plats för att leda och fördela arbetet när resten kommer (jo, jag vet, snott från Liftarens guide till galaxen)

Mänskligheten lär ta med sig sina tillkortakommanden, oavsett vilken planet vi bebor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Svolder säger:

Historien i Liftarens Guide till Galaxen bygger på att mänskligheten skickar byråkraterna först för att förbereda för resten av mänskligheten, men "glömmer" att informera om att resan för resten ställdes in. :)

Jo.

För egen del tänkte jag mest på Musks vision.

Det är ingen lösning att vara mänsklig på en annan planet.

Det har den inte förtjänat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blodmåne ikväll. B)

 

Klockan 22.22: ”Blir riktigt bra månförmörkelse” - Omni

 

“Med start klockan 21.15 i kväll kan det vara värt att sticka ut huvudet genom fönstret. Då går blodmånen, som en total månförmörkelse kallas, upp över horisonten. Det är århundradets längsta månförmörkelse och den sällsamma synen när sin kulmen klockan 22.22 och pågår till 01.30 då jordens skugga lämnar månen.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, modEric säger:

Blodmåne ikväll. B)

 

Klockan 22.22: ”Blir riktigt bra månförmörkelse” - Omni

 

“Med start klockan 21.15 i kväll kan det vara värt att sticka ut huvudet genom fönstret. Då går blodmånen, som en total månförmörkelse kallas, upp över horisonten. Det är århundradets längsta månförmörkelse och den sällsamma synen när sin kulmen klockan 22.22 och pågår till 01.30 då jordens skugga lämnar månen.”

Häftigt att det sammanfaller med årets kanske varmaste dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Svolder säger:

Historien i Liftarens Guide till Galaxen bygger på att mänskligheten skickar byråkraterna först för att förbereda för resten av mänskligheten, men "glömmer" att informera om att resan för resten ställdes in. :)

Jag har inte läst den, men det låter som en klok bok. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
56 minuter sedan, Svolder säger:

Den är otroligt rolig, alla fem böckerna i trilogin. Läs den! (det är inte science fiction, det är komedi)

Ok. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda rubriken jag borde ha låtit vara kvar, av fåfänga:

 

Fiskarens guide till en braxen

 

(Efter att länsstyrelsen i Kronoberg hade gett ut en fiskeguide).

 

Men jag dödade min älskling... :deppig: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
6 timmar sedan, Svolder säger:

Historien i Liftarens Guide till Galaxen bygger på att mänskligheten skickar byråkraterna först för att förbereda för resten av mänskligheten, men "glömmer" att informera om att resan för resten ställdes in. :)

Det är väl frisörer, advokater och "phone sanitizers" (Golgafrinchans). De skickas i förväg för att se till att allt är i ordning när resten av befolkningen kommer.

 

Men av nån anledning följer resten av befolkningen aldrig efter, och de förstår inte varför förrän Arthur Dent (tror jag) utbrister "- Ni är ett gäng idioter!" . "- Ja precis, det var anledningen."  svarar kaptenen på skeppet. :totaltgalen:

 

Det är en mycket bra bok. Jag läser om Guiden varje sommar.

 

† Fritt översatt ur minnet.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En äkta bild. :yeahbaby: Annars ser man hur många har photoshoppat loss. En del verkar ha sett apelsiner. Eller de kanske zoomade in Mars? :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Svolder säger:

FBC8C999-E12A-478C-9664-4EC9F7A45921.jpegDen var lite knepig att få en bra bild på. Exponeringstiden blev för lång för att få den skarp och ISO för högt för att hålla den brusfri

Bilden togs i slutet av förmörkelsen, strax före 23?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Bilden togs i slutet av förmörkelsen, strax före 23?

Du menar strax före 23:13. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Alix säger:

Du menar strax före 23:13. :nerd:

Nä, jag gissade på lite tidigare. Men jag såg aldrig månen själv under den totala förmörkelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

En äkta bild. :yeahbaby:Annars ser man hur många har photoshoppat loss. En del verkar ha sett apelsiner. Eller de kanske zoomade in Mars? :P 

 

:D

  • Haha 2
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
13 timmar sedan, modEric säger:

Det här var en fantastik bild. :yeahbaby:

Jag är inte säker på att jag förstår, men påstår han att den vitgula pricken är månen, och den röda är Mars?

 

I så fall är det en lögn; bara det gamla snacket om att "Mars blir lika stor som fullmånen vid opposition".

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...