Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Jag anser att det är dags att diskutera astronomi, vad vi vet om rymden och anser oss veta. Jag har varit barnsligt förtjust i astronomi sen jag var liten och även om jag inte kan matematik speciellt bra förstår jag ändå rätt lätt att avstånden där ute är enorma. Jag tänkte inleda med några bilder och prata kring dom.

 

Såpbubblenebulosan:

soapbubble-400.jpg

Den är precis som den beskrivs, den ser alltså ut som en såpbubbla mitt i rymden, i Svanens tecken. Den är ca 1 ljusår i diameter så den är inte liten. Ljuset tar mindre än en dag på sej att lämna vårt solsystem.

http://www.guardian.co.uk/science/blog/200...p-bubble-nebula

http://www.noao.edu/image_gallery/html/im1059.html

 

Betelgeuse:

post-17785-1249039612_thumb.jpg

Betelgeuse (ett arabiskt namn som ungefär betyder den mittersta, den centrala) är en av de största stjärnorna vi känner till och nu har bilder på den tagits som visar att stjärnan är mitt uppe i en dödskamp. Den omges av en plym lika stor som vårt solsystem ut till Neptunus och eftersom det ljuset når oss efter 640 års färd är det ingen som vet när den blir en supernova. Den kommer dock att överträffa månen i ljusstyrka sett från vår horisont när den gör det. Synd bara att Aftonbladet väljer att gå ut med den animerade versionen av fotona i sin artikel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5579148.ab

 

fn.CL16M.gif

Vår jord jämfört med andra objekt i den del av universum vi känner till. Vi bor på ett dammkorn, inte ens det om man jämför med vad som finns där ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

Postad (redigerade)

Här har vi förresten en stjärna verkligen är på väg att explodera. Eta Carinae heter systemet där huvudstjärnan växlat nåt enormt i ljusstyrka de senaste 300 åren. Ett tag var den inte synlig för blotta ögat men sen 1840 är den ett av de kraftigaste objekten vi kan se på natthimlen. Den exploderar snart och den kommer också att synas väldigt väl på himlen, trots att den är över 7500 ljusår bort.

 

etacarinaebig.jpg

Redigerad av snowreeler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag delar din fascination! Jag tjötade mig till ett eget teleskop i 10-årsåldern, till exempel.

 

Avstånden är helt otroliga, och himlakropparna enorma. Men rymden är först och främst vacker!

 

På en bakgrund svartare än svartast vilar briljanta ljuspunkter i massa olika färger, blandade med gamla nebulosor, uråldriga galaxer och en hel rad udda objekt. Nästan vilken bild som helst av bättre kvalitet är makalöst vacker!

 

Mest gripande av alla bilder, tycker jag, är bilden Hubble Deep Field, sammansatt från en serie bilder tagna med Hubble-teleskopet. Bilden visar ett pyttelitet område på himlavalvet, tillika en av de mörkaste och objektfattigaste, och ändå är den proppfull med galaxer. Var och en fullt jämförbar med vår egen. Om man har som utgångspunkt att det finns intelligent liv på andra planeter, kring andra stjärnor, även om det bara finns på några få andra ställen i varje galax, så visar bara detta lilla utsnitt potentiellt tusentals andra platser där intelligenta livsformer lever.

 

Ett av de främsta skälen till att jag älskar rymdbaserad science fiction är för att det i många fall handlar om utforskning av rymden, möten med andra livsformer och upptäckter av nya världar. Det får mig att drömma och fantisera!

 

Jag skulle kunna ge väldigt mycket för att få kommunicera med en intelligent varelse från en helt annan värld, i den mån det hade varit möjligt. Att få ta del av tankar, drömmar, känslor och minnen. Få en inblick i kulturen, vetenskapen och naturen på varelsens hemplanet. Eller var den nu hör hemma...

 

Men jag är rädd för att alla nu levande människor aldrig kommer att få uppleva en dag när vår civilisation får kontakt med en annan, om det ens nånsin kommer att ske. Men jag hoppas! Och längtar!

 

HubbleDeepField.800px.jpg

 

Den här bilden, Hubble Ultra Deep Field, är egentligen ännu mer imponerande och gripande, eftersom den visar saker i ännu högre detalj och dessutom de äldsta objekt som nånsin fångats på bild - galaxer som bildades och existerade inom den första miljarden år efter universums tillblivelse.

 

Hubble_ultra_deep_field_high_rez_edit1.jpg

Redigerad av ClCdCm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
fn.CL16M.gif

Vår jord jämfört med andra objekt i den del av universum vi känner till. Vi bor på ett dammkorn, inte ens det om man jämför med vad som finns där ute.

Snygg gif. :ThumbsUp:

 

Hittade för ett tag sen samma bilder men utan gif-formatet. De säger en hel del om hur liten man är.. eller ordspråksmässigt; Stor i orden, liten på jorden. :P

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har vi förresten en stjärna verkligen är på väg att explodera. Eta Carinae heter systemet där huvudstjärnan växlat nåt enormt i ljusstyrka de senaste 300 åren. Ett tag var den inte synlig för blotta ögat men sen 1840 är den ett av de kraftigaste objekten vi kan se på natthimlen. Den exploderar snart och den kommer också att synas väldigt väl på himlen, trots att den är över 7500 ljusår bort.

 

etacarinaebig.jpg

 

Såg en dokumentär på National Geographic tidigare idag, där de bland annat pratade om den stjärnan. Den kommer lysa ungefär som månen, och ge skuggor mitt i natten efter den exploderat och ljuset nått till oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://science.nasa.gov/headlines/y2009/03...htm?list1317154

 

Vad träffade Jupiter den 19 juli i år? Det var en amatörastronom i Australien som först såg nedslagsmärket i den stora planetens atmosfär. Man kan undra vilken skada ett sånt nedslag skulle kunna orsaka här på jorden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://science.nasa.gov/headlines/y2009/03...htm?list1317154

 

Vad träffade Jupiter den 19 juli i år? Det var en amatörastronom i Australien som först såg nedslagsmärket i den stora planetens atmosfär. Man kan undra vilken skada ett sånt nedslag skulle kunna orsaka här på jorden.

 

Hålet blev lika stort som hela jorden hörde jag. Det finns ju fördelar med att bo på en liten planet, mindre chans att bli träffad av något sådant :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är helt övertygad om att det finns någon form av liv ute i universum. Men det kommer vi ändå aldrig någonsin få reda på, för det är så lånt borta.

 

Bra sida:Astronomy picture of the day

Tycker sånt här är otroligt spännande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det trillar ner mycket sten i natt - om man går ut och tittar mot väster. Vi såg 10 st stjärnfall på en tidsrymd av 20 min, nyss. Varav ett i bamseformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett stjärnfall på vägen hem.

 

Hur kommer det sig att stjärnorna dör på det sättet?

 

Huh? Stjärnor dör inte i stjärnfall.... Supernovor vettu! http://en.wikipedia.org/wiki/Supernova :borstatanderna:

 

Annars passerar ju jorden en meteorstorm just nu. Många som ser stjärnfall idag. Många önskningar också?

 

Fast inte jag... :( Snart så...

Redigerad av aLex-Ander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har har aldrig sätt ett stjärnfall i mitt liv fören idag då såg ja 7 stycken.. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte stjärnor som faller ner på vår jord utan småsten som rusar in i vår atmosfär och brinner upp.

Lärde ni inte det i skolan?

 

Enstaka ggr ramlar det ner en bumling som inte hunnit brinna upp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant tråd! denna ska följas med spänning...

 

Har länge velat skaffa en stjärnkikare, men det blir aldrig av för att man bor mitt i göteborg, tror det är speciellt bra sikt här. När jag har bil så kommer jag nog skaffa mig en 6 eller 8 tums newton.

Är det nån här som har en stjärnkikare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant tråd! denna ska följas med spänning...

 

Har länge velat skaffa en stjärnkikare, men det blir aldrig av för att man bor mitt i göteborg, tror det är speciellt bra sikt här. När jag har bil så kommer jag nog skaffa mig en 6 eller 8 tums newton.

Är det nån här som har en stjärnkikare?

 

Hade en bra stjärnkikare för några år sedan, kunde se en del planeter, och givetvis månen på nära håll..tyvärr blev den stulen, var utbytbar optik på den..en gammal fin sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har har aldrig sätt ett stjärnfall i mitt liv fören idag då såg ja 7 stycken.. :huh:

 

Det du såg var rester som kastats ut från kometen Swift-Tuttle vars svans vi passerar genom varje år vid den här tiden. Eftersom de ser ut att komma från stjärnbilden Perseus kallas meteorskuren Perseiderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huh? Stjärnor dör inte i stjärnfall.... Supernovor vettu! http://en.wikipedia.org/wiki/Supernova :borstatanderna:

 

Annars passerar ju jorden en meteorstorm just nu. Många som ser stjärnfall idag. Många önskningar också?

 

Fast inte jag... :( Snart så...

 

Sedärja, kompisen och jag satt och pratade om det i bilen precis efter vi såg ett stjärnfall. ^^

Ifall stjärnorna dör eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett stjärnfall på vägen hem.

 

Hur kommer det sig att stjärnorna dör på det sättet?

 

 

Sedärja, kompisen och jag satt och pratade om det i bilen precis efter vi såg ett stjärnfall. ^^

Ifall stjärnorna dör eller inte.

Astronomi är intressant att studera ;)

 

är stjärnorna långt bort så har de redan dött ....

det är ljuset som färdas för långsamt som gör att vi inte hinner uppleva händelsen i nutid

 

"Nu är det inte stjärnor som faller ner på vår jord utan småsten som rusar in i vår atmosfär och brinner upp.

Lärde ni inte det i skolan?"

 

Det vi kallar stjärnstoff.... mer intressant är ju dessa kometer .... såg ett program häromdagen

då man påstod att livet på jorden härstammar från just kometer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vet någon vad utrycket ljusår är?

Hur långt är ett ljusår?

 

Den sträcka ljus hinner färdas på ett år. Den sträckan är ungefär 10^16 meter, eller 9 460 730 472 580,8 meter för att vara exakt.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi är uppe i sådana avstånd så används måttenheten parsek :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon vad utrycket ljusår är?

 

Hur långt är ett ljusår?

 

Den tid som går mellan löningarna..... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edsbyn, vet du vad som händer om man färdas fortare än ljuset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edsbyn, vet du vad som händer om man färdas fortare än ljuset?

hahah, ehh... man dör kanske?

 

Har inte en aning.

 

Bara en ren chansning :stjarnsmall::totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...