Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Det var ju en partiell solförmörkelse igår, som jag tyvärr missade.

 

Kring middagstid igår, 4/1 - 2011.

 

post-5952-091448000 1294239523_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

Sex planeter kring en annan stjärna hittade. De flesta är runt jordens storlek och cirklar närmare sin stjärna än Merkurius kring vår sol. Snart hittar man en planet med samma storlek som jorden och i ungefär samma område som jorden kring vår sol, alltså den så kallade Guldlockszonen.

 

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.543192-nytt-planetsystem-upptackt

http://portaltotheuniverse.org/blogs/posts/view/94984/

http://en.wikipedia.org/wiki/Kepler-11

 

Visserligen har en guldlocksplanet redan hittats men det skadar inte att hitta fler, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Timelapse av Vintergatan sedd från South Dakota:

Kan man säga himmelskt vackert?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Ska bli intressant att studera live för i Stellarium så passerar planeterna varandra med ett visst visuellt avstånd till varandra på natthimlen.

 

post-5952-021826600 1331407220_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Perseiderna i kväll. Kan bli fint med tanke på att det för en gångs skull är klar himmel. Blir nog till att tillbringa kvällen bekvämt tillbakalutad i trädgården med en kopp te och betrakta skådespelet.

Ett stjärnfall i minuten?

Jo jag ska bege mig ut om vädret tillåter.

Hmm... kamera och stativ... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta med hjälm ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också att ISS glider förbi vid cirka kvart i tolv. Kan vara värt att lägga märke till

Ja den höjer sig över horisonten ganska precis då och far från väst sydväst till ost sydost ungefär, eller från Arcturus till Uranus, Uranus är för ovanlighetens skull synlig i öst en liten bit ovan horisonten.

Satelliterna rör sig också så pass fort att det syns med blotta ögat.

 

post-5952-056175400 1344716122_thumb.png

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ändrats nu av någon anledning. Kvart över ett - halv två i natt kan man se ISS Zarya fara från väst sydväst till ost sydost.

 

post-5952-027108300 1344723287_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ändrats nu av någon anledning. Kvart över ett - halv två i natt kan man se ISS Zarya fara från väst sydväst till ost sydost.

...

Var du uppe och kollade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var du uppe och kollade?

Ja och konstaterade en av de stora nackdelarna att bo i en stad, liten men fortfarande en stad, att den aldrig slocknar riktigt helt och är upplyst stort sett överallt. Dessutom bor jag på berget där det sluttar åt öster ungefär vilket betyder att starten på ISS bana var dold för mig.

 

Nu hade vi även stjärnfall, men under den korta stund jag var ute runt 12 orsakade meteoriterna inte så mycket som en blinkning på natthimlen. Inte för att jag kunde vara säker på att se något men inte var där mycket inte... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och konstaterade en av de stora nackdelarna att bo i en stad, liten men fortfarande en stad, att den aldrig slocknar riktigt helt och är upplyst stort sett överallt. Dessutom bor jag på berget där det sluttar åt öster ungefär vilket betyder att starten på ISS bana var dold för mig.

 

Nu hade vi även stjärnfall, men under den korta stund jag var ute runt 12 orsakade meteoriterna inte så mycket som en blinkning på natthimlen. Inte för att jag kunde vara säker på att se något men inte var där mycket inte... :(

Synd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moln hindrade mej från att se. Varenda större evenemang på himlen de senaste åren har sammanfallit med regn, snö, dimma, stora molnsjok eller stormar. Det slår aldrig fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om ISS, vill ni se något riktigt häftigt? Ställ då in denna videon på högsta 720p kvalitet och visa i fullskärm. :chock:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev inspirerad av Axelmannens bildpost om jämförelse av stjärnor och planeter i storlek när storlekarna är ENORMA (bara förnamnet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bild:

 

Star_sizes1.jpg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venus är väl uppe som morgonstjärna vid denna tiden på året? Glömt kolla...går inte upp så tidigt numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venus är väl uppe som morgonstjärna vid denna tiden på året? Glömt kolla...går inte upp så tidigt numera.

Lätt kontrollerat med Stellarium.

Venus går upp ungefär 2 på natten och är uppe hela dagen sedan, men det syns förstås inte i dagsljuset, och går sedan ner ungefär vid 5 på eftermiddagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Man får la pallra sig ut...

 

post-5952-098020200 1350670822_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gick det Mikael?

Har inte orkat ut pga jobb men kanske i kväll... :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...