Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

hahah, ehh... man dör kanske?

 

Har inte en aning.

 

Bara en ren chansning :stjarnsmall::totaltgalen:

 

Det svartnar för ögonen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

Det svartnar för ögonen...

haha, bra chansning av mig med andra ord :stjarnsmall:

 

Fast man kan ändå inte åka snabbare än ljuset, eller?

 

Kan kanske rymdskepp göra det? Dom åker snabbare än ljudet vet jag i alla fall. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att accelerera upp ett objekt med massa till ljusets hastighet. Energimängden som krävs går mot oändlighet när man är mycket nära ljusets hastighet.

 

Masslösa partiklar (fotoner, dvs ljuspartiklar) kan dock färdas med ljusets hastighet, men det är möjligt pga att de alltid gör det! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som händer om man teoretiskt sätt skulle åka fortare än ljuset är lite halvkrångligt. Om man får tro Einsteins relativitetsteori så krävs det enormt (för att inte nämna oändligt eller mer) mycket energi för att accelerera upp till hastigheter över ljuset. Wikipedia har en bra artikel om det. Dock är jag själv övertygad att inget nånsin kan accelerare upp till överljushastigheter, eftersom det skulle bli alltför krångligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Faster-than-light

 

Edit: Efter lite ytterligare efterforskningar så är det möjligt för partiklar att färdas fortare än ljuset, dock endast om ljuset färdas i ett medium som saktar ner ljuset. Dock är det alltid omöjligt att färdas fortare än c.

Redigerad av Sternis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Precis, för att något som har massa ska accelereras krävs energi, och energimängden går mot oändligheten när hastigheten går mot c (ljusets hastighet).

 

Om man färdas i ljusets hastiget (trots att det inte går) står tiden still.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man färdas i ljusets hastiget (trots att det inte går) står tiden still.

Haha, det skulle jag vilja göra när det är sommarlov :P Då slipper man skolan för evigt ju ;)

 

Men vet någon om rymdskepp färdas i ljudets hastighet?

Redigerad av Edsbyn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, det är farligt att läsa för mycket om avancerad fysik. Man blir helt snurrig huvudet ju :wacko:

Enligt artikeln jag postade tidigare så finns det en del teorier om hur partiklar kan färdas fortare än c. Samt att det verkar ha gjorts en del försök på det hela. Dock känns det lite väl avancerat för min smak. Man behöver ju en Ph.D. i kvantfysik för att ens kunna uttala hälften av orden.

Nej, åter till mer om astronomi och fina bilder :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, det skulle jag vilja göra när det är sommarlov :P Då slipper man skolan för evigt ju ;)

 

Men vet någon om rymdskepp färdas i ljudets hastighet?

 

Ja alla, säkert flera hundra gånger snabbare än ljudet :hihihi:

 

Edit: inte riktigt, ljudets hastighet ligger run 1200 km/h har jag för mig, en rymdfärja åker väl i ca 28000 km/h. Eller var det 28000 m/s :fundersam:

Redigerad av Jakkra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, det skulle jag vilja göra när det är sommarlov :P Då slipper man skolan för evigt ju ;)

 

Men vet någon om rymdskepp färdas i ljudets hastighet?

 

Ljudets hastighet är ju lätt passerat för ett rymdskepp.

I rymden kan dessutom ingen höra dig... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ja alla, säkert flera hundra gånger snabbare än ljudet :hihihi:

Edit: inte riktigt, ljudets hastighet ligger run 1200 km/h har jag för mig, en rymdfärja åker väl i ca 28000 km/h. Eller var det 28000 m/s :fundersam:

 

Hastigheten beror på omloppsbanan. Rymdstationen ISS på ungefär 350 kilometers höjd håller nästan 28 000 kilometer i timmen.

 

När man däremot tar färjan upp till Hubble-teleskopet (HST) vilket man aldrig mer kommer göra, är höjden över jordytan nära 560 kilometer, och omloppshastigheten är bara 27 000 km/h. Inte så stor skillnad, men lite.

 

Så i runda svängar 28 000 km/h. :) Och i rymden är de flesta svängar runda.

 

Ljudets hastighet, däremot, varierar. Den beror på tryck och så vidare. Vid havsnivå och 20 grader C är den 343 m/s.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alla, säkert flera hundra gånger snabbare än ljudet :hihihi:

 

Edit: inte riktigt, ljudets hastighet ligger run 1200 km/h har jag för mig, en rymdfärja åker väl i ca 28000 km/h. Eller var det 28000 m/s :fundersam:

 

11 km/s behövs för att lämna jordens dragningskraft

Jämför med en gevärskula som håller ca 800 m/s när den lämnar mynningen. Rena snigeln!! :armskeptisk:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
11 km/s behövs för att lämna jordens dragningskraft

 

11 km/s är flykthastigheten vid jordytan. Om du sparkar till något, hårt, och det far iväg krävs den hastigheten.

 

Men om du har en raket som kan fortsätta utöva arbete även efter att den har lämnat ytan krävs inte 11 km/s. Man kan tuffa på i en hastighet som nätt och jämnt gör att man håller omloppsbanan, tills flythastigheten är tillräckligt låg att man lätt tar sig ur gravitationsbrunnen.

 

Notera att flykthastigheten alltså minskar med avståndet.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 km/s är flykthastigheten vid jordytan. Om du sparkar till något, hårt, och det far iväg krävs den hastigheten.

 

Men om du har en raket som kan fortsätta utöva arbete även efter att den har lämnat ytan krävs inte 11 km/s. Man kan tuffa på i en hastighet som nätt och jämnt gör att man håller omloppsbanan, tills flythastigheten är tillräckligt låg att man lätt tar sig ur gravitationsbrunnen.

 

Notera att flykthastigheten alltså minskar med avståndet.

 

Hur i hela friden skulle en sten kunna åka i 11 km/s om jag sparkar till den. Bakläxa! :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stjärnklart ikväll. Sitter ute med datorn, får hopaas att jag ser några kometer...

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Kometer är osannolikt, men Perseiderna kan du nog se.

 

Edit: de kommer ju visserligen från kometen Swift-Tuttle.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du var en hejjare på rymden du markus :pompoms:

 

Han har ju jämt huvudet i det blå. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, bra chansning av mig med andra ord :stjarnsmall:

 

Fast man kan ändå inte åka snabbare än ljuset, eller?

 

Kan kanske rymdskepp göra det? Dom åker snabbare än ljudet vet jag i alla fall. B)

Angående att åka jättefort...

Om man tänker sig att en rymdfarkost skulle kunna färdas i halva ljushastigheten så skulle man få accelerera ganska rejält först. Jag hörde någonstans, minns ej var, att man skulle behöva accelerera lika kraftigt som rymdfärjorna gör som mest, fast konstant under ett halvår ungefär. Kan ha blandat ihop siffrorna (och orkar inte alls räkna) men man måste elda på ganska ordentligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående att åka jättefort...

Om man tänker sig att en rymdfarkost skulle kunna färdas i halva ljushastigheten så skulle man få accelerera ganska rejält först. Jag hörde någonstans, minns ej var, att man skulle behöva accelerera lika kraftigt som rymdfärjorna gör som mest, fast konstant under ett halvår ungefär. Kan ha blandat ihop siffrorna (och orkar inte alls räkna) men man måste elda på ganska ordentligt...

Vad händer om man krockar med ett dammkorn i halva ljushastigheten.........? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju bra mycket mer energi än dammkornet. Sen hur det funkar exakt vet jag inte (är inte en hejare på kraftfysik, har både omtenta i mekanik och hållfastighetslära), men jag skulle kunna gissa på att det är så att ett dammkorn flyger in i dig med halva ljusets hastighet. Och omräknat på hastigheten och dammkornets massa (nu vet jag inte vad ett dammkorn väger) så kan man anta att det är som att bli skjuten med en gevärskula i hög hastighet eller nåt. Alternativt mycket värre.

 

ELLER

 

Så händer ingenting spännande alls. Kanske Marcus har bättre koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vet någon om rymdskepp färdas i ljudets hastighet?

 

 

Ja alla, säkert flera hundra gånger snabbare än ljudet :hihihi:

 

Edit: inte riktigt, ljudets hastighet ligger run 1200 km/h har jag för mig, en rymdfärja åker väl i ca 28000 km/h. Eller var det 28000 m/s :fundersam:

 

Ja 1200 km/h är ganska korrekt i luft, vid havsytan och ca +18 grader. Ljudfarten är ju väldigt varierande beroende olika faktorer runt omkring men framförallt på vad ljudet färdas i. T.ex i vatten färdas ljudet ca 5400 km/h och i järn med hela 18.500 km/h.

 

Edsbyn, det är t.o.m så att man fädats snabbare än ljudet med en "bil" på vår jord. Rekordet sattes 1997 med 1221 km/h av Richard Noble. Han ska dessutom ge sig på att slå det rekordet med sin nya "bil" Bloodhound SSC som planeras att testköras i upp till 1300 km/h nästa år för att nå max hastighet 2011 med ca 1600 km/h.

 

Eftersom ljud behöver något att färdas i för att existera betyder det att i rymden är ljudhastigheten i princip 0 km/h och således färdas allt som rör sig där ute snabbare än ljudet. Det betyder också att ute i rymden är det knäpptyst.

 

Mvh

Pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...