Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OSX-installation


laban

Rekommendera Poster

Har försökt installera Panther på en G3 (där Jaguar var installerat och flöt på bra). Första försöket gjorde att datorn klappade ihop fullständigt, blinkande frågetecken, grå skärm, blå skärm o s v. Jag testade allt möjligt, start från skiva mm. Inget hjälpte. Nu har jag fått igång datorn genom att installera 8.5! Men, när jag nu försöker installera Jaguar igen så "fryser" skärmen innan insalleraren kommit igång ordentligt. Vad kan felet vara? Viktigare är förstås, vad kan jag göra för att installera Jaguar eller (helst) Panther? Är det någon slags firmware (vad nu det är?) som saknas? Eller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle va bra om du skrev vilken G3 du har, för om det är den utan USB så måste du installera genom XPostFacto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den första blåvita G3:an, 300 MHz. Den här står på jobbet, jag har en exakt likadan hemma och där fungerar Jaguar perfekt. Har inte vågat installera Panther på den ännu efter trasslet på jobbdatorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla här om du har senaste firmwaren.

 

Antar att du har kollat så att hdn är ok och att du har formaterat om den.

Zappat pramen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, hårddisken är ok, den är omformatterad (extended), PRAM är zappat m m. Firmware behöver inte uppdateras, 8.5 är ominstallerat, Jaguarinstallation hänger sig (skärmen "fryser") och Panterinstallation går inte alls (skivan hittas inte, frågetecknet blinkar hela tiden). Jag som så ivrigt argumenterar för att installera fler Macar istället för PC eftersom de strular mindre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Möjligtvis är minst en av RAM-modulerna inkompatibel med Mac OS X. Testa att ta ut så många som möjligt, använd helst bara den som är apple original. (Förutsatt att du har uppgraderat minnet, givetvis. Har du inte gjort det, utan har typ 128 MB som var standard, så kommer du att behöva sätta in mer för att få det att fungera bra.)

 

Se till att inte ha någon hårdvara i som inte är standard. Flera grafikkort fungerar t.ex. inte med OS X. Koppla ur alla kablar förutom tangentbord, skärm och ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med minneskorten har jag inte testat. Det finns alltså hopp! Ska testa direkt jag kommer till jobbet. En fråga bara, varför reagerar installationsskivorna med Jaguar respektive Panther olika? Jag har fyra minneskort till datorn hemma, och de fungerar bra med Jaguar, men kan jag vara säker på att de dessutom är helt kompatibla med Panther?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om du läste min tråd Här så är det tydlgen en del problem med Panther.

Nu rörde det sig visserligen om uppdateringen till 10.3.4, men det kanske ger dig idé om att testa.

 

Har du tillgång till en Mac till kunde du köra TDM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...