Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

10.3.4


Jarting

Rekommendera Poster

:angry:

 

Fick min eftermiddag förstörd av denna uppdatering...

Har aldrig stött på problem tidigare när jag har uppdaterat, men idag vägrade datorn starta efter uppdateringen. Den fastnade i den gråa skärmen och stod helt enkelt bara och snurrade där. Startade då från skiva och gick in i skivverktyg för att reparera behörigheter m.m. inte heller detta hjälpte :(

 

Det slutade med att jag fick installera om OS X från början!

 

Efter 3 timmar har jag nu uppnått status quo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade igår och allt funkar finfint! Körde bara reparera skivbehörigheter innan och efter. Tänkte först köra DW och sånt, men latmasken tog överhanden. Det verkar rappare och när man startar upp vissa program så går det otroligt snabbt!

Det gjorde jag idag, och det fungerar ypperligt! både på min "nya" G4 och "den dolce vita" Ibooken!!! :P

 

Sitter just nu och skriver "trådlöst" he he!!! (w00t) :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
:angry:

 

Fick min eftermiddag förstörd av denna uppdatering...

Har aldrig stött på problem tidigare när jag har uppdaterat, men idag vägrade datorn starta efter uppdateringen. Den fastnade i den gråa skärmen och stod helt enkelt bara och snurrade där. Startade då från skiva och gick in i skivverktyg för att reparera behörigheter m.m. inte heller detta hjälpte  :(

 

Det slutade med att jag fick installera om OS X från början!

 

Efter 3 timmar har jag nu uppnått status quo...

Antar att du missade att köra Reparera skivbehörigheter innan... :eeeh:

Botten att inte Apple ger tips om det vid varje nedtagning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du missade att köra Reparera skivbehörigheter innan... :eeeh:

Botten att inte Apple ger tips om det vid varje nedtagning

Faktiskt inte...

Efter allt läsande här har jag lärt mig att det tydligen är viktigt, men ack...

 

När jag sedan reparerade behörigheterna igen, när jag körde från CD såg jag att den rättade till lite i systemmappen, vilket gjorde mig mycket hoppfull, men det hjälpte inte. Var inte det lite konstigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir väl till att återigen göra en nyare startskiva för Diskwarrio0or :huh:

Som man får göra vid varje uppdater

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GuitarFreak

Jag kunde inte installera... Trots att jag körde Reparera Skivbehörigheter. Detta är vad som stod:

Uppdateringen "Mac OS X-uppdatering" kunde inte verifieras och expanderas.

 

Se till att du har behörighet att skriva till /private/tmp/503/TemporaryItems/com.apple.SoftwareUpdate, försök sedan igen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vad har du för dator, och nuvarande system?

Har du använt dig av Programuppdatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg

Har inte märkt någon konkret skillnad mot 10.3.3, har inte kollat stickies än dock... När jag läser ditt inlägg Bobby tänker jag hur tur jag har haft, jag har aldrig kört skivbehörighet innan en uppdatering av OS X men jag har heller aldrig upplevt något strul. Borde nog göra det till rutin i fortsättningen. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du missade att köra Reparera skivbehörigheter innan... :eeeh:

Botten att inte Apple ger tips om det vid varje nedtagning

Tror ärligt talat inte att det spelar sån jäkla stor roll.. Jag menar, vad 17 är det som den gör egentligen? Reparerar den read/write/exec-rights eller är det nån annan form av rättigheter det är frågan om? Iofs så är ju Maccen unik i så många avseenden att det inte skulle förväna mig om den behöver lite specialbehandling innan/efter uppdateringar. Nåja, jag gjorde det den här gången iaf. Hade inte gjort det de tre senaste ggrna, och det funkade fint.. =)

 

Men FY vad Safari blev SNABBARE!! Det var skillnad! Hela systemet känns för övr rappare (utom möjligen booten) OCH FÖRUTOM MAIL. Som fick för sig att märka all min sparad post som 'Junk Mail'. Hmm.. Får uppfostra Mail på nytt antar jag… =/ Quick Time känns faktiskt bra igen, det har ju varit slött så in i h****ette den senaste tiden. Lite kvar att fixa till, det är fortarande långsamt precis efter uppstart, men det var GROV skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GuitarFreak
Vad har du för dator, och nuvarande system?

Har du använt dig av Programuppdatering?

En iBook G4'a med Mac OS X 10.3.3 installerat.

Ja, jag har använt mig av Programuppdatering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid reparation av skivbehörighet före update och install...MEN detta gör jag av paranoja.

 

OM detta VERKLIGEN hade varit VIKTIGT hade Apple gjort det automatiskt vid updates. Annars är Apple ett oseriöst cyniskt skitföretag...och det är dom INTE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjg: det ligger nog ngt i det du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chinadrumsticks

Ja det känns nästan lite "surrealistiskt", det där med repair permissions. Jag tror inte att Apple skulle släppa en serie OS som kräver sådana manuella reparationer före och efter en installation. Det är ju själva enkelheten som Apple står för. I det avseendet är isåfall windows lättare att hantera.

 

Att många och ev. många företag uppmanar till att man ska reparara skivbehörigheterna stup i kvarten är nog mer av exotiskt principiella skäl. Däremot ska man inte säga att det är orätt att underhålla system då och då; det är nog nästan ett måste, såvida man inte har datorn avstängd under natten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir väl till att återigen göra en nyare startskiva för Diskwarrio0or :huh:

Som man får göra vid varje uppdater

Varför då ?

Jag ser ingen vits med det; du behöver inte ha samma OS på Diskwarrior CD:n som dem volym du ska reparera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid reparation av skivbehörighet före update och install...MEN detta gör jag av paranoja.

 

OM detta VERKLIGEN hade varit VIKTIGT hade Apple gjort det automatiskt vid updates. Annars är Apple ett oseriöst cyniskt skitföretag...och det är dom INTE.

Håller med. Det skulle vara lustigt om det verkligen var nödvändigt och Apple låter oss klura ut det själva. Jag kör också Disk Utility...för säkerhets skull...typ.

 

Men jag är osäker över en sak, vad är det egentligen för skillnad på Verifiera och Reparera? Jag kör alltid Reparera. Är Verifiera till för att verifiera reparationen? Kan någon förklara tack.

 

Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Verifiera är detsamma som kontrollera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verifiera är detsamma som kontrollera!

Ja, det vet jag. Men menar du då att Verifiera Skivbehörigheter verifierar/kontrollerar reparationen gjord av Reparera Skivbehörigheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verifiera betyder bekräfta snarare än kontrollera.

Verifiera gör samma sak som reparera, fast utan att göra några ändringar. Om man är osäker på om den tänker ändra nåt man inte vill ska ändras, så kör man verifiera först.

I alla andra fall kan du lika gärna trycka reparera direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem med ritualer som att reparera behörigheter

är att dom lätt blir något slags slentrianmässiga försök till problemlösningar

och då kan begränsa kunskapen om andra lösningar av problemet.

Det sprids lätt ett slags förenklingsmyter inom problemlösning, typ:

 

1. Felet beror på att du inte reparerade skivbehörigheter.

2. Det är alltid dålig hårdvara som orsakar kärnpanik.

 

Vad vill jag säga med detta?

Jo, var öppna och nyfikna. Den enkla lösningen är bara bra om den fungerar. :rolleyes:

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem med ritualer som att reparera behörigheter

är att dom lätt blir något slags slentrianmässiga försök till problemlösningar

och då kan begränsa kunskapen om andra lösningar av problemet.

Det sprids lätt ett slags förenklingsmyter inom problemlösning, typ:

 

1. Felet beror på att du inte reparerade skivbehörigheter.

2. Det är alltid dålig hårdvara som orsakar kärnpanik.

 

Vad vill jag säga med detta?

Jo, var öppna och nyfikna. Den enkla lösningen är bara bra om den fungerar.      :rolleyes: 

 

/z

Kunde inte sagt det bättre själv. -Det finns en stor risk att folk blir "fördummade" och börjar tillbe Disc Utility över allt annat. Eller hur man nu ska uttrycka sig, men det gjorde du så bra så att jag nog gör bäst i att inte omformulera det.. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl inte om att tillbe Skivverktyg, men däremot när man har problem så är det där man ofta startar sitt felsökeri. Om det då räcker med att köra en reparation av behörigheterna så är det ju kanon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderingen gick bra, inga problem. Vet dock inte om jag upplever några större förbättringar.

 

Däremot så glömmer datorn bort vilken skärmprofil den ska ladda efter vila :( Kollar jag i inställningar är den rätta markerad, men om jag klicka på den igen så laddas den....mysko!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl inte om att tillbe Skivverktyg, men däremot när man har problem så är det där man ofta startar sitt felsökeri. Om det då räcker med att köra en reparation av behörigheterna så är det ju kanon!

Precis! Jag håller med. Varför göra det svårare än vad det behöver vara. Och i många fall är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...