Jump to content
Just nu i M3-nätverket

AppleScript

Razor

Recommended Posts

Jag försöker hitta ett sätt att i AppleScript aktivera menyföremål i program*, men kan inte hitta något... <_<

Någon som kan hjälpa mig?

*typ såhär, fast fungerande...

tell application "app"

choose menyföremål Apa from menu Arkiv

end tell

tror inte att detär så man gör.

applescript bygger på händelser, t.e.x. istf att välja menyn för att öppna en fil så skriver man ist.

tell applcation "program"

Alla program är ju inte direkt skriptbara, och alla menyföremål finns inte alltid som "events", så jag hoppades att det skulle finnas ett sätt att göra så, men det kanske det inte gör.

Nåväl... hur gör man då för att bara "klistra in" (eller stoppa in en specifik string) i ett specifikt program/fönster? Det borde väl gå, ändå... <_<

Guest iMatte

Börja med att titta i programmets ordlista vad du kan skripta i respektive program, genom att välja Arkiv/Öppna ordlista i Manusredigeraren. Många program har ett utmärkt stöd för scriptning.

Det funkar bra att välja meny föremål i apple script, Alla program har ju inte fullt stöd för applescript och då kan det vara lämpligt. Jag gjorde själv ett i förrgår.

Apple har en bra guide för hur man gör man bör även ladda ner det program de har på sin sida för att se hur menyerna förgåller sig till varandra, du måste även aktivera "åtkomst för assisterande enheter" under Hjälpmedel i system inställningar.

Apples guide kan du hitta här.

De tre första sidorna räckte för mig.

Sådär, nu funkar mitt skript perfekt. Tack för hjälpen! :lol:

Det enda det gör är säger vilken låt jag lyssnar på till IRC-kanalen, så det är inte så värst meningsfullt egentligen. Det var mest för att jag tyckte att vafan, kan vara bra att ha för en IRCare som mig :P eller snarare för att jag ville lära mig språket lite. För dom som är intresserade, här är resultatet (16 rader kod och bättre funktionalitet än dom ca 2-300 raderna kod en Perl-plugin till X-Chat hade):

tell application "iTunes"

set song_name to the name of current track

set song_artist to the artist of current track

set song_album to the album of current track

set song_length to the time of current track

end tell

set song_info to "/me lyssnar på \"" & song_name & "\" av " & song_artist

set the clipboard to song_info

tell application "Colloquy" to activate

tell application "System Events"

tell process "Colloquy"

keystroke "v" using {command down}

keystroke return

keystroke tab using {command down}

end tell

end tell

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...