Jump to content
Just nu i M3-nätverket

mpeg 1 till quicktime

baby doll

Recommended Posts

Jag har ett antal musikvideos i mpeg 1 format som jag vill kunna bränna till dvd - detta är inget problem med toast 6 om det inte vore för att vissa filmer har varierande framerate alltså ntsc och pal så hur kan jag konvertera dessa till samma format på ett enkelt sätt - alltså gärna någon form av batch variant eftersom det är ganska många.

Tips tack!

Att konvertera mellan NTSC och PAL med bra kvalitet är bökigare än man tror. Framrate, aspekt, storlek (och fältordning) skiljer mellan formaten. De få program som har nån form av enkelt konfigurerbar konvertering gör oftast ett dåligt jobb med ett ryckigt och trist resultat. Att du startar med ett hårt komprimerat material som ska packas upp, konverteras och sedan komprimeras igen, gör knappast saken enklare.

Visst, det är fullt möjligt att göra en konvertering men frågan är om det är värt jobbet och kvalitetsförsämringen. Det allra bästa är om du kan behålla orginalkomprimeringen, och bränna PAL och NTSC för sig. VCD borde vara det bästa alternativet. VCDBuilder funkar ofta bra och klarar ofta att konvertera Mpeg1-filer (utan omkomprimering) som ligger utanför ramarna för VCD.

/i

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...