Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Desperat behov av Iweb hjälp!


victoria

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har iweb08 och för att publisera har jag använt programmet Classic FTP.

 

Är amatör när det kommer till att skapa hemsidor. Har två frågor!

 

1.När jag lägger in en bild och sedan publiserar den på nätet så syns bara ett blått frågetecken där bilden skall vara.

 

2.Hur jag än fixar med texten så är den alltid liten och i Times new roman när den visas på nätet. Oavsett om jag byter färg/stil/storlek m.m på den.

 

Skulle vara supertacksam för hjälp. Har helt kört fast! Här är sidan: www.fotografvictoriajorgensen.se

 

Mvh

Victoria

1.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observatör

Du ska välja att publicera till en mapp, och sedan ladda upp hela innehållet i mappen via ftp till din webbplats. Gör du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag klickar på hemdatorn (huset) så finns där en mapp som heter "Webbsida", klickar sedan på "webbplats" och i den finns "min hemsida". Det är den sista mappen som jag publicerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observatör
Om jag klickar på hemdatorn (huset) så finns där en mapp som heter "Webbsida", klickar sedan på "webbplats" och i den finns "min hemsida". Det är den sista mappen som jag publicerar.

Nej, du ska ladda upp allt i mappen Webbsidor. Gör så här: Rensa mappen Webbsidor på innehåll genom att slänga det i papperskorgen. Välj sedan att publicera till mappen Webbsidor. Sedan laddar du upp denna mapps innehåll till ditt webbhotell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixat! Men fortfarande har inget förändrats:( Gjorde uppladdning för 5 min sedan, det borde väl hunnit laddas upp på den tiden?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observatör
Fixat! Men fortfarande har inget förändrats:( Gjorde uppladdning för 5 min sedan, det borde väl hunnit laddas upp på den tiden?!

Du ska ladda till rätt ställe på ftp-servern också. Du ska lägga innehållet i Webbsidor i den mappen som (ursprungligen) är tom förutom en index.html.

 

Exempelvis så här:

 

1. Den översta mappen heter "www". Mappen under denna har ditt hemsidesnamn i någon form. I denna mapp ska det finns en index.html. DÄR ska du lägga alla filerna, och ersätta index.html.

 

2. Ftp-inloggningen öppnar rätt mapp åt dig, och där ligger en index.html. Den ersätter du, och lägger dit de andra filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att jag är MYCKET tacksam för att du hjälper mig!

 

 

Måste säga att jag inte riktigt förstår. När jag sparar sidan i "Webbsior" så finns där nu, när jag öppnar den mappen, 2 saker; dels ett dokument som är min jemsida i förminskning samt en mapp som heter "webbplats". Är allt ok soo far?

 

I "webbplats" finns 1.html (förstasidan heter det), 1_files, feed-xml, index.html. media, scripts.

 

 

Vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observatör
Vill bara säga att jag är MYCKET tacksam för att du hjälper mig!

 

 

Måste säga att jag inte riktigt förstår. När jag sparar sidan i "Webbsior" så finns där nu, när jag öppnar den mappen, 2 saker; dels ett dokument som är min jemsida i förminskning samt en mapp som heter "webbplats". Är allt ok soo far?

 

I "webbplats" finns 1.html (förstasidan heter det), 1_files, feed-xml, index.html. media, scripts.

 

 

Vad gör jag nu?

Du ska ladda upp "din hemsida i förminskning" som ska heta "index.html" och mappen webbplats till rätt mapp på ftp-servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså valt "publicera till map" i iWeb, ellerhur?

 

Du skall nu dra/lägga till hela den sparade mappen i ditt ftp-program (du måste först logga in på servern).

 

Detta borde funka, svårt att sätta sig in i situvationen utan att se den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observatör

PS: Nu ska jag gå och lägga mig. Om du inte klarar ut det kan jag fixa så att hemsidan fungerar. Gratis. Mejla mig i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....börja känna mig lite korkad:)

 

Var ska jag lägga det i ftp? Där finns: 1_files(mapp), Media (mapp), Webbplats(mapp), 1.html, feed.xml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ta bort alla filer och mappar från servern/ftp:n. Lägg sedan in hela hemsidemappen, som du sparat på datorn. Det skall funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aggebagge40

Hej

jag har samma problem från igår. Att det jag gjorde ändringar på inatt inte går att förändra och går igenom fast i mitt fall handlar det om text som "hoppar" runt..

Och jag fattar ingenting av er mailkonversation.... så vem vänder jag mig till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observatör

Det finns egentligen inget att tillägga, det enda som hjälper är att visa hur man gör framför datorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen inget att tillägga, det enda som hjälper är att visa hur man gör framför datorn. :)

Japp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observatör
OBESERVATÖR:

 

 

Du bor möjligtvis inte i Helsingborgstrakten?

 

//

Victoria

Nä, men jag passerar Helsingborg på fredag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...