Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kommande X versioner


baby doll

Rekommendera Poster

Vad skulle tycker ni komma i framtidens X versioner som gör X än mer logisk och användarvänligt.

 

Alltså inte de små fixen som det ofta skrivs om på forumen.

 

Hur kan tex ett 3d grafiskt interface användas i X på ett bra sätt, och inte enbart för att de är häftigt.

 

Kan tex dockan göras om och använda sig av denna 3d variant för att lagra program, filer osv.

 

Har ni några nytänkande idéer som kan användas. Om ni nu har det så kanske ni inte vill briefa dem här utan kanske vill ge dem till Apple som ger Er en fet summa pengar ;-)

 

En sak som stör mig är att om jag inte har någon hårddisk på skrivbordet och inte lagt någon länk till mitt hemkonto så blir det att gå genom papperskorgen för att leta mig vidare i filstrukturen.

 

Och jag skulle gärna se en variant där jag aldrig behöver tänka vart mina program ligger, mina dokument, mina bilder osv.

 

Itunes är förträffligt - nu vet jag att mina musikfiler hittas genom Itunes. - Det kan inte bli bättre och jag behöver aldrig leta mig runt på hårddisken för att hitta dem.

 

Iphoto försöker sig på detta men är inte riktigt bra ändå, vet ej varför men nått är inte 100 men skulle kunna vara det.

 

Jag tycker även något liknande itunes skulle finnas för alla filmer som finns på datorn, så att man skulle slippa ha dem utspridda på hårddisken osv.

 

Jag skulle också se att oavsett hur jag än installerar mina program så kommer alla dessa upp när jag väljer att leta i mina program.

 

Detsamma med dokument osv.

 

Jag antar att något liknande kommer att komma till Tiger och som även kommer till Longhorn.

 

 

 

Har ni några smarta idéer????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag inte har någon hårddisk på skrivbordet och inte lagt någon länk till mitt hemkonto så blir det att gå genom papperskorgen för att leta mig vidare i filstrukturen.

Genom Finder?

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag inte har någon hårddisk på skrivbordet och inte lagt någon länk till mitt hemkonto så blir det att gå genom papperskorgen för att leta mig vidare i filstrukturen.

Genom Finder?

 

/z

kringla N funkar ju alltid.

 

Vad menar du genom finder?

 

Alltså för min del så klarar jag det mesta men jag har stött på en del som känt en viss förvirring när de ska leta runt på hårddisken här på skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Förstår dig inte riktigt, Ingen hårdddisk på skrivbordet? Varför inte det?

Dockan är väl bra, Dragthing är ännu bättre. Du behöver väl inte veta var dina grejer ligger

det hittar ju dina alias som du har i Dockan (och Dragthing)

Alla program ska ju ligga i mappen Program. osv.

 

Macen är ju busenkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår dig inte riktigt, Ingen hårdddisk på skrivbordet? Varför inte det?

Dockan är väl bra, Dragthing är ännu bättre. Du behöver väl inte veta var dina grejer ligger

det hittar ju dina alias som du har i Dockan (och Dragthing)

Alla program ska ju ligga i mappen Program. osv.

 

Macen är ju busenkel.

Oj oj! helt plötsligt blev inlägget angående en petitess.

 

Man kan klicka bort hårddisken och ja vet att det inte är så bökigt i macen, men nånstans så måste det kunna göras än bättre eller hur?

 

Dragthing - ja men för en ny användare så är detta inte installerat från början samtr kostar pengar så....

 

Jag tycker också macen är busenkel men å andra sidan så torde det finnas saker som kan göras bättre eller ska man enbart sitta fast i det som är och inte försöka tänka i nya banor.

 

Om man jobbat i en dator så kanske många saker är självklara men ser man exempelvis på de som kanske inte är datorvana så är inte allt så himla självklart.

 

Jag pratar alltså inte i egensak, jag pratar generellt och skulle tycka det var intressant att se om ett os kan gå längre än vad det har gjort, något direkt revolutionerande har ju inte direkt hänt sen Lisa i det stora hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det mesta i Panther är mycket bra. Visst kan det finnas småsaker som kan vara annorlunda, det skiftar beroende på vem man frågar.

 

På det stora hela är Macen väldigt bra. Varför laga något som inte är trasigt? För att förenkla ännu mer för nybörjare skulle det finnas ett inbyggt, bra kom-igång-program.

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saker som borde finnas i OS X:

 

1. Tangentkombinationer för vila, avsluta, starta om och logga ut.

2. Fullt konfigurerbart användargränssnitt (typsnitt, storlekar, färger, et c).

3. Variabelt mellanrum i Docken. Alltför ofta startar jag fel program bara för att symbolerna ligger så nära varandra.

4. Dock i flera nivåer. Två, tre rader högt (eller brett, om man har den åt det hållet).

5. Möjlighet att stänga av hoppande symboler i Docken (för alla omständigheter!).

6. Finders sökfunktioner återställda till 10.2-funktionalitet i alla avseenden. 10.3 har gjort det mycket omständigare att söka.

7. Fullständiga skivverktyg, inklusive defragmentering, på bootbar CD.

8. Fungerande minne för fönsterpositioner och andra liknande val. (Trots att jag valt att alla fönster ska öppnas med kolumnvy, så blir det i hälften av fallen fel typ...)

9. Möjlighet att aktivera en sorts "fråga först"-funktion för valfria mappar för att förhindra, eller hålla koll på filer som läggs till där man inte alltid vill ha nya filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tangentkombinationer för vila, avsluta, starta om och logga ut.

Det vore praktiskt. Även om man lätt kan lösa det med Butler eller Keyboar Maestro borde det finnas inbyggt i systemet.

2. Fullt konfigurerbart användargränssnitt (typsnitt, storlekar, färger, et c).

Jag tycker inte att man borde ha så många egentliga inställningar för sådant, det behövs inte. Däremot vore det väldigt bra om alla GUI-element var lättåtkomliga och gick att byta ut (bollarna i vänstra hörnet ligger som .png-bilder någonstans, bara att byta ut dom om man känner för det, osv). Det går ju uppenbarligen, annars skulle inte t.ex ShapeShifter kunna fungera.

3. Variabelt mellanrum i Docken. Alltför ofta startar jag fel program bara för att symbolerna ligger så nära varandra.

Det vore trevligt.

4. Dock i flera nivåer. Två, tre rader högt (eller brett, om man har den åt det hållet).

Bryr mig inte. :P Jag gillar Dockan som den är.

5. Möjlighet att stänga av hoppande symboler i Docken (för alla omständigheter!).

Ja, det skulle jag gilla. Bäst vore att kunna byta ut studsen till en annan, mindre jobbig, reaktion.

6. Finders sökfunktioner återställda till 10.2-funktionalitet i alla avseenden. 10.3 har gjort det mycket omständigare att söka.

Jag håller inte med. Panther-Finders sökfunktion är underbar. Jag har den nästan alltid inställd på "Selection" och använder den för att realtidsfiltrera mappinnehåll och dylikt. Underbar. <3 <3 <3

7. Fullständiga skivverktyg, inklusive defragmentering, på bootbar CD.

Ja, definitivt. Finns inte det redan?

8. Fungerande minne för fönsterpositioner och andra liknande val. (Trots att jag valt att alla fönster ska öppnas med kolumnvy, så blir det i hälften av fallen fel typ...)

O ja, det borde dom ha fixat för länge sedan! Jag avskyr att Finder är så inkonsekvent!

9. Möjlighet att aktivera en sorts "fråga först"-funktion för valfria mappar för att förhindra, eller hålla koll på filer som läggs till där man inte alltid vill ha nya filer.

Ja, det vore praktiskt. Som skrivskyddad, fast ändå inte. "Mappen XZY är "funktionens namn", är du säker på att du vill lägga filen där ändå?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Fullt konfigurerbart användargränssnitt (typsnitt, storlekar, färger, et c).

Jag tycker inte att man borde ha så många egentliga inställningar för sådant, det behövs inte. Däremot vore det väldigt bra om alla GUI-element var lättåtkomliga och gick att byta ut (bollarna i vänstra hörnet ligger som .png-bilder någonstans, bara att byta ut dom om man känner för det, osv). Det går ju uppenbarligen, annars skulle inte t.ex ShapeShifter kunna fungera.

Tja, nu är det ju så att jag faktiskt har ett behov av det. Då menar jag inte nödvändigtvis att jag ska kunna göra om "trafikljusen" till stjärnor eller liknande, utan att kunna ändra storlek på typsnitt och få storleken på fönsterramen mindre. Det har jag stort behov av. Ibland är också färger lite tokiga, så det skulle jag också behöva ändra på.

 

6. Finders sökfunktioner återställda till 10.2-funktionalitet i alla avseenden. 10.3 har gjort det mycket omständigare att söka.

Jag håller inte med. Panther-Finders sökfunktion är underbar. Jag har den nästan alltid inställd på "Selection" och använder den för att realtidsfiltrera mappinnehåll och dylikt. Underbar. <3 <3 <3

När den arbetar så gör den sitt jobb, visst, men jag vill inte att den ska börja söka direkt som den gör nu. Fruktansvärt irriterande, av många olika skäl.

Att inte ha valfriheten att få den att göra som jag vill där, det stör mig vansinnigt mycket. Jag har i princip helt slutat använda sökfönstret nu, och är tvungen att öppna Find-verktyget istället. Ett steg framåt och två steg bakåt... :(

 

7. Fullständiga skivverktyg, inklusive defragmentering, på bootbar CD.

Ja, definitivt. Finns inte det redan?

Jo, som fristående kommersiella produkter för ganska mycket pengar. Motsvarande utmärkt verktyg har medföljt Windows från start, vad jag vet.

Makalöst konstigt att vi inte har det på Macen. DiskWarrior klarar väl inte defragmentering för övrigt. Då är det Norton som gäller, men det är både en extra kostnad och en produkt som tyvärr är på utgång.

Har själv använt Norton mycket (räddat hårddisken flera gånger) under tiden på Apple.

Just nu står jag utan ett sånt verktyg, och det stör mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vi har ju "lite" defragmentering inbyggt i Panther

se en tidigare trådHär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Drive10 och Diskwarrior klarar av att "Optimera" hårddisken..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa trycka SHIFT+ÄPPLE+Q

 

Jo, var tvungen att kolla. Man loggar ut.

Däremot sleep, shut down and start up skulle vara trevligt med lite shorts till. Och FÖR HELV*TE!! TILLBAKA MED STARTKNAPPEN PÅ TANGENTBORDET!!! MAN FÅR JU RYGGSKOTT! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga ut använder jag minst av allt tyvärr.

Har aldrig gjort det på nya G5:an, till exempel. Kanske använde det 2-3 gånger på iBooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa trycka SHIFT+ÄPPLE+Q

 

Jo, var tvungen att kolla. Man loggar ut.

Däremot sleep, shut down and start up skulle vara trevligt med lite shorts till. Och FÖR HELV*TE!! TILLBAKA MED STARTKNAPPEN PÅ TANGENTBORDET!!! MAN FÅR JU RYGGSKOTT! <_<

Är startknappen borta från tangentbordet? Det var illa. Tur att jag har en Ibook, då :P

 

Men hur är det med t.ex. Logitechs multimediatangentbord - har de startknapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8. Fungerande minne för fönsterpositioner och andra liknande val. (Trots att jag valt att alla fönster ska öppnas med kolumnvy, så blir det i hälften av fallen fel typ...)

Konstigt. Jag har inte haft problem med fönsterhanteringen i Panther.

 

Kan det bero på att flera av er verkar använda tredjepartsprogram så mycket? Typ ShapeShifter och liknande onödigt.

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8. Fungerande minne för fönsterpositioner och andra liknande val. (Trots att jag valt att alla fönster ska öppnas med kolumnvy, så blir det i hälften av fallen fel typ...)

Konstigt. Jag har inte haft problem med fönsterhanteringen i Panther.

 

Kan det bero på att flera av er verkar använda tredjepartsprogram så mycket? Typ ShapeShifter och liknande onödigt.

Det är inte så mycket att vi har att fönsterhanteringen är "trasig" eller buggig, det är att den är inkonsekvent uppbyggd från start. När jag säger "always open new windows in column view" så menar jag alla, inklusive nya mappar från skrivbordet, volymer jag mountar, det som dyker upp när jag trycker på "show contents" på ett program, osv osv osv. Så är det inte nu, och det ogillar jag starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig använt nåt tredjepartsprogram av den typen.

Detta har varit ett problem från första versionerna av OS X och fortsätter än idag.

 

Razor förklarade utmärkt och tydligt vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är mycket mer tydligt iochmed Panthers Finder... Ett program jag i övrigt gillar hur det är uppbyggt. Visst, det går inte att ändra på så mycket i själva programmet, och det saknar några funktioner (en inbyggd "visa i terminalen" vore trevligt, till exempel), men det räcker gott till det mesta. Det är dock ganska instabilt och inte så jäkla snabbt, och vissa av funktionerna är inte pålitliga. Man vet aldrig om allting i underkataloger verkligen bytte ägare även om man sa åt dom att göra det...

 

Det vore nog bättre om dom skrev om det i Cocoa istället för Carbon... men ja. Förutom bättre pålitlighet, prestanda och stabilitet och en mer konsekvent uppyggnad vill jag hemskt gärna ha "Preview" i en låda. Lådorna är en av dom bästa sakerna med Aqua, och att ha det i en låda som är uppbyggd EXAKT som "Show Info", och som kommer ihåg inställningarna (vilka "pilar" som ska vara nere osv) vore så totalt jävla optat, helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några små enkla saker i all hast...

 

- Lite valfrihet (skadar ju aldrig :-) i form av att kunna stänga av Dockan helt om man så önskar ...skulle åtminstone jag uppskatta.

- Det där med att sätta startknappen på tangentbordet vill jag också hålla med om (en liten detalj kan tyckas men det är ju detaljerna som blir till den positiva helheten :-) Jag skulle också gärna vilja se hörlursuttaget på framsidan igen - av praktiska skäl givetvis :-)

- Vet inte exakt hur det skulle gå till på ett enkelt och framförallt säkert sätt men på liknande sätt som "Autofyll" lägger uppgifter på plats skulle jag önska att EN funktion som (ex.vis) Nyckelringen tog hand om alla mina lösen & login (även på internet) när jag väl har loggat in med ETT enda lösen på datorn.

- En flexibel "Egen meny" upptill, bredvid klockan kanske någonstans, (inte bara använda "Dockan" till detta) där jag kan dra och släppa vad jag vill. (Nästan lite så som man kunde göra under äpple-symbolen i 9:an förr, remember? :-)

- Att man kanske lade lite mer krut på "Hjälp"-programmet. Det kunde gärna hämta den senaste lösningen / tipset / beskrivningen ute på nätet med hjälp av Programuppdateraren, dagligen om så vore. "Hjälp" känns förhållandevis hopplöst "stelt och inaktuellt" som det är nu.

 

Ok, lite "brainstorming" i all hast - peta nu inte för mycket i petitesser & stavfel här utan försök tänka stort - eller lite "different" kanske :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och FÖR HELV*TE!! TILLBAKA MED STARTKNAPPEN PÅ TANGENTBORDET!!! MAN FÅR JU RYGGSKOTT! <_<

Bättre kunde jag inte uttryckt det själv!

Trevligt att inte behöva vara den ende tangentbordsstartavstängningsknappkramaren i Forum. Med ryggskott och allt.

Jag försåg mig visserligen med ett förträffligt tangentbord med startknapp som dock inte fungerar som sådan pga DMDG4 & G5:ors tangentbordsanslutningsdispostion, vilket tangentbordstillverkaren, efter att ha kontaktat Appple, så träffande kommenterade med:

"Apparently Apple made a decision to eliminate the extra cost of supporting this feature. Sorry."

Men som jag redan tidigare nämnt ska vi ändå alla vara glada och tacksamma för att G5:or och G4:or blivit så billiga tack vare denna inbesparing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:(<_<

 

Vad händer om man pluppar i ett gammalt ADB-tangentbord via en iTrip eller vad den nu heter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:(  <_<

 

Vad händer om man pluppar i ett gammalt ADB-tangentbord via en iTrip eller vad den nu heter?

Det är ngt med Macar efter qicksilver som inte stöder avstängning via tangent,

för annars så finns det en sak som heter icue som är en knapp som man kan stänga av och sätta i vila med.

Edit: kom på att dom första USB tangentborden hade knapp på bordet.

Ps iTrip är FM sändaren till iPoden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:(  <_<

 

Vad händer om man pluppar i ett gammalt ADB-tangentbord via en iTrip eller vad den nu heter?

Det är ngt med Macar efter qicksilver som inte stöder avstängning via tangent,

för annars så finns det en sak som heter icue som är en knapp som man kan stänga av och sätta i vila med.

Edit: kom på att dom första USB tangentborden hade knapp på bordet.

Ps iTrip är FM sändaren till iPoden ;)

Information om tekniken för att en tangentbordsstartknapp ska fungera eller inte:

 

The fact that you can shut down the computer with the power key on the keyboard shows the "power" function key is electronically working. The purpose of the relay (of the keyboard) is to short one of the four lines in the cable to gnd if the key is pressed while the power is off. The Mac monitors this line when the power is off, and when it sees it shorted to ground, it activates the powerup cycle for the Mac, including providing power to the keyboard. As soon as the relay senses this power it switches internally.  This stops shorting the pin to ground and converts the "power" key to a regular key switch (which can perform scroll lock or power off, depending on the Instant Configuration setting). I got a very quick reply from our contact at Apple. He indicated that while he can't give me a list of models with or without this feature, most newer Macs do NOT support the "power-on" feature. Keyboards with a power key should be able to shut down even on the newer systems, but apparently Apple made a decision to eliminate the extra cost of supporting this feature on their computers. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...