Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ta hem iMac 24" från USA?


finansvalp

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon som har tagit hem en iMac 24" från USA och har några tips eller erfarenheteratt ge mig? Ska flyga hem med SAS (direkt) om några veckor och skulle gärna ta hem en då det är klart billigare. Jag har tittat på iLugger väskan (som är rätt dyr) men är osäker på om jag kan ta den som handbagage och frågan är om den håller i incheckat bagage. Är det någon som har något jag bör veta så mottagaes det mer än gärna!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det verkligen billigare? moms i USA, tull och moms i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Tycker inte det är någon idé att köpa i USA. Handlade på AS i New York föra året och då tillkom det 8,375% moms på allt. Sen är det ca 28% tull och moms i Sverige. Om du räknar på t.ex. den billigaste iMac med en dollarkurs på 7,6 kr blir det bara ca 700 kr billigare. För de pengarna får du "fel" tangentbord och måste skicka tillbaka datorn till USA vid ev. problem. Not worth it!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara bärbara som har världsgaranti. Får du trubbel måste du alltså skicka datorn till USA för garantireparation. Å andra sidan kanske detta löser sig om du köper AppleCare.

 

Jag skulle inte råda att lägga den i incheckat bagage. Skulle den bli stulen eller skadad har du mkt begränsade möjligheter, för att inte säga inga, att få ersättning. Men går den att ta som handbagage? (en 24" är ju ganska stor)

 

Till sist, som Jarting säger, du måste tänka på att priset är utan amerikansk köpskatt och sedan blir det tull och moms vid införsel i Sverige.

 

Hur är det förresten med strömförsörjningen? kanske bara att köpa adapter? Amerikanskt tangentbord går ju att byta ut, men 'vinsten' med att köpa utomlands minskar ju.

 

Här är några trådar i ämnet:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=97222&hl

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=78827&hl

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=77884&hl

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=71458&hl

och en artikel (om än inte helt färsk):

http://macworld.idg.se/2.1038/1.159293

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... tror ni har övertygat mig faktiskt. Det får bli en mac mini istället som klarar sig under gränsen för vad som måste förtullas. Sen är det väl egentligen inte tull man betalar utan svensk moms om jag inte har helt fel?

 

Det känns rätt löjligt att man får betala 2xVAT men det är ju en annan fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från amerikanska Apple Store om Mac Mini:

Line voltage: 100-120V AC

This applies to US, Japan, and S America only

Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase

 

Så du behöver en transformator till 110V, exempelvis:

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,P...x?artnr=36-2077

Minst 110W (eller 110VA) ska transformatorn kunna lämna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... tror ni har övertygat mig faktiskt. Det får bli en mac mini istället som klarar sig under gränsen för vad som måste förtullas. Sen är det väl egentligen inte tull man betalar utan svensk moms om jag inte har helt fel?

 

Det känns rätt löjligt att man får betala 2xVAT men det är ju en annan fråga...

Du har rätt. Det är ingen tullavgift på datorer enl. Tullverket men jag vet inte om Mac Mini klarar av gränsen för förtullning. Enl. Tullverket är gränsen 4300 kr. Den billigaste Mini kostar $ 599 vilket hamnar strax över den gränsen och då är amerikansk moms inte inräknad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Det är ingen tullavgift på datorer enl. Tullverket men jag vet inte om Mac Mini klarar av gränsen för förtullning. Enl. Tullverket är gränsen 4300 kr. Den billigaste Mini kostar $ 599 vilket hamnar strax över den gränsen och då är amerikansk moms inte inräknad.

 

Jag vet, men då jag tänkte köpa en refurbished för 499 dollar + VAT så kommer jag strax under den. Gäller bara att det finns någon medan man är där... Brukar de kolla sånt noggrant? Har själv aldrig blivit kollad så jag vet inte hur ofta det händer. Det här är ju oavsett verkligen på gränsen även fast den kostar 649 (inkl. VAT).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du använder den lite i USA och sen bara plockar hem den som en del av ditt vanliga bagage. För det finns väl någon slags gräns på när varan är ny och när den är ens egen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du använder den lite i USA och sen bara plockar hem den som en del av ditt vanliga bagage. För det finns väl någon slags gräns på när varan är ny och när den är ens egen?

Det FANNS en sådan regel, men den försvann för en (hel) del år sedan. Då fick man ta in varor du använt på resan (såvitt jag minns) utan någon begränsning.

Numera spelar det ingen roll hur mycket den är använd på resan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet, men då jag tänkte köpa en refurbished för 499 dollar + VAT så kommer jag strax under den. Gäller bara att det finns någon medan man är där... Brukar de kolla sånt noggrant? Har själv aldrig blivit kollad så jag vet inte hur ofta det händer. Det här är ju oavsett verkligen på gränsen även fast den kostar 649 (inkl. VAT).

Jag vet inte om det lägger på svensk moms på inköpspriset och sen drar av 4300 eller inte. Jag tror också de kollar väskinnehållet sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta med en time machine backup från Svea så trycker du över den och voila, datorn var använd för länge sedan och du hade med dig den till USA och nu hem igen. Dvs, ej nyinköpt.

 

finns då mailhistorik och annat sen lååååångt tillbaka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, det var ingen dum idé! Nu saknar man bara en Time Machine.... Var också något jag tänkte köpa i USA... Kanske man ska ställa bak klockan i OSet, ominstallera oset och sedan vrida fram klockan igen? Eller har nån annan någon brilliant idé att dela med sig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta med en time machine backup från Svea så trycker du över den och voila, datorn var använd för länge sedan och du hade med dig den till USA och nu hem igen. Dvs, ej nyinköpt.

 

finns då mailhistorik och annat sen lååååångt tillbaka :)

 

Mailhistorik är ju bara att köra via IMAP så får du mail från flera år tillbaka :P. Och troligen har inte tullen särskilt stor koll på hur en mac fungerar. Har man otur är det en expert på plats som vet hur man kollar t.e.x hur gammal datorn verkligen är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättekul att se när tullen tar datorn och ägaren med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättekul att se när tullen tar datorn och ägaren med sig.

Och det tror du kommer hända?

Jag har landat på Arlanda ett halvdussin gånger det senaste året och Tullen finns inte ens där! Stängt, igenbommat, finito! De försöker inte ens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det tror du kommer hända?

Jag har landat på Arlanda ett halvdussin gånger det senaste året och Tullen finns inte ens där! Stängt, igenbommat, finito! De försöker inte ens.

Det räcker att de är där just DEN gången.  :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar de inte på "andra sidan" också, vad man för ut ur landet? De lider ju av noja i det landet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar de inte på "andra sidan" också, vad man för ut ur landet? De lider ju av noja i det landet...

Tror Usama / Obama eller vad tusan han heter skulle bli gramse på de som stoppar någon som köpt något i USA. Bad for business, business is everything... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar de inte på "andra sidan" också, vad man för ut ur landet? De lider ju av noja i det landet...

 

Har varit där ett par svängar och jag kan säga att de är mycket glada att man lämnar landet. Sist jag åkte in så mellanlandade jag i Philadelphia och då var det 5 stycken passkontroller, fick dra min egen väska runt flygplatsen innan jag fick gå till min nya inrikesflygning. Det går inte ens att jämföra med hur de är när du skall lämna landet. Då helt plötsligt så är de trevliga, hjälpsamma och kontrollerar passet en enda gång för att kontrollera så att det stämmer med biljetten.

 

Jag frågade en kille vid gränskontrollen om jag behövde någon dokumentation angående utforsling av dator och han sa att det är mitt problem om jag inte betalar tull i Sverige, de bryr sig inte om vad du tar ut ur landet om det inte är farligt.

 

Sen har jag rest utomlands under många år och jag har aldrig och då menar jag aldrig sett någon i den svenska tullen på Arlanda som bevakat utgången "Inget att förtulla". Däremot så kontrollerar de väskorna innan de slängs på bandet med knarkhundar och röntgas vid behov. Detta enligt en vän till mig som arbetar som tulltjänsteman på Arlanda sedan 2 år tillbaka.

 

Kom ihåg, detta är min egen erfarenhet och de saker jag har tagit reda på. Om din upplevelse skiljer sig från min så kan det helt enkelt bero på att du har en annan erfarenhet. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...