Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att köra T koppling (firewire) mellan 2 datorer?


seoulenite

Rekommendera Poster

Har experimenterat med att forsoka starta min powerbook (som inte startar av sig sjalv) genom att via firewire anvanda mig av en annan dators harddisk att boota fran, for att se om det ar min powerbooks harddisk som ar trasig, men nagonting verkar bli fel.

 

Jag har bada datorerna avstangda, och datorerna ar ihopkopplade via en firewirekabel, jag startar en iMac G5, och haller T-tangenten nertryckt, da dyker firewire-ikonen upp pa iMacen.

 

Jag startar sedan min powerbook, och haller in alt-knappen.

 

Darefter dyker min interna harddisk upp, pa powerbooken, som en ikon jag kan valja att starta ifran, men inte iMacens harddisk, skall det inte vara sa att aven iMacens harddisk skall synas som en ikon bredvid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tänk tvärtom. Starta iMacen som vanligt, starta Powerbooken med T nedtryckt. Efter ett tag kommer du åt den som en extern hårddisk och kan reparera/felsöka med Skivverktyg och eventuellt andra verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att mata ut disken innan du kopplar loss firewirekabeln...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att mata ut disken innan du kopplar loss firewirekabeln...

 

 

Jag kommer ju aldrig så långt att jag kommer åt att göra något, eftersom den alltid fastnar innan jag startat upp powerbooken. Så varje gång jag gör en ny koppling eller provar något nytt, så blir jag tvungen att stänga av den via poewr off, eller dra ut strömkabeln. Jag kan inte ens stänga datorn på ett korrekt sätt.

 

Tror du den tar skada av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk tvärtom. Starta iMacen som vanligt, starta Powerbooken med T nedtryckt. Efter ett tag kommer du åt den som en extern hårddisk och kan reparera/felsöka med Skivverktyg och eventuellt andra verktyg.

 

 

Jag har tyvärr redan provat att göra på detta sättet, men min powerbook-hårddisk dyker aldrig upp på iMacens skrivbord.

Betyder det att powerbookens hårddisk troligtvis är trasig eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag har tyvärr redan provat att göra på detta sättet, men min powerbook-hårddisk dyker aldrig upp på iMacens skrivbord.

Betyder det att powerbookens hårddisk troligtvis är trasig eller?

 

Även ifall den inte syns på skrivbordet kan den fortfarande synas i Skivverktyg och därigenom eventuellt repareras. I värre fall är filkatalogen eller partitionskartan är så pass kaputt att det krävs en komplett omformatering, förslagsvis med överskrivning av nollor. Alternativt att du har en fysiskt trasig hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även ifall den inte syns på skrivbordet kan den fortfarande synas i Skivverktyg och därigenom eventuellt repareras.

 

 

Aha, tack, det skall jag prova!

 

 

 

I värre fall är filkatalogen eller partitionskartan är så pass kaputt att det krävs en komplett omformatering, förslagsvis med överskrivning av nollor. Alternativt att du har en fysiskt trasig hårddisk.

 

Om jag får tag på en OSX-skiva, är det då bara att stoppa in skivan i datorn, och hoppas på att datorn känner av OSX-skivan och gör en automatisk uppstart från Skivan, eller måste något annat göras innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en fristående version av Mac OS X, inte någon skiva som är knuten till en specifik Mac.

Sätt i skivan, starta, håll ner c-tangententen och invänta...välj språk, gå upp i menyn till Skivverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även ifall den inte syns på skrivbordet kan den fortfarande synas i Skivverktyg och därigenom eventuellt repareras. I värre fall är filkatalogen eller partitionskartan är så pass kaputt att det krävs en komplett omformatering, förslagsvis med överskrivning av nollor. Alternativt att du har en fysiskt trasig hårddisk.

 

 

Den verkar faktiskt dyka upp i skivverktyg, men det går inte att trycka på "reparera" osv, dessa knappar är inte tillgängliga, vad kan det betyda månne? Se bilden nedan:

post-6753-1248875943.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det från Installationsskivans Skivverktyg som det ser ut så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det från Installationsskivans Skivverktyg som det ser ut så?

 

 

 

Nej, när jag går in på iMacens skivverktyg. Då verkar i alla fall powerbookens hårddisk dyka upp där som en firewire-hårddisk. Men den syns aldrig på iMacens skrivbord, och det verkar inte gå att göra något där heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, när jag går in på iMacens skivverktyg. Då verkar i alla fall powerbookens hårddisk dyka upp där som en firewire-hårddisk. Men den syns aldrig på iMacens skrivbord, och det verkar inte gå att göra något där heller

Vad händer om du klickar på fliken Erase? Kan du radera disken då?

Eller kan du partitionera den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det ser ut som disken har tappat sin partitionskarta eftersom det enbart är enheten som listas och inte volymerna på hårddisken. Då är det kraftfullare verktyg som exempelvis Diskwarrior vilka krävs ifall du har data du måste rädda från disken.

 

Annars kan du försöka formatera den igen, förslagsvis med överskrivning av nollor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du klickar på fliken Erase? Kan du radera disken då?

Eller kan du partitionera den?

 

 

Ja jag antar att det borde gå att radera hårddisken, men det har jag av naturliga skäl inte vågat prova.

 

Samma sak med partionera, då raderar den väl också, om det nu skulle fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som disken har tappat sin partitionskarta eftersom det enbart är enheten som listas och inte volymerna på hårddisken. Då är det kraftfullare verktyg som exempelvis Diskwarrior vilka krävs ifall du har data du måste rädda från disken.

 

 

 

Om jag fixar disk warrior, sätter jag då in den i powerbooken först och föröker därifrån att laga hårddisken, eller skall jag koppla upp som jag gjort tidigare, via firewire och via iMacen köra diskverktyg på powerbookens hårddisk?

 

 

 

 

Annars kan du försöka formatera den igen, förslagsvis med överskrivning av nollor.

 

Vad är det för skillnad på vanlig formatering och formatering med överskrivning av nollor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak med partionera, då raderar den väl också, om det nu skulle fungera?

Ja!

Vad är det för skillnad på vanlig formatering och formatering med överskrivning av nollor?

Vid vanlig formatering skriv bara en tom skivkatalog (innehållsförteckning) i början av skivan.

Med överskrivning med nollor fylls hela disken med nollor och man kollar därmed att hela disken är skrivbar, dvs att disken inte har några trasiga sektorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vanlig formatering skriv bara en tom skivkatalog (innehållsförteckning) i början av skivan.

Med överskrivning med nollor fylls hela disken med nollor och man kollar därmed att hela disken är skrivbar, dvs att disken inte har några trasiga sektorer.

 

Aha, det skall jag prova sedan, men först skall jag försöka installera den nyinköpta hårddisken, tittade på en guide som någon här på forumet länkade till, verkade inte vara så enkelt som man kanske tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde igång iMacen, och via den, körde programmet Disk warrior, fick upp powerbookens hårddisk i Disk Warrior, men det verkade inte gå att reparera, någon som har något tips?

 

Allra helst skulle jag naturligtvis vilja reparera disken, men om det inte går, i allra möjligaste mån försöka komma åt filerna på disken, och sedan formatera om den.

 

 

Se bild nedan

post-6753-1248967090_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Directory cannot be rebuilt due to disk hardware failure"

 

Jag skulle inte ens vilja ha den disken som brevpress. Tyvärr kan du nog inte rädda filerna. I varje fall inte utan att lägga ut en smärre förmögenhet hos ett proffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Directory cannot be rebuilt due to disk hardware failure"

 

Jag skulle inte ens vilja ha den disken som brevpress. Tyvärr kan du nog inte rädda filerna. I varje fall inte utan att lägga ut en smärre förmögenhet hos ett proffs.

 

 

Ajdå, är det så illa? Hmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...