Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ni som reser mycket


almj

Rekommendera Poster

Hej

 

Kommer i de närmaste dagarna att köpa en Mbp 13 eller 15 och förhoppningsvis överge windows för alltid, om jag nu gillar mac os...

 

Saken är den att jag reser och bor i resväska rätt ofta, har nu en 17" inspiron som tar upp en halv kabinväska :/

 

Jag vill ha en dator som klarar en del spel, film, ordbehandling, mail och som kommer stå sig ett bra tag framöver.

 

vill gärna ha synpunkter från folk på resande fot.

 

Väljer mellan:

MacBook Pro 15 2.8GHz/4GB/500GB/GeForce 9400M/GeForce 9600M GT (512)/SD

MacBook Pro 13 2.53GHz/4GB/250GB/GeForce 9400M/SD

 

 

Inser att svaret på min fråga är mycket individuellt, men här kommer den:

 

Är 13" för litet eller 15"för stort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag 15" 2,8GHz, spel går klockrent och tycker även skärmen är lagom stor. 15 tum är lagom att transportera tycker jag, lagom att ha under armen eller i en väska. Har du varit i en butik och känt och jämfört 13 och 15 tum? Om inte borde du göra det ;)

 

15 tummaren kommer ju stå sig längre än vad 13 tummaren gör. Jag funderade på både 13 och 17 tum när jag köpte min Macbook pro, och är mycket glad att jag tog 15 tummaren.

 

Som du själv skriver kan bara du själv avgöra, tror du 15 tummaren blir för stor att dra med sig, köp absolut den mindre.

 

Lycka till med ditt val :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag 15" 2,8GHz, spel går klockrent och tycker även skärmen är lagom stor. 15 tum är lagom att transportera tycker jag, lagom att ha under armen eller i en väska. Har du varit i en butik och känt och jämfört 13 och 15 tum? Om inte borde du göra det ;)

 

15 tummaren kommer ju stå sig längre än vad 13 tummaren gör. Jag funderade på både 13 och 17 tum när jag köpte min Macbook pro, och är mycket glad att jag tog 15 tummaren.

 

Som du själv skriver kan bara du själv avgöra, tror du 15 tummaren blir för stor att dra med sig, köp absolut den mindre.

 

Lycka till med ditt val :D

 

Tack så mycket för svaret :)

Kommer att gå och känna på modellerna imorgon, har inte kunnat ännu då jag befinner mig långt ifrån en butik.

Dock så är det mycket roligt och nyttigt att läsa andra användares synpunkter, nästan roligare att planera inköp än att genomföra dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret :)

Kommer att gå och känna på modellerna imorgon, har inte kunnat ännu då jag befinner mig långt ifrån en butik.

Dock så är det mycket roligt och nyttigt att läsa andra användares synpunkter, nästan roligare att planera inköp än att genomföra dem

 

Precis så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en 15-tums släpbar PC-laptop under 3 års tid. Tröttnade på det obehändiga formatet, ville ner i storlek just för att jag mestadels är på språng. Min 13" MBP uppfyller mobilitetskravet galant, samt att den har mer än tillräcklig prestanda.

 

//BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en 15-tums släpbar PC-laptop under 3 års tid. Tröttnade på det obehändiga formatet, ville ner i storlek just för att jag mestadels är på språng. Min 13" MBP uppfyller mobilitetskravet galant, samt att den har mer än tillräcklig prestanda.

 

//BB

 

 

Jag lutar lite mot 15" då den har det bättre grafikortet.

Den kommer vad jag hoppas att i förhållande till min inspiron 17" kännas som en 13" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lutar lite mot 15" då den har det bättre grafikortet.

Den kommer vad jag hoppas att i förhållande till min inspiron 17" kännas som en 13" ;)

 

Tror det blir så, 17 känns otroligt mycket större än 15, ändå skiljer bara två tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lutar lite mot 15" då den har det bättre grafikortet.

Den kommer vad jag hoppas att i förhållande till min inspiron 17" kännas som en 13" ;)

 

När jag valde bärbar Mac för ett par år sedan, så valde jag just 15" p.g.a. den bättre grafiken. Tycker definitivt att jag gjorde rätt val, men min 15" PowerBook G4 Alu är ibland en rätt tung historia att kånka omkring på. Dock bär jag ofta med mig mycket annat tungt, så det spelar så klart in!

 

Tycker definitivt att den extra prestandan var värd sin vikt i dator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pendlade till Falun - Sthlm under 2 månader med min 15" Macbook Pro. Tyckte det var för stort så jag sålde iväg den och köpte mig en macbook ALU 13". Mycket trevligare pendlar dator som är så grymt bra trots storleken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj

Trevligt med så många svar:)

Om jag nu skulle ogilla macen så är communityn trevlig och bra :D

 

Jag kommer inte att pendla varje dag men däremot åka flyg / tåg några ggr/månad, kånka kabinväska och sitta och vänta på försenade flighter i flera timmar.

 

 

Skall bli intressant att klämma på dem imorgon....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet.

 

Jag vill också slå ett slag för 13-tumsmodellen, åtminstone om datorn i huvudsak ska användas för jobb, studier, surfande och liknande. Lite beroende på vad du menar med resande fot kanske inte bara storleken utan även vikten har betydelse. Jag som i ett år pendlat 45 minuter enkel resa till fots/kommunalt (stående!) med dator och kurslitteratur är ganska glad över halvkilot mindre som 13-tummaren innebär. En notebook skulle jag aldrig mäkta med men 13 tum är alldeles tillräckligt för mig.

 

Med detta sagt råder det ingen tvekan om att den mindre modellen ligger i lä vad gäller lagringsutrymme och grafikprestanda, varför 15-tummaren troligtvis är ett bättre allround-alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag 15" 2,8GHz, spel går klockrent och tycker även skärmen är lagom stor. 15 tum är lagom att transportera tycker jag, lagom att ha under armen eller i en väska. Har du varit i en butik och känt och jämfört 13 och 15 tum? Om inte borde du göra det ;)

 

15 tummaren kommer ju stå sig längre än vad 13 tummaren gör. Jag funderade på både 13 och 17 tum när jag köpte min Macbook pro, och är mycket glad att jag tog 15 tummaren.

 

Som du själv skriver kan bara du själv avgöra, tror du 15 tummaren blir för stor att dra med sig, köp absolut den mindre.

 

Lycka till med ditt val :D

Anser att MacBookPro 15 " är det bästa konsumentdator som byggts. Otroligt tillförlitlig.Tänk på

att det finns skillnader mellan den lilla och den stora förutom storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis beställt mig en 13" då jag anser att den är mest prisvärd och att jag prioriterar portabiliteten. Vill man ha stor skärm får man koppla upp till en 22-tummare eller liknande när man sitter hemma. Tycker jag :)

 

Men har du de extra slantarna och tycker att 15-tummaren är portabel nog så varför inte, den är ju trots allt bättre :toodeloo:

 

 

 

Känner mig för övrigt ungefär :irriteradtjej: och :totaltgalen: nu i väntan på min dator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis beställt mig en 13" då jag anser att den är mest prisvärd och att jag prioriterar portabiliteten. Vill man ha stor skärm får man koppla upp till en 22-tummare eller liknande när man sitter hemma. Tycker jag :)

 

Men har du de extra slantarna och tycker att 15-tummaren är portabel nog så varför inte, den är ju trots allt bättre :toodeloo:

 

 

 

Känner mig för övrigt ungefär :irriteradtjej: och :totaltgalen: nu i väntan på min dator :)

 

 

Grattis :D

 

Alltid så skoj / frustrerande att invänta nytt inköp.

 

Får fjärilar i magen enbart genom att fundera på att köpa nya saker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis :D

 

Alltid så skoj / frustrerande att invänta nytt inköp.

 

Får fjärilar i magen enbart genom att fundera på att köpa nya saker

 

Tack :D

 

Hehe jaadu, speciellt nu när jag har suktat efter den i ungefär 1 månad innan jag kom till skott och faktiskt beställde den ;)

 

Hur lutar det för din del då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13" för mobiliteten

15" om du måste spela spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13" för mobiliteten

15" om du måste spela spel

 

Jag kommer att spela en del spel på min 13-tummare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på

att det finns skillnader mellan den lilla och den stora förutom storleken.

Mer än prestanda menar du då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt utan tvekan skulle jag rekommendera 13"-aren. Det är enormt smidig om man är ute mycket och rör på sig - har aldrig kännt behov av större skärm på resande fot. (Däremot kanske en extraskärm hemma om du jobbar mycket med datorn.)

 

Sedan är ju frågon om det är en vanlig eller Pro du funderar på… Där är ju en skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :D

 

Hehe jaadu, speciellt nu när jag har suktat efter den i ungefär 1 månad innan jag kom till skott och faktiskt beställde den ;)

 

Hur lutar det för din del då?

 

 

Det lutar nog mot en 15" om jag bara kollar på spec...

Får se hur det blir imorn då jag klämmer på dem:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är ju frågon om det är en vanlig eller Pro du funderar på… Där är ju en skillnad.

 

 

Pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är ju frågon om det är en vanlig eller Pro du funderar på… Där är ju en skillnad.

 

Kommer i de närmaste dagarna att köpa en Mbp 13 eller 15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittat på någon av de två MBP än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iofs ingen 13", men jag har en 15.4" MBP, och jag tycker ärligt datorn är ett åbäke att ha med sig (framför allt använda på tex tåg osv.) när man reser.

Därför har jag en hackintosh MSI Wind som jag använder för det enda målet, har funderat på att byta "upp" mig till en 13" MB eller MBP- men jag tycker ingen av datorerna är tillräckligt motiverande just nu.

Det är inte direkt så att jag sitter och spelar crysis när jag reser; utan det blir mest lite pdf läsande, surfande och kanske lite programmering ifall man får en lysande idé att undersöka; Till detta fungerar Wind:en fullt acceptabelt.

(Fast mest kör jag nog med en aspire one (windows 7) och ett 7900mAh batteri, riktigt smidig att ha med sig.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13" !När man bär den spelar varje gram roll. Storleksmässigt spelar väl 13" eller 15" mindre roll när man bara har den i väskan men i tex. en buss blir det def. jobbigare att ha en 15" i knät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...