Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Cat5e kabel för Gigabit nätverk


AndieB

Rekommendera Poster

Hej,

 

 

köpte en Cat5e FTP (Foiled Twisted Pair) kabel och pluggade in i min D-Link DIR-855 router. Drog kabel till min Netgear ProSafe 5 Port Gigabit Switch och därifrån kopplade in den till min MacBook Pro.

 

På Netgear switchen ser jag enkelt vilka portar som kör 100Mbit kontra 1000Mbit. Samtliga två portar visar 1000Mbit, vilket då tyder på att min trafik går på "bästa möjliga" hastighet.

 

Jag behövde dra min kabel genom ett par väggar, så jag kapade av min Cat5e FTP kabel, borrade hål i väggarna (vanliga gips väggar) och drog igenom kabeln utan problem.

 

Hade köpt Cat5e skärmade kontakter och monterade på en sådan på änden som jag kapade av på kabeln. Har nu kopplat in min kabel i Netgear switchen igen, men nu lyser bara lampan som indikerar att hastigheten på denna port är "max" 100Mbit.

 

Vad kan ha gått snett?

 

Tacksam för lite assistans av någon duktig "kabel nisse". ;)

 

--Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan ha gått snett?

Förmodligen när du monterade kontakten igen. Försök igen.

Hellre: Köp en ny kabel, borra så stort hål att du får igenom kontakten.

 

Eller så böjde du kabeln för kraftigt runt ett hörn eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det inte vara cat6 för gigabit?

Cat5e funkar det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Telly82, tackar för kommentaren och förslaget. Jag kapade av den kontakten som jag kopplat på och gjorde om processen, då fungerade det!! Så nu är det 1000Mbps som gäller i mitt lilla nätverk. ;)

 

För allas kännedom så går det alltså köra 1000Mbps på en Cat5e kabel. Skillnaden mellan Cat5e och Cat6 är visst vad kablarna klarar av för freqvens. En Cat5e är inte lika "stabil" som en Cat6 kabel om jag förstått det hela rätt.

 

Samt att Cat6 kabel är mycket "styvare" och kan inte böjas i 90 graders vinklar.

 

Sedan är det en intressant djungel med UTP, FTP och SFTP (SFP) för att se till att kablarna är skärmade på bästa sätt. Men en vanlig UTP skall gå fint, men jag använde mig av en FTP kabel Cat5e.

 

Hoppas att detta givit något av värde!

 

--Andreas--

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svaret :)

 

Det beror lite på avståndet.. Helst skall man ha Cat 6e idag.

 

Man får inte glömma att placeringen av kabeln har inverkan på förmågan att transportera data i den.

Den skall INTE gå parallellt med strömkablar och definitivt inte nära armaturer, förutom att man inte skall böja den allt för snävt.. En böjradie på 10x diametern brukar gälla för många typer av kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82, tackar för kommentaren och förslaget. Jag kapade av den kontakten som jag kopplat på och gjorde om processen, då fungerade det!!

:skondans::pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...