Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänger av vid uppstart (MacBookPro)


dontpanic

Rekommendera Poster

Har haft min dator i lite mer än ett år och den har sällan strulat. Efter att den börjat bli aningens seg så körde jag Onyx för att rensa diverse cache och temporära filer.

 

Jag fick då ett meddelande om att startskivan borde repareras, jag startade datorn med min OSX-skiva och körde skivverktyget. När programmet sökte min HD fick jag ett felmeddelande, kommer ej ihåg exakt, men det var något om felaktig nodstruktur och att det inte gick att reparera. Jag startar då om datorn och allt verkar fungera, men efter kanske 1 minut stänger den bara av. Jag får bara upp en grå skärm med äpplet på, sen lägger den av.

 

Frågan är väl om det går att fixa på något smidigt sätt, eller är det en ominstallation som krävs. Om så är fallet, kan jag backupa min HD på något smidigt sätt utan att plocka ur den ur datorn?

 

Datorn är en MacBoocPro 2.2Ghz Intel från 2007/2008.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i din installationsskiva och starta upp från den, (hålla ner c-tangenten vid uppstarten) och efter att du valt språk, gå upp i menyn till Skivverktyg och Reparera skiva därifrån. Gör så fler ggr om det inte hjälper första gången.

 

I värsta fall får du göra en Arkiv/install

http://docs.info.apple.com/article.html?pa.../sv/mh1103.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat detta, får varje gång meddelandet: nodstruktur felaktig, kan ej reparera. Har gjort en avbild av hela disken till en extern. Går det återställa via denna. Har fått datorn via skolan så har ingen skiva förutom en leoparduppdatering från tiger, men ingen tigerskiva. Så är svårt att installera om, och jag orkar inte skicka in datorn då jag får va utan den i två veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att göra en avbild av min HD för att sedan mounta denna i en annan dator, vilket inte fungerade. Jag testade då med en ominstallation, men kunde inte välja alternativet arkivera och installera. Jag har nu installerat ett nytt system på en extern disk för att kunna komma åt mina filer på den interna disken. Den kommer upp som en disk i den nya installationen, men vissa mappar går ej att komma åt.

 

Givetvis de som är viktigast. Bilder, musik, projekt osv i min hemmapp går ej att komma åt. De syns, men har ett minustecken brevid sig och det finns inget i dessa mappar. Har testat att genomsöka disken med Discwarrior och OSX skivverktyg. Båda fixar nu att reparera massa olika fel, men mapparna är fortfarande tomma. Är verkligen viktiga saker för mig så alla tips på hur man kanske kan återfå filerna är välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men verkar inte fungera. Är fortfarande ett minustecken bredvid och mapparna är tomma Hur kan detta hända? Enbart mappar i min hemmapp med, alltså det viktigaste. Alla systemfiler osv går att få åtkomst till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är att det bara är de förinställda mapparna, Downloads, Music, Movies, Desktop, Library och Documents som inte fungerar. Allt annat går att komma åt. Eftersom jag har allt av värde i dessa mappar så vore det ju grymt att få tillbaka filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett antal timmars grottande var det tydligen bara att dra mapparna till en extern disk så gick det att få åtkomst till dem sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men verkar inte fungera. Är fortfarande ett minustecken bredvid och mapparna är tomma Hur kan detta hända? Enbart mappar i min hemmapp med, alltså det viktigaste. Alla systemfiler osv går att få åtkomst till.

 

Loggade du ut / in efter att ha ställt om behörigheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...