Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"back up" organisering


maribelle

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vore tacksam för lite vägledning i min organisation av back up. Jag är väldigt orolig av mig och har mycket (för mig) värdefulla bilder, filmer och annat som jag är mån om att spara så nu ska jag organisera min back up så det blir bra.

 

Har MacBook med begränsad hårddisk (160gb) så kan ej ha allt kvar därpå. Jag har uppgraderat till senaste operativsystemet MacOSX 10.5.7 &Leopard. Jag har även två externa hårddiskar en (Elements) på 500G och en (Seagate) på 1TB.

 

Jag har ca 50GB bilder, 120GB film som jag gjort i olika projekt så det fyller på utrymmet raskt.

Hur ska jag gå tillväga för att få en bra organisering av min back up?

 

I nuläget kör jag min hårddisk (Elements) mot datorn i time machine men nyss sade den ifrån att den är full så den måste radera kopior. Jag har även dragit över foton i mappar manuellt för att verkligen ha dem sparade, samt iPhoto Library mappen.

 

Hur fungerar Time machine? Någon som kan förklara det i grova drag? Hur mycket plats tar det av hårddisken? Tar det upp mer än man har totalt på sin dator? Är det därför min externa hårddisk nu är full efter alla säkerhetskopior som lagts på varandra under våren? Kan man via time machine komma åt alla sina filer, bilder, filmer etc? om datorns hårddisk skulle krascha?

Hur gör man om man vill byta extern hårddisk och köra time machine mot en annan?

Bör man köra time machine mot båda de externa back up hårddiskarna?Hur gör ni andra?

 

När jag vill spara manuellt hur gör jag det för att undvika att kopior skapas? Det blir lätt så rörigt då med flera mappar med liknande innehåll..

Om man sparar sitt Iphoto Library, kopieras det gamla över då? (t.ex om man varit inne och raderat bort bilder). Det är därför jag vill ha bilderna i sina orginalmappar överförda också. Eftersom jag tar så mycket bilder kan jag inte ha allt på datorn men ändå vill jag ha alla kvarpå den externa. Om jag bara kopierar IPhotolibrary om och om igen så tappas ju en del längs vägen om ni förstår vad jag menar..

Ska man välja kopiera+klistra in eller dra? Spelar d någon roll? Vart skall det dras, över gamla mappen eller bredvid?

 

Jag vill ju säkra upp med en extern hårddisk till enligt konstens alla regler här på forumet. Hur gör jag då för att spegla den så att innehållet blir det samma?

 

Sen är problemet då att min 500gb börjar bli full... jag undrar om Time machine bör raderas emellanåt eller om det här att filerna läggs ihop efter veckor/månader gör att utrymmet utnyttjas effektivt ändå?

 

Hur gör ni som har mycket.. delar ni upp typ film på en hårddisk, bilderpå en..? Jag bara undrar hur jag ska lägga upp det nu i min lilla omorganisation så det blir så smidigt som möjligt.

 

Alla tips är värdefulla.

/Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Time machine är allt du behöver. Den backar upp allt, utom tmp-filer och andra grejer som lätt återskapas.

 

När du kör Time machine första gången backar den upp hela din hårddisk. Därefter backar den upp alla ändrade filer en gång i timmen. Så om du ändrar en fil, har du två versioner av den, i genomsnitt en timme senare.

 

Sen har Time machine en algoritm för att spara plats. Alla backuper (ändrade filer) som gjorts under en dag slås samman till en gemensam dagsbackup, dagligen. Så ändrade du en fil klockan 12, och sedan ändrade den igen klockan 17, så har du kvar 17-versionen dagen efteråt.

 

Dessa dagsbackups (en per dag) hålls intakta i en månad. Därefter slås de ihop till en veckas ändringar. Alltså, när något är äldre än en månad kan du bara gå tillbaka till hur det såg ut en viss vecka. Det finns inte längre några individuella backuper under den veckan, utan bara en sammanställning för veckan.

 

Dessa veckoliga backuper pågår tills din backup-hårddisk är full. Därefter raderas gamla backuper. En äldre version av fil X kan alltså raderas, men du har alltid kvar den nyaste versionen av fil X. Allt du förlorar är gamla versioner.

 

Detta innebär att även om din hårddisk har en begränsad storlek, kan backup-disken lätt bli full om du ofta ändrar filer, då nya versioner sparas.

 

 

Du kan lätt byta Time machine-disk i inställningarna. Själv har jag bara en hårddisk för backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde ha fler än en disk att rotera emellan. De diskar du just nu inte använder ska förvaras på annan plats med tanke på stöld, brand, översvämning, åska mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

Ja, tack för era svar. Så då kanske jag vågar lita på time machine då...

Jag har nu även bränt mina bilder till DVD via exportera (till skrivbordet) funktionen för att kunna använda bilder på PC också. En liten följdfråga...då man väljer kvalitet hög så förminskas ändå bildens storlek. Varför? Hur gör man om man vill ha exakt kopia av sin bild ( samma kvalitet) för en bränningskopia? Tar man sista alternativet blir den gigantiskt mycket större än orginalbilden runt ca 3MB.

/Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu även bränt mina bilder till DVD via exportera (till skrivbordet) funktionen för att kunna använda bilder på PC också. En liten följdfråga...då man väljer kvalitet hög så förminskas ändå bildens storlek. Varför? Hur gör man om man vill ha exakt kopia av sin bild ( samma kvalitet) för en bränningskopia? Tar man sista alternativet blir den gigantiskt mycket större än orginalbilden runt ca 3MB.

/Maribelle

Det framgår inte vilket program du exporterar från, men om det är iPhoto så väljer du "typ" som "Aktuell", så får du ut bilderna som de är, utan omvandligar.

post-11001-1248804334.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundregeln är enkel:

 

- 3 kopior varav åtminstone en förvaras utanför huset där datorn och informationen finns

 

Du har en kopia i din dator

Du har en kopia utanför datorn (Time Machine på extern disk)

Du har en tredje kopia som förvaras utanför platsen där datorn finns.

 

Du ska du kunna återställa informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Tack för det efterlängtade svaret. Toppen. Då man väljer "aktuell" får ju dessutom bilden med sig info om skapelsedatum och inte dagens datum (som stört mig).. Great!

 

En annan fråga som rör lite samma ämne, vad väljer man för att kunna exportera ett filmklipp (AVI) från Iphoto till att bränna en dvd som kan visas i PC? Klippet hamnar i Iphoto för det är filmat med en liten ixus50 kamera.

 

/Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga som rör lite samma ämne, vad väljer man för att kunna exportera ett filmklipp (AVI) från Iphoto till att bränna en dvd som kan visas i PC? Klippet hamnar i Iphoto för det är filmat med en liten ixus50 kamera.

Ska det bara kunna spelas på dator? Eller ska det kunna spelas på DVD-spelare och TV också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

hej!

Ja gärna med möjlighet att spela upp på DVD kopplad till TV också. Hur gör man då?

Respektive för enbart datorbruk?

/Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

Ja gärna med möjlighet att spela upp på DVD kopplad till TV också. Hur gör man då?

Respektive för enbart datorbruk?

/Maribelle

Om du vill spela klippet på en vanlig DVD-spelare måste du göra en video-DVD. Det gör du i iDVD eller i Toast (om du har det).

 

För enbart datorbruk bränner du en data-CD (CD-ROM) eller data-DVD (DVD-ROM) i Skivverktyg, Finder eller med Toast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...