Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ikoner på skrivbordet för allt nedladdat?


elins

Rekommendera Poster

Hej!

Har en fråga om ikonerna på skrivbordet, när jag har laddat ner tex firefox och msn lägger det sig som ikoner på skrivbordet, som en hårddisk eller skiva, vilket känns ganska onödigt. Läggs det alltid där eller har jag laddat ner fel versioner?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser det ut som en hårddisk, i så fall, efter du installerat programet drar du bara den ikonen till hårdisken eller klicka mata ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag vill mata ut så står det att jag måste avsluta programmet först och när jag gör det och matar ut den och vill starta igen så ploppar den upp igen på skrivbordet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ooops... men har du flyttat programmet från skivadisken till programmappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öppna den nya skivan/hårddisken dra programet som ligger i den till din program mapp i datorna (firefox ikonen exempelvis) programmet installeras då på din hårddisk och du kan mata ut skivan/disken och fortfarande köra firefox men från program mappen såklart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer upp två filer på skrivbordet, en som ser ut som en hårddisk som man kan mata ut och en fil som heter .dmg Den går att flytta till programmappen men hårddiskikonen vill inte försvinna, och den går inte att flytta på..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu funkade det :) Jag öppnade "hårddisken" flyttade filen till programmappen, avslutade msn och kunde då mata ut den. Sen när jag startade igen så kom den inte upp :)

 

Tack för hjälpen! Kommer troligtvis återkomma med fler frågor då jag är helt grön på mac :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu funkade det :) Jag öppnade "hårddisken" flyttade filen till programmappen, avslutade msn och kunde då mata ut den. Sen när jag startade igen så kom den inte upp :)

 

Tack för hjälpen! Kommer troligtvis återkomma med fler frågor då jag är helt grön på mac :)

 

Ett tips använd den inbyggda hjälpen i osx från finder når du den med cmd + ?

 

Annars är apples hemsida ett rätt bra ställe att kolla på, där efter google.

 

Om givetvis detta forum. Men försök gärna något av dom åvanstående först då man lär sig mer på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man laddar hem program från internet så är programmen oftast packade - nu menas inte att de är fulla eller onyktra utan detta menas att programmen är komprimerade för att ta mindre plats och därför packade ihop i ett paket som man laddar ner.

 

När man öppnar paketet så packas det upp och fram kommer en så kallad skivavbildning, som är som en virtuell eller elektronisk skiva / hårddisk / CD-ROM, och kallas därför för "skivavbildning" för den innehåller samma information som om programmet hade köpts på en rent fysisk skiva.

 

På denna skivavbildning, som oftast ser ut som en portabel hårddisk, finns själva programmet och ibland även andra filer som hjälpfiler eller annat. Meningen nu är att du markerar programmet på skivavbilden och drar över till mappen Applications / Program. Nu är programmet installerat i datorn. Vill du ha programmet i dockan så drar du först den till Program-mappen och därifrån till dockan. Du ska inte dra programmet från skivavbildningen direkt till dockan!

 

När programmet är lagt i program-mappen så kan du nu ta och slänga paketen. Du tar både paketet och det uppackade innehållet och slänger i papperskorgen.

 

Observera att du inte kan slänga dem om du har startat programmet från skivavbilden, för då slänger du det program som du kör och det tillåter inte datorn. Du ska installera programmet i Program-mappen först och sen kan du köra programmet därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...