Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Budson = bra?


Magnum

Rekommendera Poster

Jag såg i sidspalten vid all reklam att budsom sålde Macar för under 50 kronor och undrade om det var sant. Så jag undersökte saken och gick in på sajten. Där såg jag ett 30:tal produkter som såldes för Ca. 1% av det ordinarie priset. Jag tyckte att det verkade helt osannolikt tills jag hittade haken, varje bud kostar 12-15 kr.

 

Nu till frågan. Om man lyckas kamma in en t.ex. iphone för 80 kr (ord pris 8 000 kr) med 100 bud så har man vips fått en iphone 3g 16gb för bara 1580 kr Är detta möjligt? Isåfall är det ju lätt värt att sitta uppe en hel dag och klicka i budknappen.

 

Nån som lyckats? :P

 

http://www.budson.com/se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att såna här auktionstyper har diskuterats förr på forumet.

Jag tror att det är fullt möjligt att gå tag på en Macbook jättebilligt på detta sätt, förutsatt att auktionssidan är någorlunda ärliga och inte har nån automatiskt upptrissning av priset (som jag har hört att en del sidor har). Dock så känns det omoraliskt på nåt sätt, för alla parter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Givet att arrangören är ärlig och rättvis kan du antagligen vinna en iPhone för relativt lite pengar.

 

Säg att det kommer en för 80 kronor, och du måste lägga 100 bud för att vinna. Då betalar du, som du skriver, maximalt 1580 kronor.

 

Men sen sitter det väl antagligen ett gäng till som har fått samma ide som du. För att det över huvud taget ska gå runt för arrangören måste det vara minst 5 personer till, alltså för att få in fullpriset för en iPhone och lite vinstmarginal.

 

Om det är ett rättvist spel har du alltså i bästa fall 1/6 chans att vinna rent statistiskt. Så i 5 fall av 6 kastar du bort dina 1500 spänn, rätt ner i ett svart hål.

 

 

Jag tror det är högst osannolikt att du blir nöjd med det här. Ungefär av samma anledning som jag inte köper lotter och liknande.

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan skall väll vara är det ett lotteri eller högsta budet får den?

om det kosstar 100 kronor att lägga ett bud är det ju bara trams men om det är seriöst och man bara betalar i slutändadn det pris man själv har bjudit så ser jag inga fel på sajten.

 

 

Men hur ligger det till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lyckas kamma in en t.ex. iphone för 80 kr (ord pris 8 000 kr) med 100 bud så har man vips fått en iphone 3g 16gb för bara 1580 kr Är detta möjligt?

Javisst. Men med (förmodligen) drygt 99% sannolikhet har du då betalat 1500kr för INGENTING, eftersom någon annan tog hem auktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst om just sådana här öresauktionssajter. Minns inte vilken det var, men någon blev sur för att han aldrig vann och hackade sajten (antagligen läst det på Flashback, ska försöka leta upp länken). Han fick till slut tillgång till databasen där allt stod i klartext och märkte att det oftast inte alls var det senaste eller högsta budet som vann. Ofta var det administratörer på sajten som vann auktionen, ibland var det ingen alls, trots flertalet bud.

 

Jag litar inte på dessa sajter, och kommer troligtvis aldrig göra.

 

Edit: Sajten jag pratade om som hade hackats var Bideazy.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...