Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utbytt Iphone vid reparation, ny garantitid?


nicklas_718

Rekommendera Poster

nicklas_718

Hej,

Tyvärr gick en av mina Iphone 3G sönder och jag fick den utbytt mot en ny via garantin. Vilka garantiregler gäller hos Telia när man får sin Iphone utbytt mot en ny? Får jag automatiskt ny garanti på 12 mån eller "ärver" jag den gamla trasiga iphonens garantitid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar inte få ny garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar inte få ny garanti.

Rätt, om du får din apparat lagad/utbytt en dag innan garantin går ut, blir din "nya" garanti en enda dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inlägg 62 i denna tråd står följande:

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...amp;st=40

 

Vi hade två konsumentvägledare på besök i vår telia butik för 3-4 mån sen för utbildning i vilken rätt vi har och vilken rätt konsumenten har. Enl dom så får det som är utbytt i telefonen automatiskt förnyad garantitid, oavsett om det bara är en reservdel eller en hel telefon dom bytar ut

 

 

Det tolkar jag som att om jag får telefonen utbytt på garanti så är det 1 år som gäller på den nya telefonen.

 

Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt, om du får din apparat lagad/utbytt en dag innan garantin går ut, blir din "nya" garanti en enda dag.

 

 

Förutom på den del som det var fel på... är väl 3 eller 6 månader iaf som en reparation ska hålla.

 

Och om dom då reparerat genom att byta ut enheten borde den ju få så lång garanti. Men vad vet jag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nicklas_718
I inlägg 62 i denna tråd står följande:

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...amp;st=40

 

Vi hade två konsumentvägledare på besök i vår telia butik för 3-4 mån sen för utbildning i vilken rätt vi har och vilken rätt konsumenten har. Enl dom så får det som är utbytt i telefonen automatiskt förnyad garantitid, oavsett om det bara är en reservdel eller en hel telefon dom bytar ut

 

 

Det tolkar jag som att om jag får telefonen utbytt på garanti så är det 1 år som gäller på den nya telefonen.

 

Stämmer det?

 

Exakt, det läste jag också men det verkar vara många svar på den frågan och frågan är väl vad som egentligen gäller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nicklas_718

Har skickat mail till Konsumentverket för att få klarhet. Men men det lär väl ta ett tag innan de svarar : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Letade som en galning efter det : )

Vore det inte bättre att leta som en klok person?  :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min iPhone vid lanseringen och har nu garanti tom den 29/7-09. Tror att det ökar beroende på hur många dagar telefonen är inne på Anovo. Min telefon är inne på Anovo för tredje gången, (den har blivit utbytt två gånger tidigare.) på Telia sa dom att om garantitiden är slut när den lämnas ut så får man 3 månaders extra garanti!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nicklas_718

Svarar min egen tråd:

Jag var in till Telia idag och hämtade ut min nya utbytta Iphone 3G. Frågade killen i kassan och han sa att jag har 12 månaders garanti på den utbytta iphonen då den är helt ny. Frågade honom flera ggr för att vara säker och han sa att det bara är att visa alla papper så har jag 12 mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar min egen tråd:

Jag var in till Telia idag och hämtade ut min nya utbytta Iphone 3G. Frågade killen i kassan och han sa att jag har 12 månaders garanti på den utbytta iphonen då den är helt ny. Frågade honom flera ggr för att vara säker och han sa att det bara är att visa alla papper så har jag 12 mån.

 

 

Stämmer det verkligen? Låter för bra för att vara sant! Du kolla garantistatus på Apples hemsida: https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nicklas_718

Suck...Tydligen var det för bra för att vara sant...Garantin gäller bara så länge som den gamla gjorde...Konstigt att Telia säger en annan sak...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck...Tydligen var det för bra för att vara sant...Garantin gäller bara så länge som den gamla gjorde...Konstigt att Telia säger en annan sak...?

 

 

Har du namnet på han/hon som sa det? Bråka!

Har inte garantitiden förlängts? Jag har fått ett antal dagars förlängning varje gång som den har varit inne!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nicklas_718

Jag kommer självklart att ringa dit på måndag. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad han heter, men det borde de kunna se då jag även lämnade tillbaka en lånetelefon. Återkommer med svaret : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar också hur många gånger dom får reparera samma fel (sprickor). Min telefon är utbytt för tredje gången, undrar om jag kan häva köpet? (och köpa 3Gs istället ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER
Undrar också hur många gånger dom får reparera samma fel (sprickor). Min telefon är utbytt för tredje gången, undrar om jag kan häva köpet? (och köpa 3Gs istället ;))

 

 

Var var dina sprickor på telefonen, jag har 2 sprickor vid mute-knappen och jag var inne i en Telia butik och de sa att hela sidan ska ha flera sprikcor för det ska gå på garantin, men det stämmer ju inte :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var var dina sprickor på telefonen, jag har 2 sprickor vid mute-knappen och jag var inne i en Telia butik och de sa att hela sidan ska ha flera sprikcor för det ska gå på garantin, men det stämmer ju inte :chockadskeptisk:

 

 

Nu senast var det bara två små sprickor, en vid muteknappen och en vid hörlursingången (varav den ena knappt gick att se...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu antar jag bara att det här gäller tvärs över hela elektronikmarknaden, men normalt gäller följande:

- Om du får en telefon UTBYTT på garantin gäller garantin från det ursprungliga inköpsdatumet, dvs den förlängs inte (om inte ÅF eller verkstad ger dig förlängd garanti pga dagarna enheten varit på service)

- Om du får en telefon LAGAD på garantin har du normalt 3 månaders reparationsgaranti, dvs en garanti som verkstaden lämnar på sin lagning av enheten.

- Om du får en telefon utbytt på FÖRSÄKRING har du normalt en ny garantiperiod, eftersom det från försäljarens sida är som ett nytt köp som försäkringsbolaget gör. Garantin följer enheten oavsett ägare. Notera dock att du då normalt inte har någon reklamationsrätt (enligt KKL) mot försäljaren, eftersom det i praktiken är försäkringsbolaget som har köpt telefonen och sedan lämnat den vidare till dig. Vänd dig till försäkringsbolaget om du får problem efter garantitidens slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...