Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Danielanna

Porr-Virus?

Rekommendera Poster

Hej, vi har fått problem med vår mac, det har börjat dyka upp porrord i googlefältet och adresser till porrsidor i adressfältet. Även så har hela Finder låst sig och vi har ingen aning om det är ett virus eller liknande som orsakat dessa saker.

Hur får vi bort att dessa grejer dyker upp, samt hur låser vi upp finder?

Webbläsaren är firefox, datorn är en mac g4 med Safari som operativsystem.

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Och ingen av er har någonsin sökt med de orden på Google eller skrivit in/surfat till de där sidorna?

Safari kommer ihåg gjorda sökningar och besökta sidor i dessa fält.

MVH / Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej!

Och ingen av er har någonsin sökt med de orden på Google eller skrivit in/surfat till de där sidorna?

Safari kommer ihåg gjorda sökningar och besökta sidor i dessa fält.

MVH / Stefan

Jag tror också mer på detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu är inte Safari ett operativsystem, utan en webbläsare likt Firefox... ;)

Du kan rensa bort tidigare sökningar under Verktyg i menylisten

post-113-1248190896_thumb.jpg

post-113-1248190905_thumb.jpg

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej, vi har fått problem med vår mac, det har börjat dyka upp porrord i googlefältet och adresser till porrsidor i adressfältet. Även så har hela Finder låst sig och vi har ingen aning om det är ett virus eller liknande som orsakat dessa saker.

Safari är inget operativsystem, utan webbläsaren. :)

Säkert på att ni verkligen använder Firefox och inte Safari som webbläsare?

Hursomhelst så tycker jag det du beskriver låter normalt när man har sökt sidor på temat x, så kommer webbläsaren ihåg detta och ger förslag på hemsidor som passar detta tema som man har sökt på. Det är så exempelvis Safari 4 fungerar. Den minns det som man har sökt på.

Vad menar du med "låser upp Finder"?

Om du vill begränsa tillgången till datorn så kan man installera flera användarkonton på datorn och där lägga in lösenord på användarkonton. Det finns ett program som heter Föräldrakontroll som styr funktionaliteten på datorn, om man exempelvis vill begränsa porrsidor för vissa användare.

Här finns en guide hur detta används.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.159160

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej ingen har varit inne på dessa sidor, det har kommit upp medans vi surfat vanligt. Det är riktigt skumt. Jag är helt grön på datorer, så jag har ingen aning om vad det är för problem. Det jag VET, är att inget varit inne på dessa och att ingen sökt på dessa ord.

På de 5minuter jag var inne på K-rautas sida kom de upp en klubbdenise i adressfältet. Vad kan vi göra? Och vad kan jag göra för att låsa upp finder? Jag kan inte röra nåt på skrivbordet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provat med omstart?

Har ni använt er av Skivverktyg någon gång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för hjälp!

Med ledning av något blandade begrepp gissar jag att datorn är nyinköpt som begagnad? I så fall bör hårddisken raderas och operativsystemet om installeras vilket görs med de bifogade DVD-skivorna som hör till datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om datorn är begagnad så är det ju inte konstigt om det kommer upp sidor och sökord som den tidigare användaren av datorn använde... Lösningen är att formatera om hårddisken med Skivverktyg, detta tömmer allt innehåll på hårddisken.

Sedan installera om Mac OS X - som är operativsystemet. Då får man en fräsch dator så gott som ny. :)

För att kunna installera om systemet behöver datorn ha skivorna för operativsystemet. Om dessa inte medföljde vid köp så kan du köpa operativsystemet från en Apple återförsäljare. Rekommenderar även då köp av iLife-paketet. (det är inte en del av operativsystemet så köper man operativsystemet så ingår inte iLife-paketet, även fast det förinstalleras på datorerna).

Förhoppningsvis så fick ni alla skivor av den förre ägaren, då slipper ni köpa dessa igen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej, vi har fått problem med vår mac, det har börjat dyka upp porrord i googlefältet och adresser till porrsidor i adressfältet.

Tacksam för hjälp!

Ok, om ni köpt den begagnat är det som sagt inte konstigt att det kan ploppa upp "oönskade" sökord, men om den har varit i era ägor hela tiden, är det väl VÄLDIGT långsökt att det bara skulle kunna hamna där av en slump :borstatanderna:

Nej, bara att erkänna, någon av er har porrsurfat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Google fältet ger också förslag så om man skriver 2 bokstäver så kan den fortsätta och ge förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ok, om ni köpt den begagnat är det som sagt inte konstigt att det kan ploppa upp "oönskade" sökord, men om den har varit i era ägor hela tiden, är det väl VÄLDIGT långsökt att det bara skulle kunna hamna där av en slump :borstatanderna:

Nej, bara att erkänna, någon av er har porrsurfat!

det finns ett läge i safari som ger anonym surfning. inget sparas i history och inga cookies sparas under tiden denna funktion är aktiverad.

kanske kan vara nått om man vill fortsätta porrsurfa utan att behöva "jobbiga" sökord i googlesökningen efteråt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All heder åt er kära macexperter, men Nej. Datorn är inte begagnad. Det är ingen som vait inne på någon porrsida.

Firefox rensades igår. Dock var skiten tillbaka idag. Vi har ingen brandvägg eller liknande vad jag vet heller... Kan jag kolla upp det?

Ponera att man varit inne på exet.nu och flashbackforum eller liknande, där har vi varit (dock ganska länge sen) kan en sådan sida orsaka sådant här? Nu alltså, typ nån månad efter? Är inte sådana sidor säkra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte exet och flashback är några problem. De ska inte ge en virus. Har ni laddat ner några filer från piratebay osv kanske?

Jag har haft min mac i ungefär 1 år och har aldrig stött på liknande besvär. Nu använder jag den endast till arbete och strösurfning så jag är inte inne på något olagligt osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Datorn är inte begagnad.

"Jag har haft min mac i ungefär 1 år"

G4-macar har väl inte funnits att köpa nya sen, ja, 2006 eller så? Hur lyckades du/ni köpa en ny Mac med G4-processor 2008? Finns det nån återförsäljare som säljer gamla mac-modeller? Och vad kostar en Powerbook G4 i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
All heder åt er kära macexperter, men Nej. Datorn är inte begagnad. Det är ingen som vait inne på någon porrsida.

Firefox rensades igår. Dock var skiten tillbaka idag. Vi har ingen brandvägg eller liknande vad jag vet heller... Kan jag kolla upp det?

Ponera att man varit inne på exet.nu och flashbackforum eller liknande, där har vi varit (dock ganska länge sen) kan en sådan sida orsaka sådant här? Nu alltså, typ nån månad efter? Är inte sådana sidor säkra?

I OS X finns en brandvägg inbyggd som hittas via Systeminställningar antingen i dockan eller under Äpplet i Findermenyn. Där kan man under Fildelning/Brandvägg se om den är av eller på och vilka tjänster som är aktiverade som kan ge åtkomst till din dator. Normalt räcker det med OS X inbyggda brandvägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rolig tråd det här. :hihihi:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är anna i Danielanna som skapat tråden så är väl frågan om denna Daniel är att lita på. Har hon hundra koll? :utskallning:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om det är anna i Danielanna som skapat tråden så är väl frågan om denna Daniel är att lita på. Har hon hundra koll? :utskallning:

Annars är det tvärtom :borstatanderna:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen aning, har bara grundutbudet på mina tevekanaler, och min MacBook Pro har aldrig varit inne på något som har med porr att göra, knappast ens nåt erotiskt. Kanske någon enstaka bröstvårta tittat fram på nån kändissida på Aftonbladet, men de är ju oftast pixlade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Annars är det tvärtom :borstatanderna:

Ibland kan det vara dumt att inte ha en egen användare :borstatanderna:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
"Jag har haft min mac i ungefär 1 år"

G4-macar har väl inte funnits att köpa nya sen, ja, 2006 eller så? Hur lyckades du/ni köpa en ny Mac med G4-processor 2008? Finns det nån återförsäljare som säljer gamla mac-modeller? Och vad kostar en Powerbook G4 i så fall?

vem säger att han har en G4?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du läser på så..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trådskaparen skrev att "Webbläsaren är firefox, datorn är en mac g4 med Safari som operativsystem", men det var inte trådskaparen som skrev att han/hon hade haft datorn i ett år. Det skedde nog en liten sammanblandning där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Trådskaparen skrev att "Webbläsaren är firefox, datorn är en mac g4 med Safari som operativsystem", men det var inte trådskaparen som skrev att han/hon hade haft datorn i ett år. Det skedde nog en liten sammanblandning där.

Japp, my bad. Men, trådskaparen skriver i sin lilla presentationstext att han haft mac sen 2008, vilket gjorde mig förvirrad... Jag skyller på det. :blush:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...