Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min far har problem igen..


boevil

Rekommendera Poster

Jag har åter igen problem med min far..s problem.

I julas gav jag honom en gammal Mac (PPC 7600.. tror jag), efter div problem fick han den faktiskt att fungera!

Men nu är det slut på friden (min), datorn vill inte starta!

 

När han startar 'säger' den att "klockan går fel" o han blir tvungen att starta om ... (påstår han), när han startar om är det oklart vad som händer... (jag har svårt att få precisa besked)... men datorn startar inte ..

 

Nu undrar jag:

• det låter som problemen beror på att batteriet tagit slut ?? - men borde inte datorn starta ändå?

• är det ett systemmeddelande som säger att klockan går fel- eller är det något tillägg ? (som man kanske kan stänga av)

• jag köpte datorn begagnad till honom, den har internt modem o programvara för internetuppkoppling- kan det vara den som strular..

 

ps.

Det här är 3:e datorn som han fått av mig, hans problem brukar vara smått obegripliga .. men har hittils berott på att han ; kastat finder från systemet, flyttat systemfiler från systemmappen, försökt att koppla upp sig mot internet (utan att ha internetabonnemang) osv..

 

pps.

Han kör system 9.1 .. jag vet inte riktigt vilka program som fanns på HD:n.

 

Edit: Glömde nämna att han finns i Skåne o jag i Stockholm- dvs jag kan bara lösa problemen via telefon.

(eller under min semster- nere i skåna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

100 på att det är ett nytt batteri farsan din behöver, inte i pacemakern, men i sin dator.. :)

Hade samma problem i frugans 4400/200 och ett nytt batteri (3,6V Lithium) gjorde susen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Pocahontas - Misstänkte det, .. hur många volt behöver en pacemaker ? :D

 

Vet du också var batteriet sitter, har för mig att det var lite bökigt att hitta... o inget för en gammal man (m pacemaker) attt byta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ingen aning om hur 7600 ser ut inuti, men den liknar ju 4400 lite grann, och det var bökigt att komma åt.

du får skruva av locket, och titta ner. Om det är som på min fick man lossa på lite grejer, nåt stag, och vara fingerfärdig.

Införskaffa ett nytt batteri innan, i en Macbutik om du har tillgång till en sådan, du bor ju Sthlm, så Macoteket har det.

Är din pappa någorlunda händig lär han klara av att byta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är din pappa någorlunda händig lär han klara av att byta det.

 

mjaa..nääähh..

 

Tummen mitt i handen.. den vänstra.

 

Jag tror att det får vänta till min semester-sist han "lagade" slutade datorn fungera. Det var därför han fick en ny i julas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Det är lätt att byta batteri i en 7600. Det enda som trasslar är de eländiga skärmplåtarna runt höljet. Det är lite pyssel att räkna ut hur i helsike de ska sitta. Har man tur lossnar de inte när man öppnar.

Om det är till nån hjälp har jag en pdf som visar steg för steg hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

För övrigt har du all min medkänsla. Jag har en gammal far med en iMac som lyckas strula till det ordentligt ibland. Häromveckan ringde han och klagade på att eposten inte fungerade. Varken hämta eller skicka gick.

Efter timmar på telefonen visade det sig att han "städat" bort alla Outlook-filer. Rubbet! Och för en gångs skull hade han lyckats tömma papperskorgen.

Ridå!

 

Nu har han köpt en filmscanner och ämnar lära sig scanna, samt hantera Photoshop Elements...Jag ligger vaken på nätterna och gruvar mig för vad som komma skall... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ojoj...här är det skarpt läge! Batteriebyte är det som gäller här, jag har en likadan i garderoben som gör precis likadant, det är slut på batteri, problemet är att de är lite kinkiga att få tag på de där. 3.6volt ska det vara i nån mysko format. Men det är eg. inte panik för att datorn KOMMER att starta, men efter typ en kvart efter att datorn "Boingat", fram tills dess är det bara svart.

zappa lite pram, nytt batteri och plocka rätt på hans systemmapp så funkar nog allt igen...Du vet väl att man kan kryssa i ett "simpel finder"-läge, just för sådana drullputtar som tycket att-"Systemmapp? Sånt behöver väl inte jag, väck med den..."

 

Jo, jag kände också en sådan typ, han förvarade hela systemmappen i papperskorgen i ett halvår, och tyckte hela "j-vla" internet är ett fiasko...han försökte också koppla uppsig utan abbonemang och modem, på något vis lyckades han lirka in telefonsladden i ethernetkontakten!? Men han gav mig många skratt bakom ryggen...;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om det är ett sånt här batteri som ska sitta i er dator är jag inte hundra på, men det är ett 3,6 Lithium och används i de flesta macar.

 

Batteri.jpg

 

Köper du på Macoteket eller annan Macbutik, kostar c.a 160:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW!!! Ett sådant klistermärke har jag med på min PMG3!! FY VAD SNYGG DEN LOGGAN VAR!!

 

Fan, Apple borde återinföra "Think different" och det färgglada äpplet. Och iBook clamshell. Och en färgglad iMac.... *snyft* har aldrig sett sådana fina datorer, varken före eller efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man byter batteri i en 7600:

Dra ut kablarna till nätagget

Ta bort kåpan, ryck, dra frammåt och sedan upp.

Innuti finns en rack som innehåller hårdiskar, cd-rom mm.

Den sitter med 2 plast "lås" på vänstra sidan (sett frammifrån)

Lyfft upp racken och du bör se batteriet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

 

Jag kommer att inhandla ett 3,6V- batteri till sommaren- törs inte låta farsgubben byta. (Å så framstår ju jag som trollkarl när jag får hans dator att funka i sommar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyfft upp racken och du bör se batteriet!

Jag tror att du kan se det utan att lyfta på racket.

Batteriet ligger väl till vänster på moderkortet på 7600?

Nepp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

batteriet finns där, men man måste lyfta upp hela strömdelen och den där plast delen. Men den kan sitta i ett litet svart hölje så du inte ser den direkt, då får du bara pilla lite på den...

/D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag bytte batteri på min gamla G3:a en gång, det var också lite svårt att hitta..

 

Sommaren är snart här, vaselin har jag- återstår att inhandla batteriet. :P

 

Vid närmare eftertanke.. sommaren är här, men inte min semester,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är en 7600, för på den modellen är det enkelt att hitta batteri! Bara att lyfta allt som går att *enkelt* lyfta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte säker...

 

Men det är väl samma batteri ändå? Det är en ppc 120- 180 MHz, ser ut som 7600 .. men vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma batteri sedan 1800talet fram tills fortfarande vad jag vet, men jag menade mer du verkar inte helr klar VAR batteriet sitter.

Här är en bild hur det ser ut: du för spaken åt sidan och..ja du ser hur du kommer åt det! Det är lätt när du väl komer åt datorn.

 

7600_insida.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...