Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple ber Microsoft sluta visa reklamfilmer


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

... Man bevakar sitt varumärke och sin marknadsföring ... Påstår MS felaktigt att det t.ex. inte finns mer än en laptop från Apple under 1000 dollar, och detta påstående är felaktigt, gör Apple helt rätt i att vidta juridiska åtgärder mot MS ...
T.ex. att MS:s marknadsföring är otillbörlig mot Apple på något sätt. Jag skulle kunna tänka mig att vissa påståenden i reklamfilmen är vilseledande, bl.a. prissättningen på Apples datorer (jag vet inte om det stämmer att man endast har en laptop under 1000 dollar). Är reklamen vidare att anses som omotiverat förlöjligande av en konkurrent, kan den likväl anses otillbörlig. ALL sådan marknadsföring kan förbjudas (vid vite) enl. europeisk marknadslagstiftning (och det skulle inte förvåna mig det minsta om det råder ännu hårdare regler i USA).

Japp, en mycket troligare förklaring till det som hänt än det som MS ville påstå, att deras reklam skulle ha varit en framgång och att Apple reagerat på grund av det, vilket jag tycker att jag har bevisat med siffrorna från Gartner. Om det håller juridiskt har jag ingen aning om, saknar kompetens för det, men det är åtminstone väldigt troligt att MS ljög.

 

Din analys, är DIN EGEN och har inget stöd i någon källa.

Duger inte Gartner som trovärdig källa?

 

Chipstillverkaren OLW lanserade i samband med programmets andra säsong (?) produkten "Robinson Chips". Påsen hade produktens namn tryckt på sig, samt en bild på en söderhavsö. På baksidan stod en kort text om Robinson Crusoe, samt en tävling om en resa till söderhavet. SVT:s program nämndes inte någonstans. SVT:s stämde skiten ur OLW, och vann dessutom. Renommésnyltning enl. MFL sa marknadsdomstolen.

Man behöver inte vara en jurist för att se att det var ett tydligt fall av snyltning på SvTs framgångar med sin programserie. Men jag tycker att fallet Apple vs Microsoft mer liknar ett fall av förtal, Microsoft har spridit skit om Apples datorer som inte är sant vilket inte är tillåtet, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar
Japp, en mycket troligare förklaring till det som hänt än det som MS ville påstå, att deras reklam skulle ha varit en framgång och att Apple reagerat på grund av det, vilket jag tycker att jag har bevisat med siffrorna från Gartner. Om det håller juridiskt har jag ingen aning om, saknar kompetens för det, men det är åtminstone väldigt troligt att MS ljög.

 

Du får ursäkta, men ingen av de artiklar jag läst om ämnet nämner något annat än att MS påstått att Apple kontaktat dem och bett MS dra tillbaka reklamfilmerna, eftersom man sänkt sina priser. Självklart har Apple gjort det! Påstår MS något som är osant om en konkurrent i sin marknadsföring, där denne närmast skyldig att agera, eftersom marknadsföringen är vilseledande.

 

Duger inte Gartner som trovärdig källa?

 

Läste du vad jag skrev? Jag har läst hela artikeln och misstror inte Gartner det minsta vad gäller försäljningssiffrorna. Men INGENSTANS i deras artikel nämns slutsatsen "MS:s på stående om att Apple kontaktat dem är osant". Någon marknadsföring nämns över huvud taget inte. Det är DIN analys att Apples vidtagna juridiska åtgärder skulle vara en bluff från MS:s sida.

 

Man behöver inte vara en jurist för att se att det var ett tydligt fall av snyltning på SvTs framgångar med sin programserie. Men jag tycker att fallet Apple vs Microsoft mer liknar ett fall av förtal, Microsoft har spridit skit om Apples datorer som inte är sant vilket inte är tillåtet, eller hur?

 

Så om jag visar att SVT:s tittarsiffror rörande Expedition Robinson för den aktuella perioden inte har ändrats ett dugg p.g.a. OLW:s marknadsföring av Robinson-Chipsen, skulle du då hävda att SVT:s stämning mot OLW är lögn?

 

Företag får förtala varandra hur mycket de vill - brottet förtal kan endast begås av fysiska personer. Däremot från juridiska personer inte använda sig av marknadsföring som är vilseledande eller oriktigt misskrediterar en konkurrent. Om en talesman för MS går ut och påstår att Apple gjort som man gjort, är detta helt OK.

 

Om Apple har sänkt sina priser, ÄR MS:s reklamfilm vilseledande. Fortsätter man att sända reklamfilmen begår MS:s en otillåten handling enl. MFL (eller motsvarande) genom att tillämpa vilseledande marknadsföring. Apple går inte med på detta och kontaktar MS och ber MS sluta sända reklamfilmen. MS berättar att Apple kontaktat dem på det sätt man gjort. Inget konstigt och det absolut troligaste scenariot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påstår att Microsoft ljuger när de påstått att deras reklamkampanj varit en framgång och att det skulle vara orsaken till att Apple kontaktat dem och sagt att reklamen är inkorrekt.

 

En källa (kan förse med mer om så behövs):

http://www.informationweek.com/news/hardwa...cleID=218501023

 

Microsoft claims that its new ad campaign touting less expensive PCs has been so effective that Apple lawyers called to complain that the ads were inaccurate.

 

Verkar vara en sanning med modifikation om Gartners siffror pekar på en stagnerande PC försäljning, eller hur?

http://legacy.macnn.com/articles/09/07/16/...iminary.report/

 

Sedan må det kanske vara sant, kanske rent av troligast, att Apple faktiskt HAR kontaktat dem angående deras reklamkampanj, men Microsoft ljög för att få lite gratis reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul tråd! :P

 

Jag säger såhär... Har inte microsofts andel sjunkit senaste tiden?

om så är fallet så kan ju reklamfilmerna varit lyckade om de istället för sjunkande statistik hamnat på en stabil punkt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...