Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Organisering i iPhoto


Pada-chan

Rekommendera Poster

Har en 10 000 bilder som jag nyss importerat till iPhoto från min PC. Kommer troligtvis inte orka tagga/betygsge etc. alla, men hade varit trevligt med de senaste i alla fall. Hur gör jag detta på ett smidigt sätt?

 

Så här gör jag nu, vilket jag tycker är fasligt osmidigt i längden:

1. Har alla bilderna i en händelse framför mig.

2. Är tvungen att öppna bilderna en och en och se hur de ser ut, ev. redigera/ta bort röda ögon etc. och sen stänga bilden igen.

3. Med bilden markerad trycka Option-I för att få fram informationsfönstret.

4. Skriva en beskrivande mening i nedersta fönstret (vad det nu hette - information?).

5. Ge ett betyg genom att klicka på stjärnorna (vet man kan Option-#, men är här inne ändå).

6. Stänga ner informationsrutan.

7. Välja nästa bild.

 

Detta skulle nog ta mig min resterande livslängd om jag hade ambitionen att göra så på alla bilder. Är det något jag gör fel? Kan man få redigera utan att gå in i info-fönstret för varje bild? Folk pratar om nyckelord - var hittar jag dem? Ska man använda titlar på bilderna?

 

Tacksam för hjälp med att organisera mitt digitaliserade liv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du är i redigeringsläge kan du enkelt gå till nästa/föregående bild genom att klicka på pilarna nere till höger ELLER genom höger/vänster piltangent på tangentbordet.

Och så kan du visa info om bilderna längst nere till vänster och där skriva in bildtexten och ändra betyget.

post-11001-1247812767.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du är i redigeringsläge kan du enkelt gå till nästa/föregående bild genom att klicka på pilarna nere till höger ELLER genom höger/vänster piltangent på tangentbordet.

Och så kan du visa info om bilderna längst nere till vänster och där skriva in bildtexten och ändra betyget.

post-11001-1247812767.png

 

Hej!

 

Tänkte kolla om jag fick låna tråden för en liten fråga, du verkar ha lite koll på iPhoto.

Jag har en backup med bilder på en extern hårddisk med bilder som finns i min dator och med bilder som inte finns i min dator.

I datorn har jag förutom de bilder som också finns på externa disken, en massa nya bilder.

Det jag gjort tidigare (en gång, första backupen) var att dra över hela iPhoto Library till den externa.

 

Nu vill jag göra en ny backup. Hur gör jag då så att alla bilder (gamla som nya) från både dator och extern landar i den externa i ett iPhoto Library?

 

Hoppas de inte vart rörigt, och att de är ok att jag smiter in i tråden!

 

Väldigt tacksam för hjälp!

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte kolla om jag fick låna tråden för en liten fråga, du verkar ha lite koll på iPhoto.

Jag har en backup med bilder på en extern hårddisk med bilder som finns i min dator och med bilder som inte finns i min dator.

I datorn har jag förutom de bilder som också finns på externa disken, en massa nya bilder.

Det jag gjort tidigare (en gång, första backupen) var att dra över hela iPhoto Library till den externa.

 

Nu vill jag göra en ny backup. Hur gör jag då så att alla bilder (gamla som nya) från både dator och extern landar i den externa i ett iPhoto Library?

 

Hoppas de inte vart rörigt, och att de är ok att jag smiter in i tråden!

 

Rörigt lät det... :rolleyes:

 

Om Du sitter med Leopard som operativsystem, så förstår jag inte riktigt varför Du inte använder Time Machine och låter all backup skötas automatiskt?

 

Se till att iPhoto innehåller samtliga bilder (importera således de som "saknas" från den externa hårddisken), så har Du tagit första steget mot att få en mycket smidigare lösning. (Det finns fler steg, men om Du inte köper mitt koncept så blir det mycket skrivande i onödan. :ThumbsUp: )

 

Att göra manuella backuper är nämligen ett verkligt painintheass.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rörigt lät det... :rolleyes:

 

Om Du sitter med Leopard som operativsystem, så förstår jag inte riktigt varför Du inte använder Time Machine och låter all backup skötas automatiskt?

 

Se till att iPhoto innehåller samtliga bilder (importera således de som "saknas" från den externa hårddisken), så har Du tagit första steget mot att få en mycket smidigare lösning. (Det finns fler steg, men om Du inte köper mitt koncept så blir det mycket skrivande i onödan. :ThumbsUp: )

 

Att göra manuella backuper är nämligen ett verkligt painintheass.

 

 

/ Kiwi

 

Orsaken just nu är att jag har en väldigt liten hårddisk på min dator, så alla bilderna får inte plats längre. Jag förstog att de skulle bli lite rörigt. =) Men de är nog inte så rörigt.

 

Om jag frågar såhär. Jag har den externa hårddisken, i den ligger enbart ett iPhoto Library. Om jag kopplar in den i datorn och koppierar mitt iPhoto Library från datorn in till den externa. Hur kommer de se ut då? Kommer den ersätta, eller kommer den synka ihop båda biblioteken?

 

// Labbe

 

Edit:

 

Jag kör med Leopard. TM vore kanon, men just den här backupen är en sån "ut-i-fall-att"-backup som jag har som tanke att göra backup på iibland och under resten av tiden förvara på en annan plats än hemma. =)

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken just nu är att jag har en väldigt liten hårddisk på min dator, så alla bilderna får inte plats längre.

Jag har alla mina bilder på en extern 2,5-tums hårddisk.

 

Du verkar ha behov av iPhoto Library manager:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13532

 

In addition, registered users of iPhoto Library Manager can:

merge multiple libraries together into a single library (requires iPhoto 4.0.3 or later)

 

Men du tar väl en backup INNAN du börjar mecka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alla mina bilder på en extern 2,5-tums hårddisk.

 

Orsaken är att jag vill ha lite bilder på datorn som jag använder och tittar/visar. Men samtidigt ha en backup som inte ligger hemma. För brand etc. Den backupen hade jag som tanke att göra lite mer sällan!

 

Givetvis tänker jag gardera mig med en till backup, men jag hade hoppast att någon kanske visste vad som händer när man koppierar ett Library in på en extern disk som redan har ett Library. Kommer den ersätta biblioteket på discken eller kommer den slå ihop dem. Om jag inte använder min av Manager vill säga!

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad som händer när man koppierar ett Library in på en extern disk som redan har ett Library. Kommer den ersätta biblioteket på discken eller kommer den slå ihop dem. Om jag inte använder min av Manager vill säga!

Finder kommer att ersätta biblioteket.

Du kan ju döpa om det gamla biblioteket först, så har du båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har vi olika ideér;

Jag läser in alla bilder till hårddisken, lägger i mappar(bildinsamling) och döper om med ett automatorskript, efter tex "Karlstad-0709" och importerar därefter de bilder som är något med till iPhoto och lägger i nya mappar i iPhoto.

Om man använder "Överblicka äpple+y" finns det längst ner en liten ruta med en kamera på klickar man på den läggs bilden till iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finder kommer att ersätta biblioteket.

Du kan ju döpa om det gamla biblioteket först, så har du båda.

 

Ok! Tack så mycke! Då vet jag, så jag inte slarvar bort nå bilder! =)

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finder kommer att ersätta biblioteket.

Du kan ju döpa om det gamla biblioteket först, så har du båda.

 

Jag kom att tänka på en sak.

 

Är det smartare att exportera bilderna till min externa disk istället för att koppiera iPhoto Library? För då tänker jag att nästa gång jag ska göra backup på mina nya bilder, så kopplar jag in den externa disken, väljer alla nya bilder och tar exportera. Så slipper jag slå ihop bibliotek etc.

 

Är jag ute och cyklar nu eller tänker jag rätt? Kan de bli några fel/konstigheter eller så med de sättet?

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det smartare att exportera bilderna till min externa disk istället för att koppiera iPhoto Library?

Nej, för då får du bara bilderna. Du får inte med bildtexter, betyg, nyckelord, album etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, för då får du bara bilderna. Du får inte med bildtexter, betyg, nyckelord, album etc etc.

 

Ah, de klart. Kände på mig att de va nånting jag missade... =)

 

Tack för hjälpen!

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du är i redigeringsläge kan du enkelt gå till nästa/föregående bild genom att klicka på pilarna nere till höger ELLER genom höger/vänster piltangent på tangentbordet.

Och så kan du visa info om bilderna längst nere till vänster och där skriva in bildtexten och ändra betyget.

 

Tack så mycket! Precis något sånt jag letade efter. Så då gör man sin organisering inifrån "Redigering". Bör man använda titlar på sina bilder eller skriva saker i info-rutan, vad gör ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...