Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telia "rear ut" 3G. Är det att kalla rea...?


Gäst Moxie

Rekommendera Poster

Gäst Moxie

Jag kanske är helt bakom flötet, men jag tycker att jag fick bättre deal på min 16 GB i januari än vad som erbjuds för 8 GB nu.

Någon som gjort en vetenskaplig jämförelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä ingen rea, tycker också jag hade bättre deal. Då på en 16gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Moxie
Nä ingen rea, tycker också jag hade bättre deal. Då på en 16gb.

 

Har hört fler som säger samma sak.

Falsk marknadsföring....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej

 

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice.

 

Detta har avhandlats i en annan tråd också men vi tar det igen.

När man räknar fram priset som man som kund faktiskt får betala på en telefon gör man följande:

 

Man kollar vad telefonen kostar vid ett rent köp. Till detta exempel: iPhone 8Gb.

När den var ny kostade vid ett rent köp 5495:- Utan abonnemang, utan subventioner.

Nu under denna kampanj så gör man följande räknemanöver för att få fram priset: Månadskostnad totalt inkl abonnemang: 179:- minus abonnemangskostnaden som i detta fall är 29:- Då får man månadsbeloppet som telefonen kostar per månad. Dvs 150:-

Denna summa multiplicerar man med antalet månader som man binder sitt abonnemang på, i detta fall 24 månader. Då får du summan 3600:- Sen kollar man vad man får betala i så kallad engångsavgift. I detta fall 395:- Denna summa adderar man till sen till de nyss framräknade 3600:- Summa att betala för IPhone 8Gb landar totalt på 3995:- Exklusive abonnemang. Alltså är iPhone 8Gb i detta räkneexempel rabatterad med 1500:- Till detta ska man naturligtvis lägga till abonnemangskostnaden + eventuell fakturakostnad + eventuella tilläggstjänster för att få ut minsta totalkostnad under bindningstiden. Som faktiskt är den som är intressant. Men i detta räkneexempel så var det bara intressant att få ut hur mycket telefonen är rabatterad.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

 

Ps, på måndag går jag på semester varför jag förmodligen inte kommer att svara på inlägg här. Men mina kollegor kommer att svara istället. Ses efter semestern :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Moxie
Hej

 

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice.

 

Detta har avhandlats i en annan tråd också men vi tar det igen.

När man räknar fram priset som man som kund faktiskt får betala på en telefon gör man följande:

 

Man kollar vad telefonen kostar vid ett rent köp. Till detta exempel: iPhone 8Gb.

När den var ny kostade vid ett rent köp 5495:- Utan abonnemang, utan subventioner.

Nu under denna kampanj så gör man följande räknemanöver för att få fram priset: Månadskostnad totalt inkl abonnemang: 179:- minus abonnemangskostnaden som i detta fall är 29:- Då får man månadsbeloppet som telefonen kostar per månad. Dvs 150:-

Denna summa multiplicerar man med antalet månader som man binder sitt abonnemang på, i detta fall 24 månader. Då får du summan 3600:- Sen kollar man vad man får betala i så kallad engångsavgift. I detta fall 395:- Denna summa adderar man till sen till de nyss framräknade 3600:- Summa att betala för IPhone 8Gb landar totalt på 3995:- Exklusive abonnemang. Alltså är iPhone 8Gb i detta räkneexempel rabatterad med 1500:- Till detta ska man naturligtvis lägga till abonnemangskostnaden + eventuell fakturakostnad + eventuella tilläggstjänster för att få ut minsta totalkostnad under bindningstiden. Som faktiskt är den som är intressant. Men i detta räkneexempel så var det bara intressant att få ut hur mycket telefonen är rabatterad.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

 

Ps, på måndag går jag på semester varför jag förmodligen inte kommer att svara på inlägg här. Men mina kollegor kommer att svara istället. Ses efter semestern :)

 

Tack för din redogörelse, Anders.

Då ska jag bara känna mig glad att jag fick min 16 GB iPhone för en engångsavgift på 2995 kr och sedan 199 kr i månaden som jag får ringa/sms:a för. Det känns helt ok iaf.

Visst, 199 x 24 blir 4776 kr, men jag får som sagt använda allt.

Den abonnemangsformen finns för övrigt inte kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halebops deal låter ju bättre i mina öron. 2400 kr för en Iphone 3g. 24 månaders bindningstid. Abonnemangskostnad 59 kr (Halebop Vänner) + Fri Surf 59 kr - dvs 118 kr/mån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halebops deal låter ju bättre i mina öron. 2400 kr för en Iphone 3g. 24 månaders bindningstid. Abonnemangskostnad 59 kr (Halebop Vänner) + Fri Surf 59 kr - dvs 118 kr/mån.

 

 

Telia känns dyra som s*tan. Jag gav 295 kr för min sedan 200kr / månaden för mobben. Då slutar kalaset på ca 5100 kr för mobilen. Sedan 49 kr i månaden, dock gratis samtal till halebop och telia vilket gjorde att jag tog abonnemanget eftersom alla har telia i min omgivning. Men sedan räknar ju telia med att man lägger på ett surfabonnemang också, om inte annat märker man det efter första räkningen att man surfat för en jädra massa pengar. 9 kr om dagen, den gränsen når man genom att öppna youtube i stort sätt... Så totala fasta beloppet slutar på 318kr för mig. Och då tillkommer MMS och öppningsavgifterna på 99 öre / samt. 370 - 400 kr mån slutar jag på allt som allt. Har Telia Max 25 + mobilsurf alltid.

 

Men vid närmare eftertanke. Innan jag skaffade iPhone och telia hade jag haft i 3 års tid halebop kontantkort + en värdelös sony ericsson. Fyllde på med 200 kr (300 ibland) / mån för att få gratis sms. Om jag lägger på knappt 200 kr i månaden får man en iPhone, och ett trådlöst modem till datorn i och med internetdelningen i nya os 3.0. Så det är ju inte så fasligt dyrt om man ser det på så vis...Får se om jag kommer att stå ut 19 månader till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Man kollar vad telefonen kostar vid ett rent köp. Till detta exempel: iPhone 8Gb.

När den var ny kostade vid ett rent köp 5495:- Utan abonnemang, utan subventioner.

...

 

Intressant då min vita 16 GB iPhone 3G kostade mig 5495:- utan abonnemang och subventioner då jag köpte den i augusti 2008.

 

Det var alltså min första elektronikpryl som har gått upp i värde!

 

Ska bli intressant vad iPhone 3GS 32GB kostar utan abonnemang och subventioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...