Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra Font så den stannar kvar i Mac Office 2008


iCos

Rekommendera Poster

Roman är förbockat och när jag klickar Ariel så vill den inte stanna kvar utan återvänder hela tiden till Roman....hur får jag Ariel att stanna kvar som Font? Detta i Office alltså.

 

Hur ställer jag in den tomma startsidan i Pages att vara A4? Har även här pproblem med att Fonten inte blir bockad o stafnnar kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatera styckestilen, det är den som styr när det gäller MS Word.

Var hittar jag styckestilen... :laserbok: jag försöker ändra allt jag kan till Ariel...men som sagt...vad heter styckestilen på engelska? Har en engelsk version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att om du väljer Tom som startmall från mallväljaren när du öppnar Pages så är inte dokumentet i A4-format?

Det var märkligt. Vad har du för sidformat inställt på i Utskriftsformat då? Där ställer du in pappersstorlek och där kan du även ställa in förval.

 

Du kan även ställa in din egen mall med helt dina egna inställningar av allting, och sen välja den vid uppstart. Pages är mallbaserad och använder olika mallar för olika saker. Mallarna innehåller inställningar för massa olika saker. Bra att ha om man gör olika typer av dokument - som brev, filmmanuskript, teatermanus, broschyrer eller inköpslista på IKEA. Olika dokument har olika behov. :)

 

När du har gjort dina inställningar för dokumentet går du in under Arkiv - Spara som mall, så sparas det ja som mall. :)

Och sen bara välja den vid uppstart. Mmm...

 

Pages använder styckestilar. "Fri form" är den som väljs om man inte använder något annat, men bäst är att välja en styckestil. "Brödtext" står för huvudtexten i dokumentet och är lämplig att använda. Om du vill definiera om typsnitten för ett styckeformat, så inleder du med att ändra en del av texten till det typsnitt som du önskar. Det räcker med en bokstav... Sen markerar du denna del och går in på Stillådan (lämpligt är om du har Visa stillådan på...) och klickar på pilen vid Brödtext. Pilen indikerar, som alltid på Mac, att det finns en meny under pilen. Nu får du upp valmöjligheter. Välj nu "Omdefiniera enligt markering" och styckeformatet omdefinieras med det typsnitt som du har valt.

 

Vill du att alla förekomster av Brödtext ska få ditt nya val av typsnitt, så väljer du "Välj alla användningsområden för Brödtext".

 

Detta är samma för de andra styckeformaten. Du kan även lägga till helt egna styckeformat med dina helt egna namn.

Exempelvis genom att välja typsnitt och andra inställningar, skriva lite text, markera texten, högerklicka på markeringen och välj "Skapa ny styckestil från markeringen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...