Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport och BBB´s 100mbit fiber


DaLorD

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har problem med mitt trådlösa nätverk..

Jag är fullt medveten om att jag inte kommer att få upp samma hastighet som med trådbundet men den hastighet jag får nu är skrattretande.. under 1mbit..

 

Det verkar som att uppkopplingen dyker när jag börjar tanka nått krävande som typ en torrent eller bara en stor .pdf (~20Mb).. Sen får jag uppdatera sidor o hålla på för att den skall komma igång igen men den dör lika fort.. Bredbandskollen funkar inte heller..

 

Kör jag trådat via samma router är det inga problem.. kommer upp i 70-80 mbit.. Om jag åtminstånde skulle komma upp i 10mbit trådlöst och utan att det dyker skulle jag vara nöjd..

 

Var tror ni problemet ligger?? i Macbooken eller i BBB´s router??

 

Är det nån annan här inne som kör BBB´s 100-lina och använder deras trådlösa router o hur går det hos dig i så fall??

 

Jag har precis flyttat och jag trodde att det fanns en lite chans att det bara strulade i min förra lägenhet p.g.a störningar eller liknade men det är precis samma i den nya lyan..

 

Snälla svara om du har 100mbit från BBB även om du inte har problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga BBBs router/Wifi utan att ha det BBBs breband hemma.

 

Flera trådlösa routers har det problemet att den dyker i hastighet när du lastar de med myckat data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga BBBs router/Wifi utan att ha det BBBs breband hemma.

 

Flera trådlösa routers har det problemet att den dyker i hastighet när du lastar de med myckat data.

 

Tack för svar..

 

Men... Att en 20mb .pdf inte går att ladda utan att det låser sig då? alltså ingen torrent från en massa seeders utan en enda fil från en hemsida..

 

Jag börjar faktiskt tro det är nått vajsing med airporten... Typsikt.. Dessutom har knappen under pekplattan nästan pajjat ihop totalt... o då kanske jag använt den ca: 20-30 gånger eftersom datorn nästan alltid körs mot TV:n med BT T-bord och mus..

 

Musens kula börjar oxå bli kass...

 

Börjar bli lite sne på Apple och dess "kvalité" som jag varit så övertygad om är den bästa innan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har BBB 100mbit fiber och deras trådlösa, MEN jag kör trådat från BBB's router till en Airport extreme av senaste modell,

på mina datorer som inte har "n" kommer jag upp i cirka 25mbit, surfar jag med iPhone ligger jag på 15mbit, imacarna som kör "n" ligger stadigt på över 60 mbit och utan några bekymmer, säger som de andra att det nog är den trådlösa delen i BBB's router som inte är bättre än så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja jag har BBB 100Mbit fiberlina som jag kopplat med tråd till accesspunkten (observera EJ router) som jag fick av BBB, för IP-telefonins skull. Från denna accespunkt har jag kopplat med tråd till min Airport Extreme. Har inte testat hastigheten med tråd, men trådlös mätning från min nya MBP så kommer jag upp i drygt 70Mbit/s. Ska kontrollera denna noggrannare när jag slutat jobbet ikväll så återkommer jag med uppmätta värden senare för tråd och trådlöst.

 

//BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis det är en accesspunkt, inte en router helt fel av mig!

 

Ska för övrigt hämta en ny sådan på posten, åskan tog telefonidelen för mig, hade glömt dra ur telejacket när åskan gick, oops...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har BBBs 100mbit Fiber, dock så kör jag med min egen router och har avaktiverat WLANet på BBBs Modem/router och mitt trådlösa fungerar klockrent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har BBBs 100mbit Fiber, dock så kör jag med min egen router och har avaktiverat WLANet på BBBs Modem/router och mitt trådlösa fungerar klockrent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur 17 gör man för att avaktivera wlan på BBB's utrustning?

 

Kan den störa så man får lägre fart via airport?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur 17 gör man för att avaktivera wlan på BBB's utrustning?

 

Kan den störa så man får lägre fart via airport?

 

På min accesspunkt som jag fick av BBB finns en liten knapp WAN on/off ;)

 

Huruvida Airporten och accesspunkten skulle störa varandra beror ju på vilka frekvenser de går på. Har ärligt talat inte en susning för vilken frekvens accesspunkten ligger på, men gissar på att den ligger på en lägre än för Airporten; varför man ens skulle komma på den tanken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja jag har BBB 100Mbit fiberlina som jag kopplat med tråd till accesspunkten (observera EJ router) som jag fick av BBB, för IP-telefonins skull. Från denna accespunkt har jag kopplat med tråd till min Airport Extreme. Har inte testat hastigheten med tråd, men trådlös mätning från min nya MBP så kommer jag upp i drygt 70Mbit/s. Ska kontrollera denna noggrannare när jag slutat jobbet ikväll så återkommer jag med uppmätta värden senare för tråd och trådlöst.

 

//BB

 

Rättelse:

 

Trådlöst: 40,38/11,9 Mbit/s

Trådbundet: 96/12 Mbit/s

 

Ovanstående gäller för en 100/10 lina där min Airport Extreme är trådkopplad till BBB's accesspunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tänkte att om BBB's trådlösa stör airporten så kanske man komer upp i högre fart trådlöst via airport om man stänger av den andra sändaren, men det kanske inte är så det fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tänkte att om BBB's trådlösa stör airporten så kanske man komer upp i högre fart trådlöst via airport om man stänger av den andra sändaren, men det kanske inte är så det fungerar...

 

Jag vet ju inte om du har samma accesspunkt som jag har. Hursomhelst, om de jobbar på samma frekvens så kommer dessa bråka med varandra. Däremot om man kan fokusera på Airportens (gäller nya Extreme) högre frekvensband så kan det gå bra. Bäst vore att helt enkelt koppla ur det trådlösa för BBB's utrustning. Om du har en accesspunkt (alltså inte router) från BBB så är det med största sannolikhet ingen brandvägg eller liknande som skydd. Däremot har AE bra inbyggda säkerhetssystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...