Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad visar ni för en ev. blivande switcher?


Poopster

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som rubriken lyder, vad visar ni om ni får besök av någon som ev. kan tänka byta upp sig till mac? Själv har jag visat exposé, ikonförstorning och bytet mellan användare för några polare. Det är ruskigt snyggt, vilket alla håller med om.

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visar också Exposé. Det är en mycket snygg och användbar funktion. B)

 

I övrigt visar jag Finder. Överlägsenheten och enkelheten med Apples OS som gör det till en fröjd att sätta sig ner framför datorn varje dag. Menysystemets lösning med en bestående meny för varje program är genialt. Det förenklar genom att inte vara lika rörigt som t.ex. Windows. Att man kan gömma program helt medan de är öppna är fint. Det finns mycket mer. Det vet jag andra här på forumet kommer att berätta om. :D

 

Jag försöker få min mamma och min flickvän att byta från Windows till Mac OS. De är som många andra väl insnärjade, fast i Microsoft våld, men med tiden kommer de loss. Jag vet att de inte kommer att ångra sig.

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exposé såklart, iconförstoring, lättheten med att ställa in och byta nätverksplatser, integrationen mellan programmen t.ex. adressboken och mail.

Jo just det visar även SMS ande från adressboken, vilket imponerar på många (självklart raderar man de dolda tecknen medans de man ska imponera på tittar bort) :angel:

Jag köpte Salling Clicker vilket jag självfallet visar, det brukar imponera mäkta. I övrigt får de känna på systemet så kommer de flesta snart fram till att det är mycket bättre än win..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Striberger

- Hur man avinstallerar program (dra till papperskorg)

- Hur man installerar program (dra ikon)

- Bristen på antivirusprogram (även om det kanske inte är fel att ha)

- Den allmänna enkelheten och logiken

 

Exposé och ögongodis är förvisso något man kan visa, men om man funderar på att "switcha" hoppas jag det inte bara beror på snygga grafiska detaljer. Förstå mig inte fel nu, men Win XP har ju sitt aktivitetsfält där man kan se vad man har igång (och på så vis känns en Exposé-funktion i XP lite overkill).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstå mig inte fel nu, men Win XP har ju sitt aktivitetsfält där man kan se vad man har igång (och på så vis känns en Exposé-funktion i XP lite overkill).

Jag tycker nog att Exposé skulle vara nyttigt för Windows, speciellt om man har många program öppna. Det blir lätt rörigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte försöka övertyga folk om att byta... och gör jag det brukar jag inte använda "visual aids". :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exposé och ögongodis är förvisso något man kan visa, men om man funderar på att "switcha" hoppas jag det inte bara beror på snygga grafiska detaljer. Förstå mig inte fel nu, men Win XP har ju sitt aktivitetsfält där man kan se vad man har igång (och på så vis känns en Exposé-funktion i XP lite overkill).

Kan nog inte hålla med, Exposé är mycket bra funktion, som FUNKAR att använda när man jobbar med datorn. Jag har lagt in funktionen, så den aktiveras om man trycker in scrollhjulet på musen, snabbt att komma åt med andra ord.

med ett enda litet klick, kommer man åt att se vad som finns i alla öppna fönster

expose.gif

se själv, och avgör ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Striberger

Tro mig, jag utnyttjar Exposé till fullo på Macen, något annat har jag inte sagt =). Till OS X och dess gränssnitt är Exposé en mycket bra lösning. Vad jag försökte säga är att jag under alla år som Windows-användare aldrig funderat över en Exposé-funktion. Jag tycker man har bra koll med aktivitetsfältet, där jag kan se alla program som är igång, och vill jag få upp ett fönster är det bara att klicka på listen det gäller. Visst, har man 25 fönster uppe blir det givetvis rörigt... men det blir det även med Exposé (iallafall på min 12'').

 

Alltså, för att knyta an till topic: Exposés motsvarighet anser jag finnas i aktivitetsfältet i XP... Exposé är snyggare, man ser alla fönster i Exposé mm, men om det är en smidigare lösning att hitta fönstret man letar efter vete 17. Därför känns det för mig bättre att visa en eventuell switcher andra smidiga os x-grejer, såsom installation/avinstallation. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro mig, jag utnyttjar Exposé till fullo på Macen, något annat har jag inte sagt =). Till OS X och dess gränssnitt är Exposé en mycket bra lösning. Vad jag försökte säga är att jag under alla år som Windows-användare aldrig funderat över en Exposé-funktion. Jag tycker man har bra koll med aktivitetsfältet, där jag kan se alla program som är igång, och vill jag få upp ett fönster är det bara att klicka på listen det gäller. Visst, har man 25 fönster uppe blir det givetvis rörigt... men det blir det även med Exposé (iallafall på min 12'').

Om man letar efter "den där oliga gubben" som låg på en av de 10 öppna hemsidorna, som man surfat till, är expose bra. Aktivitetsfältet på windows har jag svårt för, men det kan ju bero på att jag inte använder windows så ofta ;)

 

Jag fick ju lägga in en bild i förra inlägget också, det var ju kul :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror ju helt på vem man pratar med… definitivt skulle jag inte visa iconförstoring i dockan eftersom den är ett så tydligt uttryck för "im a mac, lick me"-mentaliteten :) …exposé mera troligt... förmodligen terminalen för vissa... ink well write anywhere kanske (även om jag själv inte använder det så ofta)... ichat AV säkerligen... path finder (istället för finder)... server admin utility (kör os x server)... typ kanske… men det beror ju helt på som sagt, det mest imponerande med macens os är ju inte det flashiga utan hur lättarbetat det är och hur kreatit produktiv man blir. :)

 

av de jag försökt övertyga hittils har ju terminalen varit helt klart tyngst vägande… "så du menar att det är bara att öppna en konsol så kan man köra emacs?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exposé är en fantastisk funktion, och jag använder den oftare än cmd-tab eller dockan för att byta fönster eller program. Aktivitetsfältet är en primitiv grottmålning i jämförelse.

 

Men för dom jag har "switchat" (eller försökt) är terminalen och X11 viktiga dragplåster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det mest imponerande med macens os är ju inte det flashiga utan hur lättarbetat det är och hur kreatit produktiv man blir. :)

Håller med dig. Likaså är stabiliteten väldigt viktig. Men hur visar man den? Det blir lätt det flashiga och snygga man visar, och att man berättar om stabiliteten istället.

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog inte hålla med, Exposé är mycket bra funktion, som FUNKAR att använda när man jobbar med datorn. Jag har lagt in funktionen, så den aktiveras om man trycker in scrollhjulet på musen, snabbt att komma åt med andra ord.

med ett enda litet klick, kommer man åt att se vad som finns i alla öppna fönster

...

Hmm.. gjort exakt samma sak på min Powermac. scroll-hjul-klick till visa alla fönster som din bild visar å tum-tryck för att visa skrivbordet. (Har en Logitech MX310)

Exposé underlättar väldigt mycket i OS X.. men vet inte om den skulle funka lika bra i Windows XP. Windows program har ju en förmåga att alltid vara i fullskärmsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exposé underlättar väldigt mycket i OS X.. men vet inte om den skulle funka lika bra i Windows XP. Windows program har ju en förmåga att alltid vara i fullskärmsläge.

Är det en standardinställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exposé underlättar väldigt mycket i OS X.. men vet inte om den skulle funka lika bra i Windows XP. Windows program har ju en förmåga att alltid vara i fullskärmsläge.

Är det en standardinställning?

Ja, skulle säga att det är en standardinställning att alltid köra program i fullskärmsläge. Enda programmen som bryter imot det mönster är media spelare som oftast är körs i fönsterläge.

Men program som Office, Photoshop, Dreamweaver körs i eget skal i fullskärmsläge. (äldre versioner av Dreamweaver var fönster baserat.

 

Var den stora saker man som gammal windows användare fick vänja av sig med att alltid köra alla program i fullskärm. Nu förtiden kör ja inte ens program i fullskärmsläge på windows (om det går).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra i fönsterläge i Windows också, men det är inte lika lätt som i OSX. Man måste fippla med storleksinställningar och så, och eftersom man kan öka storleken på ett fönster till utanför ens upplösning kan det vara irriterande. Pga av att man har en meny i varje jävla fönster i Windows slösar man screen real-estate med flera fönster sida vid sida. Dessutom har man Aktivitetsfältet som äter upp lite till av skärmen. Iofs är det ju standardinställningen för både den och Dockan, men... bägge går att placera på sidan av skärmen (det brukar jag göra med både Dockan och Fältet), men aktivitetsfältet funkar inte så bra då, eftersom den är textbaserad och inte bildbaserad, som Dockan. För mig brukar vertikalt utrymme vara viktigare än horisontellt. Det är bara när jag grejar i Photoshop eller dylikt jag behöver mer horisontellt, och i sådana program kan jag knappt leva utan Exposé, och aktivitetsfältet hjälper ändå inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Adressboken, iTunes, iMovie brukar jag visa för tänkbara switchare...och hur lätt det är att installera, och slänga :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adressboken, iTunes, iMovie brukar jag visa för tänkbara switchare...och hur lätt det är att installera, och slänga  :rolleyes:

Oj! Adressboken? Den har jag nog inte ens hunnit öppna än! *skäms* :lol: Vad är det som är så bra med den? Några speciella funktioner? Får ta och kolla lite på den en dag.

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hälsade pöå grannen vägg-i-vägg innan ikväll, och testade om jag fick kontakt med airporten hemma. Grannen min, som är windowsanvändare, tyckte visst att powerbooken min var snygg verkade det som :D Minimering av fönster, expose och äpplet på baksidan av skärmen var några saker som fick en possitiv komentar. Användarbytet också, men det visade jag, bara för att det ser snyggt ut, resten var bara saker som gick i förbifarten.

Han tyckte också att skärmen var bra (w00t) det tycker inte jag, den skiftar lite i färg, när man rör sig.

 

 

 

Och, om det gick bra att surfa på airport? det funkade utmärkt :) hade bara ett streck från fullt, i mottagning, uppe i menyn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att flasha lite med att skriva sms i adressboken eller ringa upp från den!!!

iTunes imponerar på Windosefolk.

En annan sak jag alltid brukar visa är den enorma upplösningen iconer har (128x128) :):):) Går inte att jämföra med windose...

 

Men nu undrar ni vad som är så himla bra med stora iconer... Det är snyggt som satiiikeeeen :devil::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adressboken, iTunes, iMovie brukar jag visa för tänkbara switchare...och hur lätt det är att installera, och slänga  :rolleyes:

Oj! Adressboken? Den har jag nog inte ens hunnit öppna än! *skäms* :lol: Vad är det som är så bra med den? Några speciella funktioner? Får ta och kolla lite på den en dag.

 

Mvh

 

Patrik

Adressboken använder jag väldigt mycket. Jag har faktiskt alla mina kontakter där.

 

Innan använde jag min Palm till att spara min kontakter tills jag märkte att jag inte kunde synka den med Adressboken utan att blanda in själva Palm Desktop, som jag f.ö. inte gillar. Och det var då jag bytte. Adressboken känns enkel, snygg och kompetent i total överlägsen Apple-anda.

 

Fylla på med olika uppgifter, lägga till foto, sorter i grupper har väl de flesta adressböcker, men att skicka sms och synka smidigt som tusan med Bluetooth hör inte till det vanliga (tror jag inte iaf). Adressboken är så läcker och går helt enkelt i linje med i-applikationerna. För mig är den oumbärlig.

 

Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skriva "uptime" i terminalen imponerar till och med på mig själv ibland...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vem ja visar min mac för. Men är det någon som inte kan något direkt om datorer så e det ju det som ni har redan sagt, exposé, dockan å finder å iLife programmen...

 

Folk som kan lite mer om datorer så visar ja FreeBSD delen, drar igång någon X11 program har ja tillgång till internet så visar ja hur man kan komma åt en Windows XP PRO eller Windows 2000/2003 server.

 

Sitter ja hemma så visar ja Rendezvous funktionerna som iPhoto, iTunes mm.

Visar att webserver, ftp-server samt SSH access...

 

Mac e ju inte länge bara Mac... e ju mer än något annat system... Man e inte längre låst till bara ett system om man kör Mac längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför stila brukar låta dom använda Macen en stund och sen får dom fråga om de inte hittar saker.

De brukar förundras över att så mycket finns även på mac. Och att man kan använda datorn utan avbrott så länge framförallt Photoshop och andra för PC krävande program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök vanligen inte förmå folk att byta.. fäller gärna några kommentarer då och då men annars låter jag dem lida utan min inblanding. :devil:

 

En av mina närmare vänner har jag praktiskt taget övertygat däremot .. drivs mest av min övertygelse att han (särskilt han) verkligen skulle må mycket bättre av att arbeta med en mac. Vi har diskuterat skillnader och arbetsmetoder lite löst.. men det enda jag verkligen har tryckt på är att jag tror att han skulle må bättre med en mac. No more - no less. :D

 

Att han sen inte har möjlighet att switcha just nu är en annan femma.. Någon som har en G5:a med mycket RAM att skänka bort? .. det är välgörande ändamål. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...