Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Här är nyheterna i Silverlight 3

Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Totalt ointressant, lika ointressant som Flash eftersom de båda är ägda format och WWW handlar om något annat nämligen öppenhet och riktiga standarder.

Det pågår en debatt på nätet om huruvida HTML5 och CSS3 kommer att ersätta de ägda formaten. Jag hör till dem som anser det nödvändigt. Hur kan någon i sina sinnes fulla bruk lita på ETT företags goda intentioner fortsatta utvecklande för allas nytta, och inte sin egen?

Alla vet dessutom hur opålitligt Flash "fungerar". Jag utgår från att Silverlight för Mac inte är ett dugg bättre.

Varför nöja sig med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En belysande artikel hos InfoWorld.

http://www.infoworld.com/d/developer-world...silverlight-291

One of HTML 5's goals is to move the Web away from proprietary technologies such as Flash, Silverlight, and JavaFX, says Ian Hickson, co-editor of the HTML 5 specification. (Hickson is a Google employee, while his co-editor David Hyatt works for Apple.)

"They're single-vendor solutions [and] they don't really fit well into the Web platform," Hickson says. "It's always a problem when you're stuck with a single software provider -- what if they decide to abandon the product you're using? What if they decide to start charging? With an open platform, there's no such risk, since we have true competition, many vendors, and an open standard that anyone can implement."

Hickson adds, "It would be a terrible step backward if humanity's major development platform [the Web] was controlled by a single vendor the way that previous platforms such as Windows have been."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...