Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Seagate External Desktop Drive 1TB


Ronia

Rekommendera Poster

Jag har precis skaffat mig en Seagate External Desktop Drive på 1TB. Blev i buitken försäkrad att den skulle vara kompatibel med Mac, Windows OCH Linux.

Har nu pluggat in den i min MacBook. Den dyker upp på skrivbordet och innehåller diverse setup filer (som jag ej kan läsa) samt några registrerings mappar osv. Disk Utility informerar mig dock om att disken inte går att modifiera. Jag kan med andra ord inte använda den till att lagra nått alls för tillfället.

Antar att den är nån liten detalj som behöver ordnas, men det medföljer inga instrktioner och jag hittar inget konstruktivt på nätet.

Någon som vet?

 

Tacksam!

 

//RJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera kanske? Den är troligtvis förformatera i ntfs och det kan inte mac skriva till, bara läsa så som du beskriver.

Skiverktyg tar hand om detta i ett huj :)

 

Jag har kört mac os extended (journalförd) på alla mina. :)

 

Ska du samköra med en windowsmaskin så är det ju MS-DOS (FAT) som fungerar, då kan både mac och pc både läsa och skriva. Du har ju dock begränsningen på runt 4GB storlek där.

 

/j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack. Ska testa att formatera, Tänkte väl kanske det skulle hjälpa, men jag har en tendens att förhasta mig ;)

 

Hur tror du det funkar att samköra med en Linux maskin? Jag vill gärna kunna samköra disken med min MacBook, stationära IMac.en samt min lilla Asus eee notebook där jag kör Ubuntu...

 

//RJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdisken fungerar nu med min MacBook, men är Read Only i Linux.

 

Finns det något sätt att få den att fungera med båda operativsystem så jag kan samköra mellan datorerna?

 

//RJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har exakt samma problem men när jag försöker formattera den får jag formatteringsfel hela tiden.... någon som vet vad jag gör för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...