Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerthetslucka i OS X


Mac_Morpheus

Rekommendera Poster

Mac_Morpheus

Är det nån mer än jag som har hört om säkerhetsluckan i operativsystemet OS X jag hoppas inte att det ställer till för många problem för oss som anväder OS X och attg uppdatera är bra att glömma från Apples hem sida jag tänker inte kosta på mej över 1 495 spänn bara för en uppdatering aldrig men MAC RULES OCH ALLA VIRUSMAKAR GE FAN I MACEN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ursäkta men jag har lite svårt att förstå vad du menar. Helt utan punkter och komman blir det lätt besvärligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är snabba på att täppa till säkerhetsluckor. Den senaste luckan täpptes ju till inom några dagar. Det man alltid ska ta som vana är att alltid uppdatera säkerhetsuppdateringarna som släpps (via Programuppdateraren).

 

Det finns fortfarande inget virus som drabbat Macvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är snabba på att täppa till säkerhetsluckor. Den senaste luckan täpptes ju till inom några dagar. Det man alltid ska ta som vana är att alltid uppdatera säkerhetsuppdateringarna som släpps (via Programuppdateraren).

 

Det finns fortfarande inget virus som drabbat Macvärlden.

lite mer korekt det fins virus till mac läste på aftonbladet det fins sirka 99virus men dom är gjorda till mac 9 och äldre och vit jag vet är dom ofarliga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha skrivit Mac OS X. Där finns inga virus - ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är snabba på att täppa till säkerhetsluckor. Den senaste luckan täpptes ju till inom några dagar.

Det är väl något av en definitions fråga, säkerhetshålet i Help Viewer lär ju ha rapporterats till Apple för flera månader sedan, och har först nu fixats när säkerhetshålet gjorts offentligt i brist på handling från Apples sida.

Här http://forums.macnn.com/showthread.php?thr...50&pagenumber=8 pågår fortfarande en livlig debatt om andra säkerhetshål som inte fixats.

Här finns tips i mer lättfattlig form http://secunia.com/advisories/11689/.

 

Det finns fortfarande inget virus som drabbat Macvärlden.

Vi får väl vara glada att ingen tycks ha utnyttjat säkerhetshålen än.

Eftersom det rör sig programvara som bara sprids via weblänkar (i webläsare eller html mail), kräver detta att man lockar användare till en specifik web sida, så mindre nogräknade aktörer, skulle kunna använda detta för att sprida olika typer av "spyware" - en enkel och relativt harmlös variant vore att använda det för att hitta färska mailadresser, genom att kolla i användarens adressbok.

Radera HD (användarkontot) varianten är väl mindre trolig eftersom det i längden är rätt poänglöst att slå ut en dator, det är mer lönsamt att spionera på eller ta över datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha skrivit Mac OS X. Där finns inga virus - ännu.

Rör det sig inte en fake-version av Microsoft office 2004 som är en trojan egentligen som raderar personens hemma-mapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus och trojaner är olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus och trojaner är olika saker.

Så sant så.. Men båda deras mål är antingen å skoja till det eller förstöra något ( nu kan även de virus / trojaner som vill skoja till det förstöra).

 

Och alla vad ja vet nya "Virus" är trojaner eller maskar, något som verkar vara något annat så att användaren klickar igång det.

Program som sprider sig helt själva utan att någon användare har startat något har ja inte sätt sen diskettens tid.

 

Själva ordet Virus används väl mera som samlingsnamn för de olika typerna av virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus sprider sig, det gör inte trojaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det lär finnas ett ännu större säkerhets hål i Mac OS X rapporterar mina vänner i en mailinglista jag är med på. (Got-a-mac)

Jag klistrar in följande:

 

Om ni kommer ihåg, så gjorde jag och Henrik en referens till att det

>skulle finnas ett ännu värre hål. Det var inte allmänt känt i

>onsdags, utan hittat av en kompis till oss och rapporterat till

>Apple. Nu har det kommit ut, eller så har någon annan kommit på det

>individuellt. Detta innebär att Apples säkerhetsuppdatering inte

>fixar alla problem. Det nya problemet är minst lika farligt!.

>

>Om man vill känna sig lite mer säker, kan man använda följande

>"haxie" som heter Paranoid Android :-).

>

><http://www.unsanity.com/haxies/pa/>

>

>Den stänger av alla utom några godkända protokoll-hanterare.

 

 

Inte utan att man börjar bli orolig (w00t) Vad ska man tro..???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[redigerar bort citatet - se ovan för anledning]

Vilken medlem citerar du ?

 

Jag fattar ingeting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[bortredigerat inlägg]

 

Vi håller en vänskaplig ton här... tack!

znozy anm: cyber, din klocka går för fort :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär finnas ett ännu större säkerhets hål i Mac OS X rapporterar mina vänner i en mailinglista jag är med på. (Got-a-mac)

Det har varit känt länge och som jag skrev i den ursprungliga tråden så har Apple av någon anledning enligt uppgift valt att endast fixa hjälpvisar problemet nu och resten i 10.3.4-uppdateringen som borde dyka upp senare i dag eller imorgon.

 

Man bör föv inte installera APE-program då de kan strula till systemet mer än de hjälper till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Håller med dig thevil, bättre och vänta på Apples fixar, jag bara citerade ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör föv inte installera APE-program då de kan strula till systemet mer än de hjälper till.

APE - bringing the stability of OS 9 to OS X!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac_Morpheus

Om det är så att det finns större hål i OS X du måste apples skyldighet att göra nåt åt det.För dom kan bara inte lämmna anvädarna i sticket,men har håller med Pocahontas vad ska man tro.Är det Apple som säger att det finns säkerhets problem då kan man lita på att det är sant men är det nån tidning som skriver skan man inte allas tro på det för dom är väll dom som går led band med äcklet Bill Gates och skrik halsen Ballmer....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Diskussionerna på Got-a Macs mailinglista har många uppföljare,

och det påstås att läckan kan ställa till ännu större skada på Mac OS 9.

Någon som vet om det är sant?

Ryktena sägs komma från Wired

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle ryktet komma från Wired? Jag har inte OS 9 kvar så jag kan inte testa om det fungerar eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu har jag slängt mailen så jag kan inte kolla mer...men det var något om att det var lätt att få in elaka Applescript.

Som i princip kunde radera det mesta på ens hårddisk.

 

Får se om det dyker upp fler mail så att jag kan utveckla det mer..

Men det var något i stil med att någon skapar en.sit-fil, som innehåller ett program som registrerar sig som hanterare för en URL

När det sen packas upp kan ställa till djäklelskap...

 

Men om allt det är sant är inte jag rätt man att säga, jag bara läste vad som stod.

Om det är möjligt att lirka sig in så blir man ju "lite" orolig, men bara lite :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju samma problem som vi har i OS X, men körs verkligen skriptet? Kanske är så enkelt att man kan låtsas att det är en sea-fil, dvs "self extracting archive" istället för en sit-fil. Du kan säkert fixa till det i internetconfig (hette det så?) om du är orolig.

 

Att det går att göra applescript och program som förstör är väl ingen nyhet dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Jag är inte orolig, det är de andra inom Got-a-Mac som är det :D

Det stämmet, internet Config kunde man visst göra något i minns jag att det stod.

Använder aldrig mitt OS9, har det kvar för ett enda programs skull, Reunion, ett släktforskningsprogram.

Får väl uppdatera det en dag också...sen ryker 9:an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac_Morpheus

Hmm man börjar bli lite snurrig i skallen av allt prat om ,säkerhets luckan i OS X på ett ställe säger man så och på en annan sajt är det på ett,annat sätt vem i hela friden ska man tro på.Och inget mer har dom sagt nåt från Apple heller,och gör de inget kan det nog göra en stor skada för företaget,när dom har gått ut och sagt att OS X är så säkert kan man säga att du har gjort bort sig kanska så bra när,hålet i OS X är större än dom hade trot...Men jag hoppas att dom löser det :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...