Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tester av enkla mobiler. Test av operatörstäckning


Telly82

Rekommendera Poster

Hej.

 

Var finns det jämförande tester av enklare mobiler? (GSM bara att ringa med, utan onödiga finesser.)

 

Var finns det jämförande tester av täckning ute på landet, i detta fall småländska höglandet? (Jag vet att det finns teoretiska täckningskartor på operatörernas hemsidor, men där står bara att "lokala avvikelser kan förekomma".)

 

Finns det mobiler som funkar bättre än andra när man är långt från basstationerna? (När jag frågade både Nokia och Ericsson för några år sedan fick jag svaret att "alla modeller är lika bra", vilket jag betvivlar.)

 

/Telly82

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog fortfarande så att Telia har bäst täckning ute på rena landsbygden. Jag har aldrig varit i Småland, men åtminstone i Skåne och Halland är det så. Jag har någon gång sett tester av olika näts täckning i någon av de olika Mobil-tidningar som finns, men även om testerna visar hur det kan se ut i verkligheten så kan "lokala variationer förekomma". Det vill säga, hade de mätt 100 meter åt ena eller andra hållet så hade resultatet kanske blivit annorlunda.

 

Om du tänker på någon specifik ort på småländska höglandet kan det kanske vara till hjälp att fråga ortsbefolkningen vad de har för operatör: Om alla använder Telia och klagar på dålig täckning – då kan det kanske vara idé att testa något annat.

 

Tester av mobiltelefoner: Jag brukar börja på Pricerunner, och sedan klicka mig vidare till professionella tester och användarnas omdöme. Smartson.se kan också ha värdefulla tester.

 

För flera år sedan sa man att mobiltelefoner med yttre antenn hade lättare att få kontakt med basstationerna. Nu finns det väl inga telefoner med yttre antenn längre, så kanske är alla lika dåliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Jo jag hittade ett täckningstest på mobil.se från maj förra året. Telia var bäst för landet som helhet.

 

Jo, de flesta använder Telia där. Om det nu är av gammal och ohejdad vana eller inte kan jag inte säga.  ;)

 

Pricerunner? Jo, de har 750 modeller att välja på! Om jag väljer bort kamera och annat "tjafs" blir det ändå 100 mobiler att välja på. Suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Kan rekommendera Nokia 2760 som är en väldigt basic mobil med kamera. Den har endast GSM, den är som sagt väldigt enkel. Den kostar 599 på Expert.

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller täckning skulle jag nog hålla mig till en SE eller Nokia, österländernas mobiler fuskar fortfarande på det området. Vad jag vet så är SE bättre generellt men det beror ju lite på modell också. Skulle absolut inte säga att alla telefoner är lika, det finns anledningar till att SE ofta används till mobilmätningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pricerunner? Jo, de har 750 modeller att välja på! Om jag väljer bort kamera och annat "tjafs" blir det ändå 100 mobiler att välja på.

 

Det smarta är väl att gå in på Telias hemsida och se vilka modeller de har erbjudanden på, och sedan kolla upp de modellerna på t.ex. Pricerunner. Det blir inte så många kvar då.

 

Om du skaffar t.ex. the PhoneHouse senaste katalog kan du också se vilka modeller som verkligen finns tillgängliga nu. Modellbytet i mobilbranschen är väl ännu snabbare än i datorvärlden.

 

Själv skaffade jag mig en Nokia 2630: snygg, liten, smidig, jättebra skärm för t.ex. sms. Och fruktansvärt dåligt ljud! Jag trodde botten var nådd med min SE 750i, men där fick man i alla fall bättre ljud med headsetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...