Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

GNU/Linux vs. Mac


TheMatrix

Rekommendera Poster

John Stalberg

Det finns inget som tyder på att det skall uttalas så. I så fall borde stavningen vara GNome, vilket det inte är.

När det skrivs med stora bokstäver brukar det utalas varje bokstav för sig, så som KDE, IDG osv.

Men set stavas i och för sig GNOME, vilket borde ge uttal GeEnOEmE

 

Richard Stallman var och föreläste på min skola förra året och han förklarade hur GNU skulle uttalas. Med kort g (alltså som det korta uttalet av g i grotta, gå, galet etc), g-new ungefär med hyfsat tydlig paus mellan g och nu (new) och inte ge-new eller gi-new. Då kan man tänka sig att det konceptet gäller GNOME med?

 

Hur uttalar du SATA, SCSI, RAM, DIMM, WAN, eller LAN? Det där var bara datortekniska termer vilket borde ge en hint om att det finns många fler! Acronymer, det vill säga förkortningar som uttalas som ett ord, är oftast skrivna med versaler (stora bokstäver). Kolla länken nedan:

 

http://www.acronymfinder.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar mer och mer lämna Linux bakom mig. Visst, det är kul med öppen källkod och det är väldigt kul att sitta uppe någon natt och pula finslipa sitt operativsystem. Men i längden så är det bara en stabil dator man vill ha och det hittar man bara hos Apple. Köp en Mac du och lägg resten utav pengarna på en superbillig gammal PC där du kan fixa och trixa med olika linuxar. Var inte rädd att prova dem mest obskyra.

 

eller ännu bättre, kör virtualisering-mjukvara så kan du prova hur många distar som helst utan att behöva oroa dig om att bricka en PC eller något liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har de del i ansvaret, men kan man enbart skylla på dem när det fungerar så illa? Det är uppenbarligen knepigt för dem. Är det månne så att hela grafikarkitekturen i Linux är skakig och svår att jobba med? Hade det bara varit den ena så hade man kunnat skylla på att just den tillverkaren inte klarar det, men båda? (Och då räknar jag inte Intel. Deras grafikkort fungerar ju alltid dåligt med alla OS.)

 

Ja grafikarkitekturen i linux är horribel, det finns ingen standardisering alls.

 

Det andra problemet är att linux faller under GPL viruset och många distar vägrar skicka med properitärkod från grafikkortstillverkarna, Att sedan linux är så instabilt (alltså hög utvecklingsfart) gör det förmodligen extra hårigt att ens skriva drivrutiner för det.

(Detta gäller förövrigt ljud också).

 

Så jag tycker det är helt fel att skylla på grafikkortstillverkarna, vill man köra linux för desktop bruk får man acceptera att grafik och ljud kan vara problematiska, speciellt om man uppdaterar sitt system regelbundet.

 

---

 

Och för förespråkarna av öppenkällkod, kolla hur pass dåliga både den öppna drivrutinen för ATI samt nouveau är för nvidia- båda projekten är flera år gamla och fortfarande idag mil efter dom kommerciella (icke öppna) drivrutinerna- så allt löser sig inte med öppen källkod...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Richard Stallman var och föreläste på min skola förra året och han förklarade hur GNU skulle uttalas. Med kort g (alltså som det korta uttalet av g i grotta, gå, galet etc), g-new ungefär med hyfsat tydlig paus mellan g och nu (new) och inte ge-new eller gi-new. Då kan man tänka sig att det konceptet gäller GNOME med?

 

Hur uttalar du SATA, SCSI, RAM, DIMM, WAN, eller LAN? Det där var bara datortekniska termer vilket borde ge en hint om att det finns många fler! Acronymer, det vill säga förkortningar som uttalas som ett ord, är oftast skrivna med versaler (stora bokstäver). Kolla länken nedan:

 

http://www.acronymfinder.com/

 

Jo, många akronymer är fullständigt logiska på amerikansk engelska, men i Sverige bör vi uttala det på svenska, oavsett vad Richard Stallman tycker (jag tror inte ens att han kan svenska... ). Gnome funkar utmärkt att uttala på svenska med stumt e. Att amerikanisera uttalet på svenska blir bara larvigt.

 

 

Q8 uttalas Kjueight på amerikanska, och eftersom det är ett oljebolag i just Kuweit så är det logiskt. På svenska blir det Q åtta, vilket inte ger en lika tydlig koppling till betydelsen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

microsoft började kalla GPL för olika saker då dom hatar GPL

 

Och detta har du bevis på? Eller är något du hört av en kompis vän som har släkt som är bekanta med stallman?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Intressant tråd!

 

Har själv funderat mycket kring det här på sistone eftersom jag allvarligt funderar på att ersätta den huvuddator jag har Linux på till förmån för en Imac. Det som fått mig att överväga detta är det bristfälliga stödet och kompabiliteten för grafik och ljud som GNU/Linux-sällskapet dessvärre dras med trots de senaste årens uppsving. Min erfarenhet av exempelvis Ubuntu är att vissa tyngre program vägrar starta och att ljudmiljön är allt annat än harmonisk när det kommer till in och uppspelning.

 

Här kommer OSX in i bilden som för betraktaren gång efter annan verkar fylla det tryghetsbehov som GNU/Linux ännu saknar. Om jag bara skulle följa den aspekten av datoranvändandet så hade jag utan tvekan skaffat en Mac för länge sedan men dessvärre är mina känslor inför det hela lite mer komplexa än så. När man uteslutande använt sig utav GNU/Linux i 2 och ett halvt år och på det hela taget trivts fantastiskt bra med dels tillhöra en nyfiken undergroundskrara som tycks ha lösningar på de flesta hinder som dyker upp i det monopolistiska IT-landskap vi lever i. Därutöver har man som användare av GNU/Linux möjlighet att utforma sin dator efter eget tycke och smak med mjukvara utan inkränkningar och begränsningar för användaren.

 

Vid ett byte till Mac så är jag rädd att mycket av friheten i den totala anpassningsmöjligheten som finns hos GNU/Linux kommer att försvinna. Att betala många tusen för att bli serverad ett kvalitetssäkrat men "färdigt" strömlinjeformat system optimerad för hårdvaran är fantastiskt men jag är rädd att jag vid ett eventuellt köp kommer känna det som ett steg tillbaka i mitt datoranvändande. Jag är livrädd att sitta där drygt 12000 kronor fattigare med en känsla av att "Jaha, var det inte mer än så?"

 

Å andra sidan som någon sa tidigare så är det inte roligt att sitta de dagar som det ibland krävs för att fixa till ett fungerande GNU/Linux-system efter något mer krävande behov.

 

Balansgången mellan anpassningsmöjlighet, kompabilitet och bekvämlighet är hårfin, speciellt när det ekonomiska skillnaderna skiljer sig krafigt åt mellan GNU/Linux och Mac.

 

Vad anser ni?

 

Jag tar tacksamt emot synpunkter som får mig att bestämma vilken väg jag ska ta framöver!

 

Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

(Sen fattar jag inte varför man skall välja windows om man inte spelar typ... crysis?)

Kanske för att jag inte känner för att lägga ner tiden på att fixa osx86 och för att a) ingen mac har HD5850 som jag vill använda när jag känner för att avlasta grafikkortet och B) jag tycker det är extremt korkat att lägga ned 24,000 kronor på en dator som är sämre än min niotusenkronorsdator till det jag använder den till (design). Nästa fråga?

Och nej, jag har inte fått några blåskärmar de senaste 15 åren förutom när mitt nätverkskort friterade, jag har inte kört antivirus de senaste fyra åren, min dator överhettar aldrig, program hänger sig aldrig, och Photoshop tar knappt en sekund att starta.

Intressant tråd!

 

Har själv funderat mycket kring det här på sistone eftersom jag allvarligt funderar på att ersätta den huvuddator jag har Linux på till förmån för en Imac. Det som fått mig att överväga detta är det bristfälliga stödet och kompabiliteten för grafik och ljud som GNU/Linux-sällskapet dessvärre dras med trots de senaste årens uppsving. Min erfarenhet av exempelvis Ubuntu är att vissa tyngre program vägrar starta och att ljudmiljön är allt annat än harmonisk när det kommer till in och uppspelning.

 

Här kommer OSX in i bilden som för betraktaren gång efter annan verkar fylla det tryghetsbehov som GNU/Linux ännu saknar. Om jag bara skulle följa den aspekten av datoranvändandet så hade jag utan tvekan skaffat en Mac för länge sedan men dessvärre är mina känslor inför det hela lite mer komplexa än så. När man uteslutande använt sig utav GNU/Linux i 2 och ett halvt år och på det hela taget trivts fantastiskt bra med dels tillhöra en nyfiken undergroundskrara som tycks ha lösningar på de flesta hinder som dyker upp i det monopolistiska IT-landskap vi lever i. Därutöver har man som användare av GNU/Linux möjlighet att utforma sin dator efter eget tycke och smak med mjukvara utan inkränkningar och begränsningar för användaren.

 

Vid ett byte till Mac så är jag rädd att mycket av friheten i den totala anpassningsmöjligheten som finns hos GNU/Linux kommer att försvinna. Att betala många tusen för att bli serverad ett kvalitetssäkrat men "färdigt" strömlinjeformat system optimerad för hårdvaran är fantastiskt men jag är rädd att jag vid ett eventuellt köp kommer känna det som ett steg tillbaka i mitt datoranvändande. Jag är livrädd att sitta där drygt 12000 kronor fattigare med en känsla av att "Jaha, var det inte mer än så?"

 

Å andra sidan som någon sa tidigare så är det inte roligt att sitta de dagar som det ibland krävs för att fixa till ett fungerande GNU/Linux-system efter något mer krävande behov.

 

Balansgången mellan anpassningsmöjlighet, kompabilitet och bekvämlighet är hårfin, speciellt när det ekonomiska skillnaderna skiljer sig krafigt åt mellan GNU/Linux och Mac.

 

Vad anser ni?

 

Jag tar tacksamt emot synpunkter som får mig att bestämma vilken väg jag ska ta framöver!

 

Alex

Köp den billigaste, avgör därifrån. Klar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boomhowler

Fratey, hur många timmar lägger du ner på att konfa och modda datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fratey, hur många timmar lägger du ner på att konfa och modda datorn?

Jag vet inte riktigt, räknas de där två minuterna efter att jag hade installerat Windows 7 som den sökte och installerade drivrutiner till ljudkort, nätverkskort, och kamera alldeles själv utan min interaktion? För de enda två riktiga "modsen" jag gjort är att ha stängt av Aero Flip 3D, och att ha tankat ett freewareprogram för att binda om mina knappar på mitt Apple-tangentbord (vilket tog ungefär 45 sekunder). Givetvis kan jag ha glömt någonting, men jag kan lova dig att din genomsnittliga person spenderar mer tid på att stänga av den djävulska musaccelerationen som gör precisionsarbete helt omöjligt, eller att få Kernel Panics pga sin kamera, som min näre vän lyckades få igår.

 

Tro inte att jag har någon bias mot OS X eller Macs överhuvudtaget, jag placerar dem på exakt samma grundnivå som andra datorer, där vissa är högre, vissa är lägre. HP och Acer i botten, såklart. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Kör Ubuntu 10, när jag ska köra ett spel tex Penumbra så blir skärmen svart och sen är jag tillbaka på skrivbordet, även om jag kör det via terminal. Gör jag något fel? Är helt grön på Linux

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har kört Ubuntu i några år och jag tycker det är väldigt enkelt. I början blev jag förvirrad, mest därför att saker inte fungerade som jag var van vid. Det stora bekymret är när man ska hålla på och skriva terminalkommandon, men använder man den bara till husbehov såsom folk i allmänhet använder datorn, så behöver man just inte greja med den.

 

Generellt tycker jag allt är mycket enklare än med Windows, Mac kan jag inte uttala mig om efter mindre än ett dygn. Vill man ta risken att börja mixtra så kan man skräddarsy allting precis som man vill ha det, och så länge det bara gäller skrivbordsmiljön, installation av mediaspelare och sånt, så tar man inga stora risker.

 

Det jag gillar med Mac är estetiken och det där med att allt är integrerat. Estetiken är inget argument mot Linux, för det går att få det mesta att se ut som Mac om man vill, så huvudargumentet för Mac som jag ser det är det att saker och ting fungerar.

 

Nu har jag alltså köpt en gammal äppelburk och har precis börjat pröva Mac, men sannolikheten är rätt stor att jag försöker installera Ubuntu på den i stället. Fast helst vill jag ha båda systemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...