Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Dags för forumettikett!!!

Axelman

Recommended Posts

Hej alla vänner och ni andra.... ;) Med anledning av somligas trampande på fötterna och diverse annat elände som har förekommit här på forumet så vill jag ta upp en diskussion om hur man uppför sig här!

Fast man är anonym så bör man ju föra sig som om man hade sina bästa vänner omkring sig på riktigt. Jag tycker inte man ska tolerera dumma kommentarer, personliga påhopp och aggresiva attacker. Det behövs ju inte!!

Alla får plats att utrycka sina uppfattningar (som då inte ska strida mot forumreglerna förståss.... ;) ) och alla ska få plats även om man har, enligt andra, en avvikande mening. Det forumet jag vill vara på vill jag bli motsagd, annars tänker jag ju inte till och kommer inte vidare! ( Jajaja... men inte motsagd av ALLA nu då...... (w00t) )

Tankarna ska uttryckas på ett sådant sätt att man inte slänger åsikter i ansiktet på folk eller trampar dem på tårna. Du ska inte säga åt andra vad de ska tycka, utan du ska berätta för oss vad du tycker. Det är en VÄLDIG skillnad!!! Du ska heller inte uttala dig om något om någon annan, för du har ju ingen aning! Det enda du vet är ju om dig själv så håll dig till det!!

Man kan ju formulera sig dumt av misstag. Då vill ju jag att någon berättar för mig om det så jag kan be om ursäkt om det skulle behövas. Då blir det även tillfälle för mig att rätta mig vilket är oerhört sällsynt att det skulle behövas, men ändå................. (w00t)

Vi har ju olika kunskapsnivåer och erfarenheter av skilda slag. Låt oss dela med oss och berika varandra istället för att snobba och flyta ovanpå. Jag är SÅ tacksam till alla er som har brytt sig om att hjälpa mig!!! Hoppas att någon har blivit hjälpt av mig............. risken är väl inte så stor.... (w00t) men för protokollets skull....... ;)

Trots allt är vi ju här för att ha trevligt!!! Bidra till det! Det är en order!!!!!!!!

Trött är jag för klockan har blivit 01.30 så jag kanske har glömt nåt som jag tänkte på men då dunkar jag in det i mörrn!!!

Hasta la vista baby!!

(w00t) (w00t) (w00t)

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

När ni citerar så rensa bort så mycket som möjligt utom det som är vesäntligt för kommentaren. Det är SÅ dryyygt att scrolla långa citat-passager...... snälla.... söta.... :blush:

Guest iMatte

Visst förekommer det rena dumheter i diskussionerna (mest i Frisnacksforumet såklart), men jag tror oxå att mycket handlar om missförstånd och svårigheter att formulera sig respektive läsa innantill. Det är betydligt enklare att missförstånd uppstår i en skriftlig diskussion.

Jag minns tex en tråd (minns inte ämnet längre) där jag använde mig av en metafor med rasister som spöade invandrare. Den jag debatterade med uppfattade det som att jag påstod att han var som en sådan rasist, trots att mitt syfte bara var att förtydliga min ståndpunkt med hjälp av en metaför. Till slut handlade hela diskussionen om att jag hade kallat killen rasist och att jag borde be om ursäkt.

Många av "bråktrådarna" här är nog bara missförstånd orsakade av slarvig skrift eller läsning.

Som vanligt handlar det väl mkt om sunt förnuft egentligen. Det skadar inte heller att läsa igenom sina inlägg 2ggr.

Visst förekommer det rena dumheter i diskussionerna (mest i Frisnacksforumet såklart), men jag tror oxå att mycket handlar om missförstånd och svårigheter att formulera sig respektive läsa innantill. Det är betydligt enklare att missförstånd uppstår i en skriftlig diskussion.

Jag minns tex en tråd (minns inte ämnet längre) där jag använde mig av en metafor med rasister som spöade invandrare. Den jag debatterade med uppfattade det som att jag påstod att han var som en sådan rasist, trots att mitt syfte bara var att förtydliga min ståndpunkt med hjälp av en metaför. Till slut handlade hela diskussionen om att jag hade kallat killen rasist och att jag borde be om ursäkt.

Många av "bråktrådarna" här är nog bara missförstånd orsakade av slarvig skrift eller läsning.

Sant! Om man då deklarerar att nu trampade du mig på tårna borde den som trampar lyssna!! Det meningslösaste gnabb som kan bli är ju:

-Du har trapat mig på en tå!

-Nä!

-JO!

-NÄHÄ!

-JOHO!!

Den som bir förorättad borde väl veta själv om den blev förorättad eller inte!!

Men man måste kunna ha en livlig debatt såklart???

Jag tycker också att det har varit väldigt mycket hårda komentarer och personangrepp, det senaste. Det är inte kul alls :angry:

Visst måste man kunna föra en livlig debatt, men man behöver inte kalla varandra för idiot, och andra mindre snälla saker.

Jag håller med! Det är ju inte bra om man skiter i debatten och endast bryr sig om att hävda sig!

Visst, om man klarar att skilja på SAK och PERSON.... ;)

Guest iMatte
Visst, om man klarar att skilja på SAK och PERSON.... ;)

Nu är du extremt löjlig, Axelman...alla här kan väl skilja på Svenska Afganistankommitén (SAK) och Göran Person...

Att uttrycka sig så där är att nedvärdera folk...

(bara för att illustrera problemet...) :P

Axelman, tack för att du skrev ett sånt bra inlägg! Det är viktigt att man engagerar sig och om jag hade skrivit ett liknande inlägg så hade jag bara varit en "toppstyrd" moderator, alltså lyssnar man lite mindre, trots att jag vädjar och ber. När medlemmarna är medvetna om att stämningen är dålig och vill göra något åt det, ja det är då saker och ting händer!

Håller absolut med om att man ska ha en livlig debatt, det måste man ju få. Men att kalla folk en massa invektiv för att argumentent tryter är alltid fel. Har man slut argument, då håller man tyst.

Sen skulle jag också vilja vädja till alla att om ni ser någon som kommer med personliga påhopp, må vara milda, inte "ger igen med samma mynt" utan gör som ni gjort i det senaste fallet. Anmäl inlägget. Markera att ni inte uppskattar den typen av inlägg som personen ifråga gjort, men bråka inte i tråden så att det bara blir värre. Kom hellre med de där bra argumenten och ignorera låga inlägg.

Som moderator vill jag ogärna gripa in i en diskussion annat än om det är riktigt hopplöst. I det senaste fallet var det så många som hade skrivit svar på det dumma inlägget att det blev rörigt att moderera tråden och radera. För de inlägg som kommenterar företeelsen var ju bra och viktiga så att säga. Därav blev det bara en stängning av tråden i avvaktan på "root" kommer tillbaka som också kan ta mer övergripande beslut.

OK, nu har jag skrivt för långt. Men det glädjer mig att allt tyder på att ingen gillar påhopp som inte leder någon vart. Att kalla någon idiot eller barnunge osv är inte acceptabelt och tyder bara på bristande argument (eller en överlägsenhet som inte är passande - man ska hjälpa varandra!).

Over and out!

Nu är du extremt löjlig, Axelman...

Peeetra!!! iMatte är dum!!!!!! :blink: (w00t)

Visst. Mycket sunt förnuft och lite känsla. Ingen här vill väl skada en annan. Vissa personer på sistone verkar ha velat hävda sig utan resonemang, de vet säkert om det. Missförstånd uppstår läskigt lätt.

Jag tycker också att man borde vara mer noggrann med smilies:arna. Speciellt ;) . Betyder inte den ironi? Lägger man till en sådan vid sitt uttalande är det ju klarare hur det ska framstå. Har svårt att tro att den symboliserar flirt. Iaf här.

J

Anders Lundberg

Jag håller med dig helt och fullt, Axelman. Och jag tycker det är tråkigt att vi efter ett helt år av lugn och sansad diskussion har fått flera trådar förstörda av förhållandevis grova personliga påhopp och liknande. Hoppas att det blir bättring från och med nu.

Jag håller med dig helt och fullt, Axelman. Och jag tycker det är tråkigt att vi efter ett helt år av lugn och sansad diskussion har fått flera trådar förstörda av förhållandevis grova personliga påhopp och liknande. Hoppas att det blir bättring från och med nu.

Mja..... HELT lugt och sansat har det inte varit hela tiden (w00t) .... men det har i stort sett hållit sig på en anständig nivå... Att känslorna går höga är ok bara det inte spårar ur.......... skulle det spåra ur igen så vill jag ge en eloge i förväg åt den som ber om ursäkt! :)

Alla forum jag varit på är likadana, trots åldersskillnader och annat som kan spela in.

Dock vet jag inte riktigt vad som är värst; den där incestuösa stämningen när alla skriver ovanligt fjantigt till varandra och avslutar med smileys i tid och otid, ELLER när folk bråkar för (oftast) skitsaker.

We're all a part of the problem. Forumfolk är envisa förståsigpåare. Gärna övervintrade garderobskommunister eller superduperneoliberala. Att alltid komma överens är uteslutet. Men att försöka hålla en jämn nivå är eftersträvansvärt. Därför tycker jag att vi skippar onödigt smileysanvändade och hårda ord.

Eller har jag fel?

Dear citisens! Any citisens!

Ursäkta att jag blir långrandig igen...och föreläsartrist...vill bara skriva av mig en aning...känner lite inspiration...den kommer och går. Jag blir inte för en sekund illa berörd om ni hoppar över texten. Det rör mig inte i ryggen. Det finns viktigare saker i livet än mina inlägg på ett forum i cyberrymden. Även för mig.

Ursäkta också att jag som ofta slirar av "off topic" en aning, hehe. I den frågan instämmer jag med ovan skrivna inslag. Man ska givetvis föra samtal efter överenskomna regler - det gäller alla kulturer och sammankomster - och - att tala och skriva är två helt olika sätt för kommunikation. Det senare kräver reflektion.

Jag vet inte om jag själv brutit mot god ton - det skulle inte förvåna mig - i så fall ber jag ännu en gång om ursäkt...och ska försöka att inte upprepa detta. Jag tror dock att jag hållit mig på rätt sida om den civiliserade tonen. Nog kan jag framstå som en besserwisser och sarkastisk, men jag tror inte jag använt personangrepp eller kränkningar...det finns inte i min ryggmärg...inte i skrift i alla fall, hehe...Detta var min bikt.

Så...

För mig kan det ofta vara så att jag har samma åsikt i en sakfråga, men den andres argumentering fram till samma åsikt speglar något som är värre än att inte hålla med mig i sakfrågan. Tar ett mycket hypotetiskt exempel:

Om någon fördömer rasförföljelse så har vi tveklöst samma åsikt. Mina argument är enkla; det finns inga raser och även om det skulle göra det så så har alla i så fall exakt samma värde - detta baserar jag på vetenskap och min människosyn (moral).

Min frände som också fördömer rasförföljelse grundar dock sin ståndpunkt på att det är dåligt för ekonomin...eller att det stör lugnet och höjer statistiken för våldsbrott och indirekt belastar statsfinanserna.

Då får jag problem: Jag kan inte tyst nöja mig med att vi i alla fall har samma mål; att det trots allt är resultatet som räknas. Nej, för mig speglar hennes argument en människosyn som är lika sjuk som rasförföljelse i sig självt. Hennes människovärdering - den krassa ekonomiska analysen av ett djupt existentiellt problem - gör att jag fruktar att hon i längden är en fara för det civila rättssamhället och grogrunden för mycken ondska i världen - trots att hon tror sig om gott - trots att hon går med i samma tåg som jag.

Vad jag menar är att vägen till en ståndpunkt är lika viktig - om inte viktigare - som ståndpunkten i sig själv. Även godhet måste bottna i ett personligt moraliskt fundament - annars är alla goda föresatser flyktiga och ingenting att bygga på - små historiska eller sociala omvälvningar kan med blixtens hastighet svänga in massorna på vägar mot avgrunden.

Jag är inte - och har aldrig varit - pragmatisk. Kan inte leva utan principer och ser hellre en rabiat skinhead än en grå - delvis transparent - byråkrat som pillar med asylrätten. jag vet vem som är farligast.

Denna min sjukdom gäller även mindre "tunga" frågor och argument - gäller allt möjligt. Sen jag var barn.

Amen.

Pocahontas

Kloka ord mjg.

Om ni tycker att det här forumet är nedlusat av dålig ton etc måste jag säga detta: ni har inte upplevt en sandlåda än. Men den finns, tyvärr kräver det forumet att man blir medlem för att läsa dock. Jag syftar på det s.k diskussionsforumet på QX, där ingen moderering finns så långt ögat kan nå. Maken till inlägg får man leta efter.

T.o.m Datorkrig på IDG eForum framstår som riktigt vänligt och inbjudande i jämförese.

Pocahontas

Kan inte med bästa vilja i världen påstå att vi har nerlusat med påhopp här.

Finns en och annan som försöker göra livet surt här, men hans inlägg är få...

Överlag är här en vänlig ton i detta forum.

Då får jag problem: Jag kan inte tyst nöja mig med att vi i alla fall har samma mål; att det trots allt är resultatet som räknas. Nej, för mig speglar hennes argument en människosyn som är lika sjuk som rasförföljelse i sig självt. Hennes människovärdering - den krassa ekonomiska analysen av ett djupt existentiellt problem - gör att jag fruktar att hon i längden är en fara för det civila rättssamhället och grogrunden för mycken ondska i världen - trots att hon tror sig om gott - trots att hon går med i samma tåg som jag.

Friskt tänkt!

Axelman skrev:"Sant! Om man då deklarerar att nu trampade du mig på tårna borde den som trampar lyssna!! Det meningslösaste gnabb som kan bli är ju:

-Du har trapat mig på en tå!

-Nä!

-JO!

-NÄHÄ!

-JOHO!!

Den som bir förorättad borde väl veta själv om den blev förorättad eller inte!!"

Är det inte stor skillnad mellan att bli trampad på tårna och att tro sig ha blivit trampad på tårna?

Vissa människor tror att allt focus är riktat mot dem och tar alltså åt sig av även allmänna formuleringar!

Humorlösa människor tar åt sig av allt!

Människor med mycket humor fattar aldrig när det är allvar!

Nu spelar de nån jevvla smörlåt på radio.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...