Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fråga Operatörerna!


sebbri
 Share

Rekommendera Poster

Jag jobbar i telias butik och du ska kunna välja prata på utan förhöjd mån avg. har jag sålt till ett antal kunder och det har då aldrig varit några problem så den du pratat med måste ha missförtstått villkoren eller varit felinformerad.

 

Jag ringde även kundtjänst och dem lämnade samma svar, det går alltså inte att slippa "avbetalningen" på 150kr/mån eller att lösa "skulden" direkt. jag tycker fortfarande att detta är helt sjukt!

 

Kan Telia klargöra vad det är som gäller här! ?

 

// iShark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har laglig rätt att alltid lösa en skuld i förtid. En avbetalning av en telefon är just en skuld. Att de försöker hindra dig från att betala av hela skulden får de inte göra. Så här står det på Konsumentverkets hemsida, "Du har rätt att betala din skuld före den avtalade förfallotiden. Kreditgivaren får normalt sett inte kräva någon ersättning för att lånet avslutas i förtid. Ett undantag är dock om du har valt exempelvis ett bostadslån med bunden ränta. Då har kreditgivaren rätt att kräva ersättning för förlorade ränteinkomster."

Konsumentkreditlagen/Konsumentverket

 

Tack för tipset !

Men Telia slingrar sig nog om jag påtalar min lagliga rätt, jag har den erfarenheten av deras kundrelationer - enligt deras attityd är det som att kunden har alltid FEL !

 

Det vore kul att höra vad Telias representant här på forumet har att säga i frågan !

 

// iShark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde även kundtjänst och dem lämnade samma svar, det går alltså inte att slippa "avbetalningen" på 150kr/mån eller att lösa "skulden" direkt. jag tycker fortfarande att detta är helt sjukt!

 

Kan Telia klargöra vad det är som gäller här! ?

 

// iShark

 

ktj är även där felinformerade. bor du i malmö området så kom in till en av butikerna där så löser vi det till dig =). Beklagligt att du får fel svar hela tiden.

 

kolla bara på teliaiphoneblog.se. i deras prislista finns prata på surf för 228:- i månaden och 3595 i butik och de är den prislistan vi i butik ska jobba efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ktj är även där felinformerade. bor du i malmö området så kom in till en av butikerna där så löser vi det till dig =). Beklagligt att du får fel svar hela tiden.

 

kolla bara på teliaiphoneblog.se. i deras prislista finns prata på surf för 228:- i månaden och 3595 i butik och de är den prislistan vi i butik ska jobba efter.

 

Vad ingår i Prata på Surf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ingår i Prata på Surf?

 

228 är uppdelat i 29 kr för abonnemanget prata på där du har 0,29 öre/min och per sms. 0,79 öre i öppnings avg. Sedan är 199 för datatrafiktjänsten mobilsurf extra som du binds till i 24 mån vilket ger den totalta mån avg 228. Normalt sätt binder telia dig inte till surf tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ktj är även där felinformerade. bor du i malmö området så kom in till en av butikerna där så löser vi det till dig =). Beklagligt att du får fel svar hela tiden.

 

kolla bara på teliaiphoneblog.se. i deras prislista finns prata på surf för 228:- i månaden och 3595 i butik och de är den prislistan vi i butik ska jobba efter.

 

Tack för din inbjudan till Malmö butikerna, jag bor dock i Stockholm, och butiken jag var i ligger på Götgatan på södermalm.

Du kanske kan informera dina kollegor i denna butik att dom gör fel och samtidigt bryter mot konsumentkreditlagen ? :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din inbjudan till Malmö butikerna, jag bor dock i Stockholm, och butiken jag var i ligger på Götgatan på södermalm.

Du kanske kan informera dina kollegor i denna butik att dom gör fel och samtidigt bryter mot konsumentkreditlagen ? :laserbok:

 

Du råkar inte veta om denna butik har några telefoner i lager eller när dom får nästa leverans? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du råkar inte veta om denna butik har några telefoner i lager eller när dom får nästa leverans? :unsure:

 

Dom har endast förbeställda telefoner i lager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det måndag och jag väntar med spänning på vad Telias representant här på forumet har att säga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice
Då är det måndag och jag väntar med spänning på vad Telias representant här på forumet har att säga!

 

Hej

 

Detta var tyvärr en frågeställning som tar lite tid att reda ut för oss rent juridiskt. Jag måste be att få återkomma med ett svar under Tisdagen.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundrelationer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Detta var tyvärr en frågeställning som tar lite tid att reda ut för oss rent juridiskt. Jag måste be att få återkomma med ett svar under Tisdagen.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundrelationer

 

Tack Anders, för att du tar dig tid att reda ut det här.

Jag orkar dock inte vänta på Telia och jag orkar inte med att bli bemött med en icke kund orienterad mentalitet från era butiker och eran kundtjänst (90 200) för att uttrycka mig milt, jag reser rätt så mycket i världen och jag har aldrig tidigare stött på sådan brist på "service minded" personal som i Telias butiker och kundtjänst, det är som om man ska fixa allt själv.

Ett gått råd till den som är ansvarig för Telias butiker, Hans Carlsson: Skicka eran personal på kurs till USA, t.ex. New York , där ni hittar en utav världens bästa och mest "service mindade" butiks personal. Och för guds skull informera ALL personal vilka försäljnings "regler" det är som gäller såväl i butik som på nätet. Detta är ju ruskigt pinsamt för er.

Så kanske ni slipper besvikna och arga kunder.

 

// iShark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

FÖRLÅT om jag verkar tjatig... men förstår i så fall ändå inte vad som menas med 2-3 veckor! Behöver jag alltså inte vänta 2-3 veckor på min iPhone om jag signerade på Telias sida 11/8....? Så tar man det, när man läser på sidan.

 

Vill bara veta så att jag kan börja förbereda mig psykiskt på att vänta så länge...

 

Tack igen och ursäkta den återkommande frågan.

 

// MacMan

Hej igen Telia!

 

Bumpar frågan en gång till... fick inget svar idag...

 

Tack på förhand //

 

MacMan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vill även tillägga att jag för någon vecka sedan fick som svar på telias sida att det skulle ta 5-8 dagar tills jag skulle få den... Ska jag nu behöva vänta ytterligare 2-3 veckor också!? Förstår köerna, men onödigt att inge lite hopp om det ändå inte stämmer...

 

Tack för era svar på denna sidan!! Riktigt bra...

 

// MacMan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice
Hej igen Telia!

 

Bumpar frågan en gång till... fick inget svar idag...

 

Tack på förhand //

 

MacMan

 

Hej

 

Ber om ursäkt att jag inte har besvarat denna fråga.

Det senaste beskedet som jag har fått efter kontroll med ansvariga på Order och leverans är att det är slut iPhones i hela Sverige. Tyvärr så ser det lite mörkt ut med leveranser. Detta på grund av att vi inte kan få leveransbesked av Apple centralt. Vi beklagar detta och fortsätter att jobba på att få fram information. Så fort jag får veta något så får ni veta.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Redigerad av Telia Kundservice
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ber om ursäkt att jag inte har besvarat denna fråga.

Det senaste beskedet som jag har fått efter kontroll med ansvariga på Order och leverans är att det är slut iPhones i hela Sverige. Tyvärr så ser det lite mörkt ut med leveranser. Detta på grund av att vi inte kan få leveransbesked av Apple centralt. Vi beklagar detta och fortsätter att jobba på att få fram information. Så fort jag får veta något så får ni veta.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

 

Jag tycker att det låter konstigt att en sånt stort multinationellt företag som Apple inte kan ge leveransbesked eller lagerprognoser.

 

Uppdatera oss om du hör något nytt Anders!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice
Jag tycker att det låter konstigt att en sånt stort multinationellt företag som Apple inte kan ge leveransbesked eller lagerprognoser.

 

Uppdatera oss om du hör något nytt Anders!

 

 

Hej

 

Jajemensan, så fort jag vet något nytt om leveranser så vet ni det. Ok?

Frågor eller funderingar, vi från Telia Kundservice finns på plats så gott som dagligen och är beredda att svara på frågor. En del svar kan ta tid men svar kommer. Så fråga på nu!

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det är torsdag idag så ser det mörkt ut för att det ska komma nån leverans denna vecka överhuvudtaget? Eller finns det något hopp om att det kommer en leverans idag eller i morgon?

 

För jag antar att om inte Telia leverans fått in några så gäller detsamma för Telia-butikerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders eller någon annan på kundtjänst, kan ni inte försöka få en kommentar av Patrik Granström, Telias försäljningschef för mobila tjänster.

Han borde ju ändå vara er avdelnings högste chef.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.240998/telia-ip...inom-tva-veckor

 

 

Hans uttalande innebär ju att jag imorgon ska kunna knalla in i en teliabutik och köpa en lur över disk.

 

Vill/vågar ni inte så kan du ge mig hans e-mail så frågar jag, jag lovar att vara vårdad i mitt språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Detta var tyvärr en frågeställning som tar lite tid att reda ut för oss rent juridiskt. Jag måste be att få återkomma med ett svar under Tisdagen.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundrelationer

 

Jaha! då är det torsdag, och ännu inget svar från Felia... eeh, Telia... Har alla juristerna semester eller?

Dags att vakna upp nu, och möta kritiken! Ge oss ett svar...

 

// iShark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice
Jaha! då är det torsdag, och ännu inget svar från Felia... eeh, Telia... Har alla juristerna semester eller?

Dags att vakna upp nu, och möta kritiken! Ge oss ett svar...

 

// iShark

 

Hej

 

Ett brevsvar fick jag idag från våra jurister som jag sända ditt inlägg till.

Den förklaringen du fått i butik är korrekt - det är Telias policy att pristillägget för telefonen betalas under motsvarande period som bindningstiden för abonnemanget löper på.

Jag kan hålla med dig om att de affärsmässiga grunderna för att inte låta dig som kund betala telefonen direkt vid köpet kan ifrågasättas.

Jag har inte insyn i affärscaset, men jag skulle tro att anledningen till denna policy är att vi inte har rutiner för att låta kunden betala telefonen direkt.

Kan tyckas konstigt, men antagligen är det ytterst ovanligt att en kund kommer med ett önskemål om att betala telefonen direkt när bindningstiden på abonnemanget ligger kvar.

Jag ska gräva mer i denna fråga och se om det går att få till en förändring av policyn.

 

Men som det ser ut i dagsläget så finns det inte någon som helst möjlighet att betala av telefonen och på så sätt slippa undan den bindningstid som ligger kvar på abonnemanget.

Sen föreligger det en skillnad i kreditköp och pristillägg.

Vi på Telia anser att detta inte är en diskussion som hör hemma på detta forum som är till för att ställa frågor om abonnemang eller iPhonen.

Inte heller om Telias policy och allmänna villkor.

Sen undanber vi oss framöver för "felia - telia".

Vi finns här för er, vill ni inte ha oss här är det bara att säga till.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice
Anders eller någon annan på kundtjänst, kan ni inte försöka få en kommentar av Patrik Granström, Telias försäljningschef för mobila tjänster.

Han borde ju ändå vara er avdelnings högste chef.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.240998/telia-ip...inom-tva-veckor

 

 

Hans uttalande innebär ju att jag imorgon ska kunna knalla in i en teliabutik och köpa en lur över disk.

 

Vill/vågar ni inte så kan du ge mig hans e-mail så frågar jag, jag lovar att vara vårdad i mitt språk.

 

Hej

 

Jag har skickat ett mail till Patrik Granström och bett han om en kommentar på hans uttalande vilket även jag emotser då jag också har en beställning liggande.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undanber vi oss framöver för "felia - telia".

Vi finns här för er, vill ni inte ha oss här är det bara att säga till.

 

Helt rätt, håller med dig, skaffa en annan operatör om du nu är så jävla missnöjd med Telia, eller ja, just det, det funkar inte lika bra där du bor. Tough shit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite trist att börja med första inlägget i ett forum på detta sätt men wtf to do.

 

Är det inte samma sak att kalla Telia för Felia som det är för mig att kalla iShark för idiot?

Dvs, bör inte moderatorerna varna för sådant på samma sätt som att jag förtjänar en varning iom detta inlägg?

 

Här har ni en wiki som tar upp iSharks och mitt beteende.

Troll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej

 

Fick i alla fall ett mail med ett svar av Patrik Granström där han skriver följande:

 

När det gäller iPhone så är läget följande. Efterfrågan är väldigt stor vilket tyvärr lett till att det för närvarande är ca 2-3 veckors leveranstider. Vi levererar hela tiden löpande i takt med att vi får leveranser från Apple.

I uttalande för några veckor sen hade vi en kölista som då matchade inkommande leveranser. Vi kan dock konstatera, glädjande nog, att många nya kunder visat intresse för iPhone vilket tyvärr har resulterat i att kölistorna har växt igen. Leveranstiderna beror alltså på en efterfrågan som är långt över förväntan, inte bara i Sverige men över hela världen.

Om du har funderingar kring hur din leverans ligger till kan du maila och fråga vår leveransavdelning på

Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

 

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ett brevsvar fick jag idag från våra jurister som jag sända ditt inlägg till.

Den förklaringen du fått i butik är korrekt - det är Telias policy att pristillägget för telefonen betalas under motsvarande period som bindningstiden för abonnemanget löper på.

Jag kan hålla med dig om att de affärsmässiga grunderna för att inte låta dig som kund betala telefonen direkt vid köpet kan ifrågasättas.

Jag har inte insyn i affärscaset, men jag skulle tro att anledningen till denna policy är att vi inte har rutiner för att låta kunden betala telefonen direkt.

Kan tyckas konstigt, men antagligen är det ytterst ovanligt att en kund kommer med ett önskemål om att betala telefonen direkt när bindningstiden på abonnemanget ligger kvar.

Jag ska gräva mer i denna fråga och se om det går att få till en förändring av policyn.

 

Men som det ser ut i dagsläget så finns det inte någon som helst möjlighet att betala av telefonen och på så sätt slippa undan den bindningstid som ligger kvar på abonnemanget.

Sen föreligger det en skillnad i kreditköp och pristillägg.

Vi på Telia anser att detta inte är en diskussion som hör hemma på detta forum som är till för att ställa frågor om abonnemang eller iPhonen.

Inte heller om Telias policy och allmänna villkor.

Sen undanber vi oss framöver för "felia - telia".

Vi finns här för er, vill ni inte ha oss här är det bara att säga till.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

 

Hej Anders! Tack för ditt svar.

 

Jag kan börja med att kommentera "att det saknas rutiner i butik för direkt betalning"

Är det inte det man normalt gör i en butik? bedriver handel? saknas det rutiner? Har inte alla butiker en kassaapparat? Varför göra saken svårare än vad den ÄR? Sedan vet jag att det INTE är direkt ovanligt att kunder vill betala produkter direkt i butik. (jag har själv arbetat i butik)

 

Det är vidare väldigt märkligt att ett företag, speciellt så stort som Telia, har en policy som direkt strider mot lag, i det här fallet mot konsumentkreditlagen 20 § och 24 §.

 

Och för att klargöra! Jag var INTE på något sätt var ute efter att slippa någon form av bindningstid, i det här fallet 24 månader, utan det ENDA jag ville som konsument var att slippa en avbetalning (kreditköp) på själva telefonen. Vilket jag alltså har rätt till enligt ovan nämnda lagrum.

 

Skillnaden mellan kreditköp och vanligt köp tordes vara att kreditköpet är DYRARE och direktköpet BILLIGARE,(enligt det flesta kreditinstitut och banker) i det här fallet är det enligt Telias butiker precis tvärtom.

Jag förstår att det är obekvämt för er att diskutera detta här, av förklarliga själ som jag ovan nämnt, men det är redan ett faktum.

 

Jag ber om ursäkt för min sarkasm över Telia.

Jag tycker det är bra att ni finns här på forumet och jag är inte ute efter att motarbeta det ni gör här, utan jag gör precis som andra konsumenter d.v.s ifrågasätter sådant som är uppenbart fel.

 

För att runda av så kan jag berätta att jag valt att köpa telefonen från Halebop, som ägs av TeliaSonera, och binda mig på 18 månaders abonnemang, samt betala telefonen direkt för 4199:- utan tvång på avbetalning under bindningstiden, alltså har jag betalat c:a 600:- mer för telefonen än om jag skulle valt Telia, det enda minuset för Halebop abonnemanget är den lite snålt tilltagna surfpotten på 500mb i månaden som där efter stryps till en hastighet på 57kbits... å andra sidan får man ringa för månadsavgiften 199:-

 

Så TeliaSonera får ju mina pengar ändå, fast på mina villkor.

 

Lycka till med Policyn, Telia!

 

// iShark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...