Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fråga Operatörerna!


sebbri
 Share

Rekommendera Poster

Telia Kundservice
Tja!
  1. Är där datum satt när priserna kommer att släppas?
  2. Jag som har Telia Max 25 kommer jag kunna köpa nya iphone direkt/kontant eller jag måste delbetala den?
  3. Kommer man kunna få hem telefonen den 31 om man beställer den när ni släpper eller man kommer inte att kunna förhandsboka? Isåfall om man garanterat vill ha den måste man köpa i affär?

 

1. Nej, inget datum är meddelat till oss på Telia från Apple.

 

2. Generellt gäller följande oavsett abonnemang, ja du får köpa en mobil kontant, vilken mobil som helst, men iPhone hade som krav att det skulle läggas bindning på ett abonnemang för att få köpa den. Vi vet i dagsläget inte hur det kommer att se ut med nya 3Gs

 

3. Som det ser ut nu så vet vi lika mycket som er. Apple släpper tyvärr inte någon som helst förhandsinformation till oss.

 

 

 

Till Telia:

 

En sak som jag märkte i helgen när det hade gått ett år sedan iPhone 3G släppdes, det var att personalen i Telias butiker var väldigt dåligt informerade hur upplåsning av iPhonen skulle då till.

 

Jag köpte det på lanseringsdagen och kunde därför låsa upp den i lördags. Men det tog 30 min för personalen att lista ut hur det gick till :)

 

Och dom sa att upplåsningen skulle komma automatiskt i iTunes efter ett par dagar.

 

Men det verkar som om man måste göra en återställning av iPhonen för att upplåsningen ska ske, det gjorde det för mig m.fl.

 

Det tråkiga då är att alla filmer och musik man har på iPhonen försvinner.

 

 

Tyckte det vore bra för er att veta :D

 

Orsaken till att butikerna är osäkra har att göra med att iPhonen inte låses upp på samma sätt som en Nokia eller Sony-Eriksson med koder eller liknande metod som personalen kan.

 

Upplåsningen måste göras via Teliabutiker men också via iTunes. Det beror på att det sker en hårdvaruuppdatering. Det ska inte försvinna någonting under uppdateringen på grund av att det tas en säkerhetskopia av din iPhone innan. Efter uppdateringen läggs säkerhetskopian tillbaka igen.

 

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att butikerna är osäkra har att göra med att iPhonen inte låses upp på samma sätt som en Nokia eller Sony-Eriksson med koder eller liknande metod som personalen kan.

 

Upplåsningen måste göras via Teliabutiker men också via iTunes. Det beror på att det sker en hårdvaruuppdatering. Det ska inte försvinna någonting under uppdateringen på grund av att det tas en säkerhetskopia av din iPhone innan. Efter uppdateringen läggs säkerhetskopian tillbaka igen.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

 

Kan du beskriva lite mer detaljerat EXAT hur en upplåsning på iPhone 3G går till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pollybengtsson
Orsaken till att butikerna är osäkra har att göra med att iPhonen inte låses upp på samma sätt som en Nokia eller Sony-EriCsson med koder eller liknande metod som personalen kan.

 

 

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej.

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice.

 

Tyvärr så jobbar inte jag i butik utan på kundservice så jag har inte full koll heller på hur man gör rent praktiskt för att låsa upp en iPhone. Men som jag har begripit det hela så skickas ett mail från butiken till Apple som bistår med själva upplåsningen av iPhonen via iTunes. Sen om det sker en återställning eller inte saknar jag information om.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anders, har ni fått någon info om Visual Voicemail? Du sade tidigare att du skulle få det efter föregående helg!

 

Mvh.

Ivrig iPhone Användare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till Telia.

Varför är det dyrare att köpa en iPhone med abonnemanget Telia Mobil Max 25 jämfört med Telia Mobil Prata på och Telia Mobil Prata på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga ang att använda 3gs som 3g modem (tethering)

Har ni någon info om vilken hastighet man får med USB? Telefonen ska ju klara 7.2 men i tex den här diskussionen så får jag en känsla att det inte kommer gå alls så snabbt?

 

Vet ni vad som isåfall gör att hastigheten blir mycket lägre i tethering läge än om man surfar i mobilen?

Redigerad av Påven
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga ang att använda 3gs som 3g modem (tethering)

Har ni någon info om vilken hastighet man får med USB? Telefonen ska ju klara 7.2 men i tex den här diskussionen så får jag en känsla att det inte kommer gå alls så snabbt?

 

Vet ni vad som isåfall gör att hastigheten blir mycket lägre i tethering läge än om man surfar i mobilen?

 

Tror att det som kommer avgöra mest är vad för typ av anslutning telefonen har vid surftillfället. Även om den klarar av höga hastigheter kommer man sällan upp i dessa då flera använder samma telestation samtidigt och det därmed drar ner hastigheten. Därför är det omöjligt att säga, men troligen kommer väl hastigheten vara något snabbare än dagens iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej

 

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice och det är dags att komma med några svar på ett par frågor:

 

Hej Anders, har ni fått någon info om Visual Voicemail? Du sade tidigare att du skulle få det efter föregående helg!

 

Telia Kundservice Svarar:

 

Informationen som jag har fått fram är av det nedslående slaget.

Telia saknar stöd för Visual Voicemail i nätet. Netcom har det men inte Telia. Det har tydligen med det befintliga mobilsvaret som är implementerat i Telias nät. Verkar inte heller som om det kommer att implementeras inom överskådlig framtid. Vilket jag beklagar djupt då jag också vill ha tjänsten. Men jag ska framföra allas önskemål då jag tror att alla på detta forum vill ha tjänsten!

 

----------------------------------------------------------------------

 

En fråga till Telia.

 

Varför är det dyrare att köpa en iPhone med abonnemanget Telia Mobil Max 25 jämfört med Telia Mobil Prata på och Telia Mobil Prata på?

 

Telia Kundservice Svarar:

 

Det beror på att olika abonnemang tillsammans med olika lång bindningstid och olika mycket i pristillägg ger olika priser, man kan ändra ganska mycket på vad man får betala när man hämtar ut telefonen på posten/butiken respektive vad man får betala via sitt abonnemang. Kvarstår gör dock att Telia lämnar en bra rabatt på telefonen/produkten.

 

----------------------------------------------------------------------

 

Har en fråga ang att använda 3gs som 3g modem (tethering)

 

Har ni någon info om vilken hastighet man får med USB? Telefonen ska ju klara 7.2 men i tex den här diskussionen så får jag en känsla att det inte kommer gå alls så snabbt?

Vet ni vad som isåfall gör att hastigheten blir mycket lägre i tethering läge än om man surfar i mobilen?

 

Telia Kundservice Svarar:

 

Att surfa med mobilen som modem är samma sak som att surfa via separata modem. Hastigheten som man kommer upp i är beroende på en hel del olika saker. Bland annat så beror det på vad telefonen stödjer för hastighet på uppkoppling. Våra nya modem stödjer teoretiska hastigheter om 14.4 Mbit/s Ett äldre modem som Huawei E220 stödjer som mest 7.2 Mbit/s. En Sony-Eriksson av modell K800 stödjer upp till 0,3Mbit/s En Apple iPhone 3G stödjer upp till 3.6 Mbit/s Den nya 3Gs ska stödja 7.2 Mbit/s

 

Observera att dessa uppgivna hastigheter är endast nerströms (hämtande av data) samt endast teoretiska. Uppladdningshastigheten är däremot en annan sak. Den är oftast mycket begränsad till 0.3 Mbit/s Orsaken till det är för mig okänd.

 

Telia stödjer numera 14.4 Mbit/s i sina nät på de flesta platser. Utöver detta har vi dessutom våra surfzoner som har betydligt högre hastigheter. Det kan även vara så att kopplingen mellan telefonen och datorn kan begränsa hastigheten men då är det kommunikationsprotokollet som begränsar, inte telefonen eller nätet.

 

----------------------------------------------------------------------

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Redigerad av Telia Kundservice
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice och det är dags att komma med några svar på ett par frågor:

 

Hej Anders, har ni fått någon info om Visual Voicemail? Du sade tidigare att du skulle få det efter föregående helg!

 

Telia Kundservice Svarar:

 

Informationen som jag har fått fram är av det nedslående slaget.

Telia saknar stöd för Visual Voicemail i nätet. Netcom har det men inte Telia. Det har tydligen med det befintliga mobilsvaret som är implementerat i Telias nät. Verkar inte heller som om det kommer att implementeras inom överskådlig framtid. Vilket jag beklagar djupt då jag också vill ha tjänsten. Men jag ska framföra allas önskemål då jag tror att alla på detta forum vill ha tjänsten!

 

Mycket tråkigt att höra, tackar dock för att du tagit dig tid att undersöka frågan och framfört vårt önskemål. Hoppas att de som har hand om detta förstår att vinsten skulle vara större än kostnaden för Telia om detta implementerades. Ytterliggare en feature som skulle dra folk till Telia istället för de övriga operatörerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ringde telia och frågde om det går att betala av själva mobilen men stå kvar bunden på abonnemanget i resterade 20 månader. Men det var helt ömöjlig sa hon och jag frågade henne varför men hon kunde inte svara på varför... När det kom en lagomt fet återbäring på skatten tänkte jag, varför inte betala av iphonen med detsamma, telia får ju sina pengar snabbare och jag blir av med en två-årig börda. Men som sagt gick det inte, tyckte det var skumt för på viasat där jag jobbade förut fick kunderna t.o.m rabatt om de belatade 24 månaders-abonnemangen i klumpsumma...

Vet ni hur telia resonerar / tänker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte begära slutfaktura på själva abonnemanget och sen teckna ett nytt 24 månaders abonnemang när Iphone 3GS kommer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte begära slutfaktura på själva abonnemanget och sen teckna ett nytt 24 månaders abonnemang när Iphone 3GS kommer?

 

du kan endast få slutfaktura från telia om man ska portera ut från företaget, ingen annan andledning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan endast få slutfaktura från telia om man ska portera ut från företaget, ingen annan andledning!

 

Portera ut? Dvs flytta sitt nuvarande nummer till en annan operatör eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isabelle Eberhardt

Hej

 

"Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice.

 

Jag vill med detta inlägg visa att Telia definitivt är med och tar del av diskussionen på denna sida och vi finner den mycket intressant. Jag kommer absolut att ta med mig era synpunkter och framföra dessa till de personer som detta berör. Vi har i dagsläget tillägg till alla våra abonnemang där man kan lägga på datatrafik i olika nivåer. Dels för dom som använder lite datatrafik, ex. ser något enstaka klipp på you tube, skickar lite mail, streamar lite musik för endast 69:-/månad. (500Mb ingår)

Vi har även en variant för "storförbrukaren" som gärna laddar upp klipp till you tube, streamar mycket musik, mm. Den kostar 199:-/månad. (5Gb ingår) I den dyrare varianten ingår även trafik via våra surfzoner, då finns ingen databegränsning." citat från tråden om iMaxi och Iphone 3GS behov

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice"

 

Citat från tråden om iMaxi och Iphone 3GS behov

 

 

Hej Anders Häll såg att Du deltagit i en annan tråd som jag startat

men nu när Telia intresserar sig i frågan skulle jag vilja höra din personliga

uppfattning om just iMaxi dvs. 1000MB osv.... se första inlägget i min analys

av iMaxi som är speciellt gjort för IPhone användaren.

 

Hur regerar :unsure: spontant 32MB/Dag under omständigheterna nedan:

Hemma har jag Telia ADSL 24 Mb/s kommer upp i ca 18 mot en snabb

server. 32 MB gör jag av med på mindre än 20s i bästa fall.

Vad tror Telia om behovet för IPhone 3GS map, punkterna 1 -5 nedan.

och den framtida utvecklingen..........

Kan vi en spontan kommentar ? :laserbok:

 

Jo med all respekt om jag följer ditt råd så går det, visst jag klarade mig även på MTD och NMT

tiden också , GSM var ett jättelyft naturligtvis......pero cambios todo cambios...tiderna förändras

behoven är skapade och fortsätter att skapas, det är OK ja tillochmed Bra ! tycker jag.

Att avstå från att tita på YouTube som Du föreslår tycker jag känns trist.....

 

Själv har jag ett obegränsat abonnemang så jag talar inte helt i egen sak, tänker köpa 2st IPhone 3GS

och 3GS har många funktioner vi inte inte avstå från. Problemet är att min fru inte har ett sådant

abbonemang och hon tycker det är jättekul att dela med sig av videosnuttar och öppna andras.

 

1) Videokamera med möjlighet att posta på YouTube, kul faktiskt

2) Möjlighet att skicka en videsnutt Du precis själv filmat in till dina vänner, har dom råd att öppna den ?

3) MMS och högre kamera upplösning.

4) Dubbelt så snabb att surfa med.

5) Kan avändas som modem (istället för att ha separat dongle och abonnemang) till din dator.

 

Alla dessa ökar behovet av både bitrate och datamängd det finns det vedertagen forskning på.

 

Dessa faktorer gör att jag tror att datatrafiken i mobilnäten kommer att öka

både per capita och totalt. Denna "tro" är jag inte ensam om. 32MB/dag

känns och är därför mycket begränsande map. det jag listat ovan.

 

Med vänlig Hälsning (en sommarhälsing)

Sorry för korspostningen men jag tyckte ämnet hörde hemm i denna tråden

när Telia svarade i den andra :shifty: -Hoppas det är OK ?

 

PS. Hälsa er "Vice President Customer Care" Ulf Carlshamre från mig och

tacka för hans tillmötesgående senast.

Isabelle

Redigerad av Isabelle Eberhardt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

"Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice.

 

Jag vill med detta inlägg visa att Telia definitivt är med och tar del av diskussionen på denna sida och vi finner den mycket intressant. Jag kommer absolut att ta med mig era synpunkter och framföra dessa till de personer som detta berör. Vi har i dagsläget tillägg till alla våra abonnemang där man kan lägga på datatrafik i olika nivåer. Dels för dom som använder lite datatrafik, ex. ser något enstaka klipp på you tube, skickar lite mail, streamar lite musik för endast 69:-/månad. (500Mb ingår)

Vi har även en variant för "storförbrukaren" som gärna laddar upp klipp till you tube, streamar mycket musik, mm. Den kostar 199:-/månad. (5Gb ingår) I den dyrare varianten ingår även trafik via våra surfzoner, då finns ingen databegränsning." citat från tråden om iMaxi och Iphone 3GS behov

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice"

 

Citat från tråden om iMaxi och Iphone 3GS behov

 

 

Hej Anders Häll såg att Du deltagit i en annan tråd som jag startat

men nu när Telia intresserar sig i frågan skulle jag vilja höra din personliga

uppfattning om just iMaxi dvs. 1000MB osv.... se första inlägget i min analys

av iMaxi som är speciellt gjort för IPhone användaren.

 

Hur regerar :unsure: spontant 32MB/Dag under omständigheterna nedan:

Hemma har jag Telia ADSL 24 Mb/s kommer upp i ca 18 mot en snabb

server. 32 MB gör jag av med på mindre än 20s i bästa fall.

Vad tror Telia om behovet för IPhone 3GS map, punkterna 1 -5 nedan.

och den framtida utvecklingen..........

Kan vi en spontan kommentar ? :laserbok:

 

Jo med all respekt om jag följer ditt råd så går det, visst jag klarade mig även på MTD och NMT

tiden också , GSM var ett jättelyft naturligtvis......pero cambios todo cambios...tiderna förändras

behoven är skapade och fortsätter att skapas, det är OK ja tillochmed Bra ! tycker jag.

Att avstå från att tita på YouTube som Du föreslår tycker jag känns trist.....

 

Själv har jag ett obegränsat abonnemang så jag talar inte helt i egen sak, tänker köpa 2st IPhone 3GS

och 3GS har många funktioner vi inte inte avstå från. Problemet är att min fru inte har ett sådant

abbonemang och hon tycker det är jättekul att dela med sig av videosnuttar och öppna andras.

 

1) Videokamera med möjlighet att posta på YouTube, kul faktiskt

2) Möjlighet att skicka en videsnutt Du precis själv filmat in till dina vänner, har dom råd att öppna den ?

3) MMS och högre kamera upplösning.

4) Dubbelt så snabb att surfa med.

5) Kan avändas som modem (istället för att ha separat dongle och abonnemang) till din dator.

 

Alla dessa ökar behovet av både bitrate och datamängd det finns det vedertagen forskning på.

 

Dessa faktorer gör att jag tror att datatrafiken i mobilnäten kommer att öka

både per capita och totalt. Denna "tro" är jag inte ensam om. 32MB/dag

känns och är därför mycket begränsande map. det jag listat ovan.

 

Med vänlig Hälsning (en sommarhälsing)

Sorry för korspostningen men jag tyckte ämnet hörde hemm i denna tråden

när Telia svarade i den andra :shifty: -Hoppas det är OK ?

 

PS. Hälsa er "Vice President Customer Care" Ulf Carlshamre från mig och

tacka för hans tillmötesgående senast.

Isabelle

 

Du kan ju inte jämföra med ditt ADSL hemma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Portera ut? Dvs flytta sitt nuvarande nummer till en annan operatör eller?

 

 

Korrekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då kan jag alltså gå till tre/telenor och köpa 3gs, be dom portera mitt nummer till den operatören och sen alltså köpa ut mig från abonnemanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Skulle bli intressant och se hur många Iphonekunder Telia tappar när Tre kommer med in i matchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Skulle bli intressant och se hur många Iphonekunder Telia tappar när Tre kommer med in i matchen.

 

Det kanske blir en bättre affär att betala av ett abonnemang á 12 månader, sen teckna ett nytt och betala en mindre summa kontant än att köpa hela telefonen kontant från Teila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan endast få slutfaktura från telia om man ska portera ut från företaget, ingen annan andledning!

 

 

Hos TRE kan man begära slutfaktura oavsett anledning!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Skulle bli intressant och se hur många Iphonekunder Telia tappar när Tre kommer med in i matchen.

 

 

Telia har fått njutit utav att ha monopol på iPhone 3G! De har dyra abonnemang som man är tvungen att ta om man vill ha iPhone 3G. Telia ha verkligen sugit ur så mycket som det går men nu när iPhone 3Gs kommer lanseras den 31 Juli så är inte Telia ensamma om iPhone längre. Jag säger bara ÄNTLIGEN !!!

Nu kommer Telia bli tvugna att matcha Telenor och TRE...

 

 

Äntligen äntligen...

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har fått njutit utav att ha monopol på iPhone 3G! De har dyra abonnemang som man är tvungen att ta om man vill ha iPhone 3G. Telia ha verkligen sugit ur så mycket som det går men nu när iPhone 3Gs kommer lanseras den 31 Juli så är inte Telia ensamma om iPhone längre. Jag säger bara ÄNTLIGEN !!!

Nu kommer Telia bli tvugna att matcha Telenor och TRE...

 

 

Äntligen äntligen...

 

 

Mvh

 

tror inte telia kommer sänka sina priser märkvärdigt, se bara på ala andra mobiler som finns idag. telia ligger oftast dyrare på alla modeller men kvaliteten i nät/support är betydligt bättre. Telia är kommer aldrig bli en lågpris operatör. vad tror ni dom har halebop till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer Telia bli tvugna att matcha Telenor och TRE...

 

 

Äntligen äntligen...

 

 

Mvh

 

På vad sätt matchar de inte idag enligt din mening?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...