Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Väskor, skins, sleeves osv till MacBook Pro 13 tum


JoppePloppe

Rekommendera Poster

JoppePloppe

Vet inte om jag förstått det fel men efter att ha snackat med flera butiker så finns det inte ute nån "väska" till den nya MacBook Pro 13 tum. Har nån av er hittat nåt. Eller är det väntan som gäller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar
APPLE LOVER
Vet inte om jag förstått det fel men efter att ha snackat med flera butiker så finns det inte ute nån "väska" till den nya MacBook Pro 13 tum. Har nån av er hittat nåt. Eller är det väntan som gäller

 

 

Går det inte lika bra o använda väskor osv som passar Macbook 13 unibody, det är väl ingen skillnad på MBP 13 och MB 13 storleksmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte lika bra o använda väskor osv som passar Macbook 13 unibody, det är väl ingen skillnad på MBP 13 och MB 13 storleksmässigt.

 

Det är som du säger, de är exakt lika stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag förstått det fel men efter att ha snackat med flera butiker så finns det inte ute nån "väska" till den nya MacBook Pro 13 tum. Har nån av er hittat nåt. Eller är det väntan som gäller

 

Så här skrev Macoteket när jag frågade om fodral till MPB 13 tums:

 

"De flesta tillverkare (som jag känner till) har valt att behålla formen [från 13 tums plastmodellen!!] eftersom det inte är så stor volymmässig skillnad mellan vita MacBook och aluminiumversionen. Ännu har jag inte fått någon feedback om att fodralet sitter aningen löst. Troligen kommer tillverkarna inte ändra på formen så länge som Apple tillverkar vita MacBook.

 

Ett alternativ för den som önskar en mer tät passform är att helt enkelt skaffa Tucano eller be.ez's MB Air-fodral - de funkar till alu-mb men sitter då *verkligt* tight.

 

Ett sista alternativ är COTEetCIEL, som vi kan ta in mot beställning då det är en beställningsvara. Väldigt slimmade fodral utan dragkedja - modellerna finns på coteetciel.com. Pris ca 350-450 + moms (och ev frakt).

 

Hör av dig om du undrar ytterligare. "

 

Nu har jag personligen provat några av mina gamla 13 tums fodral på kompisens 13 tums MBP de sitter OK. Varken Tucanos neoprenvarianter eller be-ez L'Arobe glappade, men eftersom jag viste om att de var anpassade till en lite tjockare dator kunde jag ana att det fanns LITE mellanrum mitt på fodralet (ovanför äpplet så att säga). Jag får min egen nästa vecka, har inte betämt mig för hur jag ska lösa fodralfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har denna: http://store.apple.com/se/product/TR016LL/A?mco=NDk2Mjk3MQ

Brenthaven Eclipse Sleeve I.

 

Datorn passar perfekt och det mjuka insidan av nylon verkar inte ha någon möjlighet att repa ytan. Väskan har även en inre kant av samma material så dragkedjan inte kan repa datorn. Den är lätt och smidig och det finns ett sidofack där man exempelvis kan placera laddaren. Man bör dock veta att har man laddaren i sidofacket så sticker den sidan ut och väskan då mister sin slimmade form. Inget som påverkar men bara så att du vet.

 

Priset är dessutom lågt och man har även livstids garanti. Hmm den livstids garantin kan man ju fundera på men jaja :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, en tråd som faller mig i smaken... :)

 

Då jag precis blivit med MBP 13" har jag ställts inför problemet med att hitta ett välsytt fodral som passar bra. Dessutom då datorn är av aluminium har jag fått fobi för allt vad dragkedjor heter, vill inte riskera att den repas i onödan då fodralet ska skydda mot just skador. Dessutom gillar jag inte då vissa väskor/fodral/sleeves sitter "nästan" perfekt; lite småslappt och inte 100% passform.

 

Hittade av en slump på youtube en förevisning av Contour Pocket Sleeve. Finns en annan version från Contour utan ficka, men jag vill kunna få med laddare etc på ett smidigt sätt. Tips, gå in på youtube och sök efter denna! (vet inte hur jag ska länka direkt från detta inlägg tyvär... :P )

 

Denna modell finns så vitt jag vet endast att köpa i Sverige från Applestore, dock bara i färgerna lila, turkos, orange och röd. Då ingen av dessa färger tilltalade mig (men tillverkaren gör i fler färger) fann jag en svart version i England som jag nu precis införskaffat mig.

 

Vad tycker ni? Någon som känner igen sig i mitt resonerande?

 

//BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BosseBo, de fodral med dragkedjor brukar ha en liten "list" på insidan, som lägger sig emellan datorn och dragkedjan, som skydd! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BosseBo, de fodral med dragkedjor brukar ha en liten "list" på insidan, som lägger sig emellan datorn och dragkedjan, som skydd! :)

 

Ja jag har hittat dem jag oxå, men tyvärr har ju inte alla fodral denna fiffiga egenskap. Dessutom har jag inte hittat någon som sitter så tajt som jag önskar, men det kanske bara är jag som vill ha ovanligt slimmat fodral till min dator.

 

Har som sagt stora förväntningar på min sleeve som kommer till helgen, kan återkomma med en utvärdering av den så småningom. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte med ljus och lykta när jag skaffat min MB unibody 13'. Var inte alls nöjd med att fodralen satt så slappt. (det är ju inte mycket att bråka om, men ibland nördar man in sig på att man vill ha det perfekt)

 

Lösningen blev (som redan nämnts i tråden) bs.ez's LArobe-fodral för MB air. Sen gällde det bara att hitta ett snyggt också vilket innebar att jag flängde runt till alla butiker ett varv till. Mitt val förr på allure black och jag är sjukt nöjd.

 

Man blir nog lite extra nöjd också om det ligger mycket letande bakom, oavsett vad man hittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte med ljus och lykta när jag skaffat min MB unibody 13'. Var inte alls nöjd med att fodralen satt så slappt. (det är ju inte mycket att bråka om, men ibland nördar man in sig på att man vill ha det perfekt)

 

Lösningen blev (som redan nämnts i tråden) bs.ez's LArobe-fodral för MB air. Sen gällde det bara att hitta ett snyggt också vilket innebar att jag flängde runt till alla butiker ett varv till. Mitt val förr på allure black och jag är sjukt nöjd.

 

Man blir nog lite extra nöjd också om det ligger mycket letande bakom, oavsett vad man hittar.

 

Frågan är då, eftersom Air-fodralen är gjorda för en påtagligt tunnare dator, om dessa fodral ger ett tillräckligt skydd? Kan det inte till och med vara så att fodralen klämmer åt kring datorn på ett osunt sätt så att det blir någon slags märken el dylikt? Vad är din erfarenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt val förr på allure black och jag är sjukt nöjd.

 

 

Riktigt snygga fodral! Skulle du kunna posta bilder på hur ett Air-fodral sitter på en MB/MBP? Om det ser bra ut så är det något jag kan fundera över.

 

Det gäller även er andra som har skaffat fodral, lättare att få en uppfattning om man ser användarbilder istället för företagets egna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla denna länk

där personen på videon passar in en MB unibody till ett fodral som ska passa både MB och MB Air. Som jag skrev tidigare får jag min till nästa helg, kan fixa upp bilder på hur min MBP 13" passar i denna så ni andra som är intresserade kan få se...

 

//BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoppePloppe

Verkligen kul ifall ni kunde posta bilder på era fodral. Man vill ju verkligen att den ska sitta som en smäck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går också i tankarna om att köpa nytt fodral till min nya MBP men är lite i valet o kvalet om jag ska köpa en axelrems väska eller ryggsäck, några tankar / funderingar kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag övervägde ifall jag skulle fixa en väska till datorn, men saken är den att jag är rädd att man blir väldigt låst till att alltid behöva använda den väskan. Ex. om man ska åka bort och har en stor resväska, ska man behöva ha en extra väska bara till datorn. I detta fallet tycker iaf jag att det är smidigare med bara ett enklare fodral som man kan ha till vilken väska som helst. Men smaken är ju som... :)

 

Man kan ju alltid skaffa en väska med inbyggt fodral som är urtagbart, så att man har enbart fodral de gånger man inte behöver mer.

 

//BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går också i tankarna om att köpa nytt fodral till min nya MBP men är lite i valet o kvalet om jag ska köpa en axelrems väska eller ryggsäck, några tankar / funderingar kring detta?

 

Jag har alltid gillat axelremsväska, mindre risk för ryggsvett under sommaren. Sen tycker jag personligen att det ser snyggare ut.

 

Den här väskan är grymt snygg, men även Apple-dyr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går också i tankarna om att köpa nytt fodral till min nya MBP men är lite i valet o kvalet om jag ska köpa en axelrems väska eller ryggsäck, några tankar / funderingar kring detta?

 

Jag har köpt 3 axelremsväskor för att kunna ha till min MacBook från 2006. Detta för att jag i grunden tycker att det är snyggare med axelrem i förhållande till ryggsäck. Problemet är bara att ryggsäcken vinner i alla andra avseenden med hästlängder. Ex. om man som jag cyklar till jobbet så är axelremsväskan ett gissel. Mina två ryggsäckar har jag använt kanske 99,5% av tiden sedan jag köpte datorn. Axelremarna på någon enstaka konferens.

 

Vad gäller ryggsäckar så har jag en be-ez turkos-grå som ev. verkar ha slutat säljas och en Tucano:

 

http://store.apple.com/us/product/TV313ZM/...mp;s=topSellers

 

Mycket nöjd med bägge!

 

Notera att om man har sin 13 '' i ett fodral kan man sedan utan besvär använda en ryggsäck eller axelremsväska som är skräddarsydd för 15 '' (som mina ryggsäckar). Detta eftersom dessa väskor i regel har någon slags reglerbart spänne som sätter fast datorn (innesluten i fodral) i det speciella datorfacket. För fodral är saken naturligtvis helt annorlunda som nämnts i tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått min sleeve till min MBP 13", har kanonfin passform och sitter inte så tajt att man skulle riskera klämskador på datorn. Sleeven är en Contour Pocket Sleeve av svart modell. Säljes av Applestore, MEN inte i färgen svart. Hittade denna på en engelsk webbutik. Mycket troligt att det finns någonstans i mellaneuropa oxå, men jag fattar engelska bäst efter mitt modersmål svenska så...

 

En liten genomgång av mitt inköp; det är då en Contour Pocket Sleeve, och som namnet antyder så har den en ficka. Denna finns på framsidan och öppnas och stängs med ett smidigt blixtlås som inte sticker ut, utan smälter bra in. Fickan kan tyckas liten, men det finns gott om plats för laddare och lite till. Det som jag dock ser som mest positivt är att den saknar metalldelar (!), vilket skulle kunna orsaka repor på min Macbook Pro. Att få i datorn i fodralet går ganska lätt, trots att det sitter slimmat. Materialet är av neopren, då framsidan även har en fick blir vadderingen där lite tjockare än baksidan. Väldigt mjukt och lent material. Om någon har frågor om inköpsställe eller om funktionsdugligheten på denna så är det bara att fråga.

 

Se bifogade bilder!

 

//BB

post-46940-1247925942.jpg

post-46940-1247925955.jpg

post-46940-1247925969.jpg

post-46940-1247925976.jpg

post-46940-1247925983.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått min sleeve till min MBP 13", har kanonfin passform och sitter inte så tajt att man skulle riskera klämskador på datorn. Sleeven är en Contour Pocket Sleeve av svart modell. Säljes av Applestore, MEN inte i färgen svart. Hittade denna på en engelsk webbutik. Mycket troligt att det finns någonstans i mellaneuropa oxå, men jag fattar engelska bäst efter mitt modersmål svenska så...

 

En liten genomgång av mitt inköp; det är då en Contour Pocket Sleeve, och som namnet antyder så har den en ficka. Denna finns på framsidan och öppnas och stängs med ett smidigt blixtlås som inte sticker ut, utan smälter bra in. Fickan kan tyckas liten, men det finns gott om plats för laddare och lite till. Det som jag dock ser som mest positivt är att den saknar metalldelar (!), vilket skulle kunna orsaka repor på min Macbook Pro. Att få i datorn i fodralet går ganska lätt, trots att det sitter slimmat. Materialet är av neopren, då framsidan även har en fick blir vadderingen där lite tjockare än baksidan. Väldigt mjukt och lent material. Om någon har frågor om inköpsställe eller om funktionsdugligheten på denna så är det bara att fråga.

 

Se bifogade bilder!

 

//BB

 

 

Tack för den utförliga beskrivningen, uppskattas =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har testat denna tills sin MBP?

 

Mvh

 

har för mig jag sett en video om ett speck på MBP, och även det på youtube. Minns att vänstersidan, där portarna är, blev inte optimalt då både magsafe och ljudporten var nästan omöjliga att få in kabeln i. Sök på youtube då det var längesen jag kollade på klippet. Annars vänta till Speck gör ett nytt fodral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoppePloppe

Bra genomgång BosseBo. Var har du inhandlat denna skapelse då? Svart blev ju rikitgt nice. Eller har nån annan hittat nån svensk sida utöver Applestore där man hittar den svarta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt fodral måste jag säga, verkar även praktiskt!

 

Skulle vilja ha ett för 15" MBP, finns det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra genomgång BosseBo. Var har du inhandlat denna skapelse då? Svart blev ju rikitgt nice. Eller har nån annan hittat nån svensk sida utöver Applestore där man hittar den svarta?

 

Tack.

 

Denna köptes på Enhance Yours (låter som en xxx-sida men inte i detta fall), se direktlänk nedan. Billigaste engelska nätbutiken som levererar "off mainland" som det så fint heter.

http://www.enhanceyours.com/contour-design...lack-p-366.html

 

Du kan gissa att jag sökte med lykta för att finna NÅGON butik i Sverige som tillhandahöll dessa i några andra färger än turkos, orange, lila och röd. Den röda är förvisso helt okej, men jag ville förstås ha svart. Dock visade det sig bara vara Applestore som hade denna. Kolla gärna pricerunner eller prisjakt som jag gjorde ifall det uppdaterats med nya butiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...