Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kjellrei

Medlem
  • Antal inlägg

    6
  • Gick med

  • Senaste besök

Anseende på webbplatsen

0 Neutralt

Om kjellrei

  • Medlemstitel
    Nykomling

Macanvändare

  • Macanvändare sedan
    1987
  • Appleprylar
    iMac, iPad, iPhone
  • Bytt från pc
    Nej
  1. Min iMac har slutat fungera. Den har gjort ett gott arbete från mitten av 2011. MacOS High Sierra var den sista OS-uppdateringen som var möjlig. Har kontinuerligt tagit backup m h a Time Machine (TM) på en extern hårddisk. Tänker nu köpa en ny iMac. Har ännu inte gjort det, men tankarna på hur jag skall hantera TM har redan infunnit sig. Har läst om hur man går tillväga och har redan sedan tidigare viss erfarenhet av att "hämta tillbaka" raderade dokument från TM. Jag tänker undantagslöst låta kopiera över alla mina dokument, bilder m.m. men min fråga gäller just alla de program som jag har liggande på den gamla datorn. Jag vet redan att många av dem inte kommer att fungera med det nya OS (Mojave eller Catalina) så de programmen är onödiga att kopiera över. Det gäller t ex Jing och DragThing. Likaså program som jag inte använder längre (och de är ganska många). De program jag använder och som jag i många fall betalat en hel del för vill jag naturligtvis föra över till min nya Mac. Om jag, från TM, för över ett enskilt program, kommer då alla övriga filer som hör till detta program att föras över med automatik eller hur skall jag hantera denna överföring? Min tanke är alltså att jag efterhand kommer att föra över program efter program som jag vill ha på den nya datorn. I detta ingår då också att för vissa program hämta hem de senaste uppdateringarna och se till att de fungerar med det senaste OS Har inte fått svar på denna fråga trots ihärdigt letande på nätet. Hoppas att någon i detta forum kan ge mig ett bra svar. Tack på förhand! /Kjell/.
  2. Jag går in i den här tråden 10 år för sent, men det var bl a denna tråd jag fann när jag sökte och försökte hitta lösningen på mitt problem. Kör iMac med High Sierra 10.13.6. Har en extern hårddisk på vilken mina automatiska backups för Time Machine tas. Fick häromdagen meddelande om att denna hårddisk var full, så jag tänkte jag skulle rensa lite. Förde därför över ett antal månaders backup till Papperskorgen. Valde därefter att tömma den. Fick regelbundet meddelanden om att vissa objekt inte kunde tas bort, så jag var tvungen att då och då "titta till" datorn för att klicka i "Hoppa över" så att tömmningsprocessen kunde fortsätta. Efter ett antal timmar (halva dan) var jag klar. Runt 800 000 objekt hade tagits bort - men inte alla. Det som återstod var ett antal, till synes, tomma mappar. Hur jag än försökte så fick jag inte bort dem. Har provat alla "knep" som ges i denna tråd, men inget har fungerat. Det sista tipset var att testa programmet Cocktail, dock utan resultat. Drog mig då till minnes att jag tidigare hade läst om ett annat program, Onyx. Detta hade jag inte på min dator, utan laddade ned det (v. 3.4.9). Körde igång det. Valde "Underhåll" och lät de förinställda valen vara ibockade (däribland Papperskorgen). Klickade på Verkställ och efter en stund var det klart. Papperskorgen var tömd! Skriver en relativt lång "krönika" här, tar en liten stund att läsa, men det är inget mot den tid det tar att sitta vid datorn och lösa sådana här bekymmer när de uppstår. Hoppas detta tips kan lösa problemet för dem, som inte heller blev hjälpta av alla tips och goda råd som fanns i denna tråd.
  3. Ja, så är det. Skrivaren måste ha stöd för AirPrint, vilket min skrivare Canon MG8150, inte har. Den har några år på nacken. Tror den kom 2010.
  4. Tack för tipset, men just nu vågar jag inte göra nånting mer. Det fungerar ju just nu. Jag skall komma ihåg tipset om det börjar krångla igen. Har du något bra svar på min fråga i mitt första inlägg. Det här med att t ex uppdatera till 10.13.3 ?
  5. Jo, det gjorde jag men jag fick inte det heller att fungera. Jag startade också om datorn, kollade kablar och anslutningar, modem o router innan jag gick in på Canons hemsida och insåg att det nog var skrivardrivrutinen som spökade. Det var då jag ringde Canon-supporten.
  6. Efter att ha uppdaterat till High Sierra v 10.13.2 fick jag problem med min skrivare, en Canon MG8150. Kunde inte vare sig skriva ut eller använda skannerfunktionen från min iMac. Insåg att det var drivrutinen som spökade. Läste på Canons hemsida att det inte längre fanns någon uppdatering av drivrutinen till denna skrivare för High Sierra. Ringde då supporten för svenska Canon och fick mig tillsänt en annan drivrutin (MG8100 series CUPS-skrivardrivrutin v.16.10.0.0 (Mac)). Vad jag förstår så verkar det vara drivrutinen för Sierra. Alltnog. Efter att ha installerat denna så fungerar både skrivarfunktionen och skannerfunktionen. Kanske någon med samma problem som jag hade kan bli hjälpt med dessa rader. Så till en fråga i anslutning till detta problem. Riskerar jag vid nästa uppdatering av mitt OS (till t ex 10.13.3) att drivrutinen "skrivs över" igen eller är det bara, som det står, en uppdatering av säkerhetsskäl och stabilitetsskäl som görs? Apple rekommenderar ju alla att göra denna uppdatering.
×
×
  • Skapa nytt...