Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sawert

Medlem
  • Antal inlägg

    918
  • Gick med

  • Senaste besök

Anseende på webbplatsen

1 Neutralt

Om Sawert

  • Medlemstitel
    Utmärkt

Profil

  • Kön
    Male
  • Plats
    Internet

Macanvändare

  • Appleprylar
    MacBook Pro (Retina), iPhone 4S, iPhone 4, MacBook Alu, Mac Mini, iPad 2
  • Bytt från pc
    Ja
  1. Nu har ju gfxCardStatus som du använder inte stöd för att automatiskt ändra inställningar beroende på kriterier men jag har inte samma problem som dig. Jag kan köra Photoshop och VLC utan att behöva aktivera det dedikerade grafikkortet. Jag har också en 15" rMBP och kör gfxCardStatus v.2,3. Med det sagt, kolla att det inte finns uppdateringar och prova ev. att installera om programmet om det inte fungerar som det ska.
  2. Sawert

    Mer minne?

    En extern hårddisk hjälper dig inte mycket, däremot skulle jag rekommendera att du byter ut din interna hårddisk till en SSD-disk. Det är inte så svårt och finns tydliga guider för detta. Skillnaden mellan en SSD-disk är dag och natt, en SATA-II-disk läser/skriver i kanske 60-80MB/s medan en SSD-disk ligger på runt 500MB/s. Jag har bytt till en SSD-disk i min MacBook Alu från 2008 och vid vanligt användande (surf, musik, word) så presterar den inte nämnvärt sämre jämfört med min rMBP som är 4 år nyare.
  3. NTFS-skrivstödet för OSX funkar väl dock ganska bra sedan några år tillbaka så du borde kunna köra på det utan problem.
  4. Du kommer bara lyckas reklamera den mot MediaMarkt så du kommer ta diskussionen med dem. Jag köpte en MacBook på Elgiganten för ett par år sedan och hade en död pixel. Pratde med Apple som kort sammanfattat vägrade hjälpa mig. Det finns ju massa snack om "pixelgaranti" men det är ju enligt mig skitsnack. Pratade med en konsumentvägledare som inte annat än kunde hålla med om att det är ett uppenbart fabrikationsfel och bör korrigeras då man som användare inte ens kan skapa en död pixel hur mycket man än vill. Jag löste det genom att reklamera den mot återförsäljaren, Elgiganten. Bevisbördan för felets uppkomst ligger hos återförsäljaren de första 6 månaderna och hur de ska bevisa att du skapat en död pixel har jag svårt att se. Troligtvis kan inte ens MediaMarkt göra en reklamation eller DOA på datorn men de bör med lite goodwill göra ett öppet-köp-byte, d.v.s. de köper tillbaka datorn och säljer en ny till dig. Då Apple är så pass ovilliga som de var (började surra om viss mängd pixlar osv) så är detta en STOR fördel med att köpa hos ett varuhus. Skulle inte MediaMarkt vilja hjälpa dig så bör du definitivt stå på dig, kolla om du har vänner som är kunnig inom området eller som jag kontakta en konsumentvägledare. Tycker det är en absurd tanke att man ska acceptera en defekt produkt vid nyköp, hur liten någon än anser defekten är. Min tolkning från de juristvänner jag pratat med är att pixelgaranti bara är bluff och båg. Som kuriosa kan jag säga att Apple var väldig säkra på att de inte tog ansvar för någon enskild pixel men jag fick flera gånger beskriva storleken på pixeln när jag pratade med deras support. Försökte förklara att storleken var just en pixel, men det gick inte riktigt in. Var då tvungen på frågan var pixeln var svara "Ca 300 pixlar från höger kant och 200 pixlar från toppen". TL;DR: Åk till MediaMarkt och kräv ett byte, de ska hjälpa dig!
  5. Vad har du för hårddisk i den nu? Om det är en mekanisk disk, speciellt om den snurrar i 5400 varv per minut, så är det som dag och natt att byta till en SSD. Vet inte om jag skrev det tidigare men gjorde det i min 2008 MacBook Alu och den presterar med sina 4GB RAM ungefär lika som min MacBook Pro retina vid "vanligt användade" såsom iTunes, Spotify, Office-program, Safari etcetera. Dock läser/skriver den SSDn "bara" 140/190MB/s p.g.a. övrig prestanda medan jag får 450/500 med min MBP:R.
  6. HÄR kan du läsa om värmen och se bilder tagna med värmekamera.
  7. + Allt som du läst om den + Specifikationerna (oavsett vilken modell du köper är det en high end-dator) + Skärmen. Inte bara retina utan också upplösningen. Jag kör inte retinaanpassat utan inställningen "mest yta". Detta bör räcka som anledning för ev. köp (annars bör man köpa en billigare dator) - Fläktarna är inte alls lika tysta som det sagts innan, låter lika högt som i förra MBPn - Kraftfull CPU och GPU ökar värmen. Datorn blir varm i mitten av tangentbordet ganska lätt och då går fläktarna igång. Startar du t.ex. ett spel är fläktarna direkt igång och surrar - Priset +/- Ej uppgraderingsbar. Detta kan folk onekligen inte sluta tjata om men jag anser att det är lite överdrivet. Jag måste säga att flashminne, processor och RAM är för mig helt ointressant att kunna uppgradera om man inte kan byta batteri! Med 2,3GHz quad core och 8GB 1600Mhz-minnen så lovar jag dig att datorns prestanda håller längre än batteriet. Dessutom antar jag att en person som köper en dator för över 20.000 kronor har någon form av intresse för teknik/elektronik. Om man då planerar att ha sin pryl i över 3 år kanske man funderar på fel dator. Jag köpte billigaste modellen helt enkelt för att jag är övertygad om att det finns något nytt om 3 år som jag vill ha. Det går aldrig att framtidssäkra sitt köp hur mycket man än vill, inte ens om man som jag väntar i ett halvår på en keynote för att få "det senaste".
  8. Det var väl ungefär de två frågorna jag försökte svara på. CPU: Ja, 2,3GHz bör räcka utan problem. Det är en fyrkärnig processor och vet man inte om att man behöver specifik prestanda räcker det. Tror skillnaden mellan 2,3 och 2,7GHz är ~13%. Många har ställt sig den frågan och det finns inget rätt svar här. Testa söka en smula och läs vad andra sagt. RAM: Majoriteten tycks rekommendera att man köper 16GB då det inte går att ändra senare. Många gör också detta för att öka andrahandsvärdet men det tycker jag är en konstig anledning till att köpa prylar - att sälja. Jag är av helt annan åsikt (se ovan). I slutänden handlar det om pengar som allt annat. Har du råd att köpa en ny dator om 3 år så anser jag det ovärt. Jag har personligen inga förhoppningar om att jag ska ha denna dator mycket längre än så och utifrån det försökte jag få ned priset så mycket som möjligt.
  9. "Mycket RAM"-tänket ger jag inte så mycket för, känns lite förlegat. Testa uppgradera från 4 till 8GB i vilken dator som helst och jag tvivlar på att du faktiskt märker skillnad. Att däremot byta från en mekanisk disk som skriver och läser ~40MB/s till en SSD som (på en äldre såsom din dator) läser 130-170MB/s är stor skillnad. När jag kör de applikationer du nämner på min MBP Retina (8GB RAM) har jag ca 2,5GB vilande RAM-minne och 2GB oanvänt minne. I och med att Apple släppte sina retinadatorer så gick de tillbaka till gamla Apple där man ironiskt kan bygga datorer som kostar en förmögenhet. 21.495kr är redan för mycket pengar så jag tycker inte man bör gå över det. Personligen tror jag inte att det går att framtidssäkra teknik. Bara en sådan sak som att du inte kan byta ut batteriet (eller okej, Apple gör det för $200) minskar ju livslängden bra mycket mer än RAM-minnet. Med det sagt så tror jag inte din dator kommer få längre livslängd med 16GB RAM. Spara de 2000kr det kostar och lägg på de 2000kr ett batteribyte lär kosta i Sverige så har du 4000kr mindre att spara till din nästa dator. Om du nu är student har du ju även 10% rabatt så då får du lös datorn för 19300kr. Minskar du din utgift med 4000kr så är ju det 20% av datorns värde. Detta säger jag inte för att rättfärdiga att jag själv valde den enklare modellen utan att uppgradera RAM-minnet, givetvis gör man som man vill! Kan tillägga också att jag även har en MacBook Alu (Late 2008) som levererades med 2GB RAM. När jag uppgraderade till 4GB RAM så var skillnaden knappt märkbar och jag är fortfarande osäker på om det bara var en placeboeffekt. När jag istället stoppade in en SSD-disk så blev datorn som ny. Bootade på ~25 sekunder, startar Photoshop på ~2 sekunder, öppnar Word, Excel och Powerpoint samtidigt på ~2 sekunder och startar Spotify och iTunes samtidigt på ~2 sekunder. Och då pratar vi om en dator som är 3½ år gammal.
  10. Smiter in i denna tråd från 2007! Jag springer i dagsläget med min iPhone 4 och RunKeeper (har testat och använder ibland Endomondo och miCoach ocskå) men saknar pulsmätare. Jag var precis på väg att köpa Wahoo Run Pack när jag hittade denna tråd och kom på andra tankar. Mycket på grund av att Tjarven kallade det just iFotboja, men även för att jag planerat att införskaffa en iPhone 5 där vi inte alls vet hur kompatibiliteten kommer att se ut. Det som för mig är viktigast är att kunna spara all statistik (GPS, hastighet, tid, "laps", höjdskillnader, puls) för att följa upp senare, i andra hand se tid/hastighet/puls under själva löpsessionen. Om möjligheten att dela sina framsteg finns (precis som man idag gör men RunKeeper, Enomondo, miCoach och Nike+ GPS) är det ett stort plus! Givetvis är kravet detsamma för mig, måste fungera med Mac. Försöker lista lite frågor: 1. Någon som idag 5 år senare har något annat tips? Garmin 305 verkar fortfarande gå på ~1500kr begagnad och närmare 2000kr ny, må väl finnas andra alternativ? 2. Hittade denna Nike+ SportWatch GPS som var både väldigt snygg men såg bra och behaglig ut. Kostar ~1500kr men då behöver man även en pulssensor för att få den statistiken. Denna verkar använda samma community som iPhoneappen vilket gör att informationen går att dela. Någon som testat denna? Åsikter? 3. Är helt ny över lag med puls och har inte mätt detta tidigare. Som jag förstått det så verkar "sändare" och "mottagare" kommunicera via ett protokoll som heter ANT (ANT+)? Innebär detta att alla sensorer som har stöd för detta snackar? Skulle detta innebära att om jag köper ett sådant här Nike-kit och får för mig att använda en iPhone-adapter i framtiden kan köpa endast adaptern men fortsätta använda min sensor? Över lag är jag även intresserad av argument för- eller emot klocka respektive iPhone. Då jag planerar att springa ganska långt (3-4 timmarspass) känns en iPhone lite för klumpig och riskerar även att gå sönder av regn o.dyl. Tack på förhand! EDIT: Hittade denna sida också: http://eagerfeet.org/ Som jag förstår innebär det att man kan exportera datan från klockan och importera på t.ex. RunKeeper. Min fjärde fråga blir då: Har klockir idag generellt stöd för att exportera till GPX så att man kan importera till valfritt program?
  11. Tyvärr finns det inget annat än kinakopior då Apple inte säljer reservdelar. Däremot är varken ljus eller upplösning märkbart sämre på dessa. Jag har bytt skärm tre gånger på min iPhone 4 dock, sen om det beror på mig eller kvalitén på skärmarna efter den första låter jag vara osagt (men den har varit i backen). Vad jag förstått så kostar en skärm ~600-700 kronor. Sen behöver du verktyg, helst en iPhoneverktygssats för torxskruvarna och något att lyfta av skärmen med. Säg att du får ge 100 kronor för detta. Utöver detta så riskerar du att få ett dåligt byte, ev. förstöra delar etcetera för ~800 kronor. När jag har bytt min skärm har jag gjort det för 1200 kronor men sett att det finns ännu billigare på t.ex. Blocket (med garanti). Bor du i Stockholm, Göteborg eller Malmö (eller vill skicka telefonen) rekommenderar jag http://iphonereparation.se/, det är grymt värt att låta någon annan göra det åt dig.
  12. Vad innebär "Lägga kunder"? Är det bara text du ska ha under flikar? Du vill inte använda Numbers som är som Excel då?
  13. Jo, kan väl också tänka mig att den blir otymplig och tung, men samtidigt känns det lite som folk överdriver för de gillar iPadens smidighet. Om man jämför med att släpa med sig ett vanligt tangentbord så är det säkert lättare men o så mycket stökigare med två lösa delar och inget smidigt sätt att packetera det. I mitt fall skulle detta endast vara vid specifika tillfällen då man ska skriva mycket och totalvikten blir ju fortfarande mindre än en 15" MBP. Känns ju inte som ett hemmansköp att lägga 1000kr på det och jag gillade verkligen looken av det hela. Borderlinx har slagit mig men känns samtidigt lite onödigt, hade varit smidigare att få beställa det direkt. Detta är kanske inte lika designat men tror funktionen är i det närmaste identiskt. Med detta kan man även ställa iPaden på högkant vilket ofta kan vara smartare om man ska skriva mycket text. Så om folk är intresserade kan detta vara ett alternativ, känns nog mer aktuellt för mig om det inte går att beställa Clamcase till Sverige. Logitech Keyboard case - iPad 2
  14. Verkar finnas väldigt många trådar om problem med digitalt ljud i OS X men de flesta ser ut som denna med en post och mindre poster om lösning. Vilket som så bumpar jag denna i hopp om att få hjälp. Till att börja med kan jag säga att jag anser mig ha god koll på elektronik men just digitalt ljud och förstärkare är väl något av en akilleshäl för mig. Sedan jag köpte min Mac Mini (C2D 2,0GHz 2GB Ram, Snow Leopard, våren 2010) har jag haft problem med det digitala ljudet. Jag kör en optisk toslinkkabel till min Logitech 5500 och i regel fungerar det ofta bra. Dock har jag ett problem som denna rubrik lyder att ljudet "hänger sig". Jag använder i princip uteslutande Plex men det händer även att jag kör igång Spotify eller iTunes. Väldigt ofta när jag sett en film i Plex (och detta har jag senare bekräftat även med XBMC) så slutar ljudet fungera när jag ska starta en ny film och programmet säger att den inte kan initiera ljudenheten. Det konstiga är att majoriteten av gångerna detta sker så har jag inte gjort mer än att välja nästa avsnitt av en serie t.ex. Hur jag lyckas lösa detta problem varierar dock väldigt kraftigt och utifrån det jag skrev i början av inlägget så kan jag säga att jag inte riktigt vet vad jag pysslar med. Ibland hjälper det att stänga av recievern eller byta ljudutgång, ibland räcker det med att starta om Plex, ibland kan jag behöva starta om alla program som skickar ljud (kanske har jag pausat i en låt i iTunes?), ibland kan jag STARTA ett program som spelar upp ljud, t.ex. Spotify, och starta en låt så börjar det lira, men vissa gånger måste även jag rent av starta om datorn för att det ska hjälpa. 99% av gångerna så är det i Plex det slutar att fungera och då måste jag starta om Plex endast (eller XBMC om jag kör det) Vad det gäller inställningar vet jag inte hur mycket jag kan ändra, möjligheterna för digitalt ljud ut i OS X är väl ingen raketforskning och inte heller i Plex där de står som digitalt ljud helt enkelt. Problemet har följt med mig från 10.6 och nu till senaste builden av 10.7 (Lion). Samma sak gällande Plex har felet funnits från 0.8 till 0.9.5 som jag kör idag. Vad kan det bero på att ljudet slutar fungera och att jag måste starta om Plex och/eller (alla) andra program som skickar ljud? Vad är det som triggas av att jag startar om Plex då själva GUIt för ett mediacenter knappast lär skicka något ljud? Finns det något tips på vad jag kan testa för att inte behvöa starta om allehanda program? Kan tillägga att jag använder optiskt ljud via toslinkkabel även från min PS3a och har där aldrig haft några problem. Inte heller hade jag problem när jag körde min MacBook (Alu Late 2008).
×
×
  • Skapa nytt...