Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

murryfax

Medlem
  • Antal inlägg

    49
  • Gick med

  • Senaste besök

Anseende på webbplatsen

2 Neutralt

Om murryfax

  • Medlemstitel
    På gång

Profil

  • Kön
    Male
  • Plats
    Malmö/Lund

Macanvändare

  • Macanvändare sedan
    1988
  • Appleprylar
    iMac 2014, MacBook Pro 2016, iPhone Pro 11
  • Bytt från pc
    Nej

Senaste profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag har ett egendomligt problem, som troligen uppkom efter att jag installerat Catalina: Time machine vill inte fungera. Jag får följande meddelande: "Två av skivorna som ska säkerhetskopieras har samma namn. Byt namn på en skivorna med namnet ”Recovery HD”." "Recovery HD" är ju något man kan se när man startar om med alternativtangenten intryckt, och det kan ju vara möjligt att jag har en sådan kvar från ett tidigare system. Det har jag haft förut, och det har inte hindrat TimeMachine från att fungera. För att kunna byta namn eller rent av ta bort en av dessa, så skulle jag ju behöva se dem i Skivverktyg eller dylikt, men där syns de inte. Inte heller om man går till "alternativ" från Time Machine inställningar. Finns det någon som vet hur man löser det här problemet? Jag försökte med att ta bort allt det hade tidigare i TimeMachine och börja från början, men samma sak hände igen. När jag sökte här på forumet efter andra som hade problem med att få TimeMachine att fungera, läste det jag att (något mystiskt) någon hade fått sitt problem löst genom att radera AppCleaner, så jag försökte med det, men det hjälpte inte heller. Tack för hjälp!
  2. Tack för tipiset! Lustigt , andra program talar om för en att man behöver göra detta!
  3. Hej! Det var länge sedan jag använde mig av Terminal, men nu har jag flera gånger haft anledning att försöka använda programmet. Men programmet accepterer inte min inloggning. Är det inte samma som man använder för att logga in på sin användare? Det fungerar i alla fall inte. Har också försökt med Apple-id, fast jag inte tyckte det kunde vara det. Eftersom jag nu inte kan finna ut vilken inloggning det skall vara, finns det något sätt att ändra den?
  4. Hej! Jag har ett konstigt problem som jag har försökt lösa förgäves nu i flera månader. När jag öppnar ett tomt dokument i Word, så är det helt deformerad (se skärmbild). Det hjälper inte att omdefiniera dokumentformatet i formateringsmenyn. Eftersom jag har använt Word sedan urminnes tider, så har jag lärt mig att man kan byta ut dokumentet "Normal", för att rätta till sådana här problem. Men på sistione har det blivit väldigt svårt att hitta detta dokument. Till slut upptäckte jag att man måste gå in i sitt personliga bibliotek och där välja "Group containers", sedan UBF8T346G9.Office, sedan Användarinnehåll och slutligen Mallar för att hitta Normal. Jag har försökt byta ut detta dokument som man gjorde förr i tiden, genom att kopiera in en bättre kopia, i detta fallet både genom att kopiera dokumentet från min bärbara dator där problemet inte finns, och genom att återskapa filen från TimeMachine ett år bakåt i tiden - men ingenting hjälper. Jag har också försökt återskapa olika "preferences" från TimeMachine. Ingenting hjälper. Är det någon som kan hjälpa mig här?
  5. Hej! Jag har nyligen skaffat den nya MacBook Pro och har stött på ett oväntat problem. I min stationära dator kan jag gå in på "Säkerhet och integritet" och klicka för "Tillåt program hämtade från - var som helst". I min MacBook, med exakt samma version av Sierra, finns inte detta alternativ, utan bara "App Store" respektive "App Store och angivna utvecklare". Detta ställer till problem för mig. Jag måste åtminstone kunna installera VPN-klienten som gör att jag kan logga in hos min arbetsgivare, men det fungerar inte. Finns det något sätt att komma runt denna begränsning? Kanske något kommando i Terminal?
  6. Vid den senaste uppdateringen av Officepaketet, så fungerar allt bra, tills processen kommer till OneNote och Outlook, men sedan stannar processen av. Jag har försökt flera gånger att uppdatera också dessa program, men samma sak händer varje gång. Jag hittar inget svar på Microsofts web. Någon som vet något om detta?
  7. Hej! Tack för länken. Jag prövade med "SMC reset", men det hjälpte inte. Sen prövade jag med säkert start, men då startade datorn inte alls. Skrivan gick inte ens att reparera, så jag fick läsa in en Time Machine kopia. Fungerade dessa tricks för dig?
  8. Jag har också försök igen med den nya uppdateringen, men med samma resultat. Kanske vet inte Apple om de här problemet. Vi verkar ju inte vara så många som har det. Eftersom ingen här verkar ha någon lösning, så undrar jag hur man skulle kunna kontakta Apple om detta.
  9. Dessutom är problemet där med "audio in". Åtminstone mitt problem är "audio out"
  10. Om en lösning är på gång - vet du att detta är ett känt problem, som Apple är medvetet om? Själv hade jag inte det problemet i ElCapitan
  11. Hej! Det verkar som om min ljudutgång har slutat fungera efter att jag installerade Sierra. Det konstiga är att den ibland kan fungera om jag ändrar till inbyggt ljud, men inbland inte. När den aldrig fungerar är när jag kopplar in min förstärkare eller mina hörlurar. Jag såg en notis om liknande problem här i forumet (av någon anledning går det inte att svara på det), men den gällde en Mac från 2010, och min är en iMac från "sent 2014". Någon som känner till det här problemet och vet något man kan göra, förutom att återgå till det gamla systemet?
  12. Tack! Du räddade mig från ett öde värre än döden!
  13. Hej allesammans! Efter att ha tittat igenom ämnena på forumet som har att göra med mitt problem, så kan jag bara säga "been there, done that". Min nya Mac som har konstrat sedan jag köpte den för ett halvår sedan slutade helt att fungera. Den är nu på reparation, men jag trodde jag skulle klara mig med min gamla Mac under tiden. Men fastän jag har uppdaterade versioner av alla mina filer på flera hårddiskar, så kan jag inte komma åt dem. Jag får meddelandet att jag inte är behörig. Jag har uppdaterat behörigheter med Skivverktyg, och även använd andra reparationsprogram (TechTool, DiskWarrior, etc.), men det hjälper inte. Finns det någon som har en lösning på detta problem - utom de där självklara som jag redan har försökt?
  14. Tack! Det hjälpte. Inte omedelbart men efter en omstart.
  15. Hej! Detta är ju i Ipone, så man loggar inte in förrän man har klickat för vad man skall ladda ner, men jag kommer inte så långt - det finns ju inga symboler för appar att ladda ner. Eller menar du något annat än inloggningen till AppStore? Alla appar är köpta med samma identitet.
×
×
  • Skapa nytt...