Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

john_e

Medlem
  • Antal inlägg

    53
  • Gick med

  • Senaste besök

Anseende på webbplatsen

0 Neutralt

Om john_e

  • Medlemstitel
    På gång

Kontakt

  • Webbsida
    http://

Profil

  • Kön
    Male
  • Plats
    Sverige

Macanvändare

  • Macanvändare sedan
    2005
  • Appleprylar
    Macbook Air (2012 version), MacBook (Late 2008 Aluminium), MacBook (Late 2007), MacMini G4
  • Bytt från pc
    Ja
  1. Så som tidigare framförts så finns det alltså plast och plast där vissa är riktigt skräp medan vissa plaster är riktigt bra. Hur bra resultatet blir beror helt på hur enheten är designad och vilken typ av plast som används. Jag vet att tråden handlar om S3:an men om man tittar bortom den enheten så finns det varianter av plaster som är riktigt bra. Nokia N9 är gjord av en typ av plast som ger en hög kvalitetskänsla och känns bra i handen dessutom är den designad på ett bra sätt. Personligen äger jag ingen N9 så jag vet inte hur den känns efter en längre tids användning men från fabrik kändes den riktigt bra.
  2. Det pågår en sammanblandning av antalet pixlar och pixel-densitet. Visst MacBook Pro med Retina har 4 gånger så många pixlar, men har samtidigt gjort varje pixel 4 gånger så liten (ungefär). Detta innebär att även om du skalar upp bilden till dubbla bredden och dubbla höjden för att göra bilden lika stor som tidigare så borde det visuellt inte vara så stor skillnad på vad du ser då den fortfarande kommer att ta upp samma skärmyta som en display utan Retina. Det man i princip gjort är att göra vare pixel 4 gånger större än vad den är (dubbla bredden, dubbla höjden). Så bilden borde se ungefär lika ut på en icke Retina mot en Retina om man lägger de bredvid varandra. Det är vissa detaljer med hur pixlarna ser ut och annat som gör att detta inte riktigt är fallet. Nu kan det ju vara så att Apples bildskalning försöker vara smart och inte bara dubblerar pixlarna rakt upp. Då kan bilden bli suddigare än vad den borde vara. Det är också annorlunda om nu Retina displayen inte är en pixelfördubbling i bredd och höjd då något annat än en dubblering måste utföras. iPad:en med retina displayen borde få exakt samma problem även om den skärmen har ett högre ppi tal från början. Då jag inte har en sådan undrar jag lite om den gör det? Däremot så kommer texten att vara kristallklar och detta kan (utan att veta hur ögat kommer att tolka det hela) kanske göra att man tycker att bilden är suddig. Skall sägas att jag inte har tittat på bilderna som är tillagda i tråden så jag vet inte hur illa det ser ut.
  3. Ser ut som att vare sig bilder eller stylesheet (CSS) laddas. Ser att du har GreaseKit. Det är inget där som ställt till det? Alternativt kan man i inställningar (under Advanced fliken) hitta "Developer Mode" (dyker upp som ett menyalternativ när man slagit på det). Där kan stänga av och slå på massa saker (som t.ex. om bilder och stylesheets skall laddas). Är det så att någoting där är avstängt som inte borde vara det?
  4. OS X defragmenterar väl inte stora filer automatiskt i bakgrunden? Har för mig att gränsen går vid 20-30 MB och att den inte tar kataloger alls. I praktiken skulle du kunna fragmentera ett filsystem (även live) med bara några få block kvar på disken men det kommer att ta väldigt lång tid eftersom endast några få block åt gången kan flyttas runt. Ett relativt fullt filsystem är naturligtvis något som kommer att göra att fragmenteringen går långsamt men det borde inte göra datorn så seg att den är oanvändbar eller orsaka kernel panics. Det som däremot kommer att ställa till det för dig är swap-filen som växer och krymper dynamiskt. Om det det minne som alla körandes processer kräver överstiger RAM + ledigt plats på disk så är kernel panics möjliga (eller individuella appar stängs ned - beror lite på vem som gör allokeringen när minnet är helt slut). Notera att detta inkluderar RAM + ledigt plats inte innefattar själva binära koden som minnesmappas in och om den swappas ut så frigörs bara minnessidan och när den behövs nästa gång återläses från disken, i alla fall om OS X gör så som alla Unix-baserade kernels gör. Så mängden ledigt diskutrymme borde alltså styras av den största filstorleken som skall OS X defragmenterar on the fly, samt summan av storleken på hur mycket RAM alla appar använder som man kör samtidigt. Jag har svårt att se att detta skulle gå upp till 10 GB för normala användare, fast iPhoto & Safari är rätt duktigt på att allokera RAM. Som jag skrev tidigare så har jag på Mac:en med 80 GB diskutrymme endast 3.6 ledigt utrymme just nu utan problem, den har också varit under 1 GB också utan att någonting konstigt har hänt. OS X blev lite konstigt när jag av misstag fyllde upp hela disken men den kraschade inte. Vissa inställningar i program sparades inte korrekt men när jag frigjort utrymme igen så fungerade allt normalt. Jag har ej heller märkt några prestandaproblem med mängden diskutrymme jag har ledigt.
  5. Är minst 10 GB detta något som Apple rekommenderar eller är det en "Internet sanning"? Personligen tycker jag det verkar helt befängt att man måste ha minst 10 GB ledigt på sin hårddisk om man inte vill få problem (vad nu problem skulle innebära). Inget annat OS har sådana krav vad jag känner till. På min gamla vita MacBook är det 10 GB hela 12% av hårddisken. Som not kan tilläggas att på min vita MacBook så är det endast 3.6 GB ledigt och den fungerar utan problem, samt att på min andra Mac så är det 7.6 GB ledigt - även där utan problem.
  6. SIGSEGV (segmentation fault) innebär att programmet försöker komma åt minne applikationen inte får komma åt. Det finns många anledningar till detta, absolut i majoritet är att det är en bugg i minneshanteringen i applikationen eller att applikationen skriver sönder sitt eget minne genom buggar i mjukvaran (båda dessa varianter innebär inte ett hårdvaruproblem, bara att någonting hänt med någon del av mjukvaran i datorn). Felkoden är generell och kan uppträda i vilket program som helst som har minneshanteringsbuggar. Det även finns en möjlighet att något i datorn är trasig (minne, hårddisk, CPU eller andra komponenter) sannolikheten för detta i det generella fallet är dock relativt låg. Nu får du förvisso problemet väldigt ofta vilket då antigen är en indikation på att något du installerat nyligen (eller gjort med datorn) leder till problemet eller att det faktiskt är ett hårdvaruproblem. Den specifika loggen nedan pekar ut DiskUtility. Är det alltid den applikationen som dör eller är det vilket program som helst?
  7. Jag kan tyvärr inte svara på varför det går fel. Däremot så är Googles WebKit i Chrome inte samma sak som Apples WebKit som följer med Safari. Båda kommer från samma källkodsträd men den varianten Apple har gjort är tillgänglig i Mac OS X i flera olika applikationer. Den som Google har i Chrome kan bara användas där. Så när Safari uppdateras så kommer det inte att påverka den WebKit varianten som är inbyggd i Chrome och tvärt om.
  8. I HDMI standarden finns inbyggd möjlighet att styra saker vi HDMI. Exempelvis så kan fjärrkontrollen till TV:n även (via HDMI kabeln) styra din DVD-spelare eller andra enheter som är anslutna. Jag vet inte om Mac stödjer detta dock eller om det på något sätt stört ut något i din dator. Att det gnistrar känns lite konstigt. Har inte inträffat när jag anslutit kablar - har dock aldrig anslutit HDMI. Men det känns lite konstigt att det skall gnistra.
  9. Har själv ett antal scannade artiklar sparade för "att i framtiden OCR:a" (i en evig jakt på att bli av med större delen av alla papper hemma). Men i min lathet har jag inte kommit så långt som att försöka hitta fungerande OCR program. Hur som helst så var detta uppe som en "användar-fråga" på Lifehacker för någon vecka sedan: Lifehacker: Five Best Text Recognition Tools. Vet inte om någon av dem var gratis eller hur bra de fungerar. Om man har ett Google konto så har Google Docs (iaf tidigare) haft möjlighet att utföra detta: Google Docs OCR. Vet inte hur bra kvaliteten blir dock. Wikipedia har även en lista med mjukvara: Wikipedia: List of optical character recognition software. Vet inte om något av detta kan vara till hjälp.
  10. Mina personliga favoriter är något i stil med: Amiga: Monkey Island Monkey Island II Ports of Call Sim City Zak McKracken PC: Day of the Tentacle3 Frontier - Elite II Grim Fandango Pinball Fantasies (som jag spelade på min PC och inte Amiga) Scorched Earth (både själv och med kompisar) Transport Tycoon / Transport Tycoon Deluxe Andra bra spel var (blandade platformar): Future Wars, Operation Stealth, Cruise for a Corpse Lemmings Loom Descent (som jag av någon anledning tyckte var bättre än Doom) Commander Keen (kommer inte ihåg vilka) och säkert en massa andra jag glömt. Ibland när jag får fnatt så spelar jag en del OpenTTD på min Mac. Och ScummVM är underbart att ha när man bara måste spela lite gamla äventyrsspel.
  11. Finns det något bra program till OS X där man kan slå ihop (kombinera) WAV/AIFF filer (inte MP3 eller AAC). Har hittat en närmare oändlig mängd sådana för Windows men inget alls för OS X. Har letat runt lite men inte hittat något. Jag vill ogärna ha massa manuella steg som i Audacity där man måste gå och göra cut / paste på varje individuell laddad fil. Skall vara fristående från iTunes helst också. Någon som känner till något bra sådant program. För att göra det lite mer komplicerat - helst freeware.
  12. Har sett samma problem även för Pidgin som är en Linux klient som använder samma "backend" som Adium (libpurple) så det är inte helt specifikt till Aduim heller. Har även råkat ut för att folk inte kan skicka meddelanden till mig när jag kan skicka till dem. Är troligtvis en bugg någonstans i hur Adium/Pidgin (libpurple) hanterar MSN konton. Men har ingen annan lösning än att logga ut och in igen som du skriver. Har inte direkt senaste versionen i Linux men den är rätt ny och det strular av och till där fortfarande så problemet är nog inte helt löst i någon beta version heller tyvärr.
  13. Håller med. The Unarchiver är mycket bra samt helt gratis och klarar många format utan problem. Men som sagt packar bara upp.
  14. Tänkte bara lägga in en liten kommentar till ett bra inlägg. Storleken på programmet varierar ganska mycket. Pages på min dator skulle minska med c:a 40 MB, Keynote och Numbers med ungefär lika mycket om jag skulle slimma bort alla utom Intels CPU arkitektur. De programmen som medföljer OS X & iLife varierar ganska mycket, men minskningen ligger på upp till 15 MB per program där de flesta ligger på c:a 1 MB. Jag estimerar att jag på min dator skulle spara c:a 250 MB om jag slimmade bort CPU arkitekturer jag inte använder på Apples program. Jag vet inte hur det är med frameworksen om de är multiarkitektur också. Om de är det finns ytterligare utrymme att spara antar jag. Tittar man på tredje-parts program så finns det vissa appar som nästan halveras (Firefox och Real Player på min dator). Även om 250 MB kanske anses ganska lite i dagens läge är det iaf rätt många bilder eller rätt många extra låtar jag kan trycka in i min Macbook. Eftersom det inte är helt små storlekar vi pratar om så delvis måste jag säga att jag förstår Apple. Personligen vill jag hellre få plats med mina filer (music, film, foton och dokument) på datorn än att OS:et tar upp massa plats. Däremot borde Apple i första hand försöka fokusera på att få ned storleken på de gigantiska språkfilerna och skrivardrivrutinerna.
  15. Hittade följande: Google Calendar CalDAV support. Har inte testat själv men det ser ut som det kan funka iaf någorlunda bra. Var dock noga med att läsa "list of known issues".
×
×
  • Skapa nytt...