Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kimrin

Medlem
  • Antal inlägg

    236
  • Gick med

  • Senaste besök

Anseende på webbplatsen

0 Neutralt

Om kimrin

  • Medlemstitel
    Bra
  • Födelsedag 1978-03-06

Kontakt

  • Webbsida
    http://www.procrastinate.nu

Profil

  • Kön
    Male
  • Plats
    Malmö
  • Intressen
    Musik
    Film
    Prylar

Macanvändare

  • Macanvändare sedan
    1997
  • Appleprylar
    just nu en iMac 24" 2,8 GHz i7 samt en MacBook Pro 2,66 GHz i7
  • Bytt från pc
    Nej
  1. ja! förklara. jag får det att funka på två olika datorer, båda 10.5. men inte den med 10.4.11. hjälp!!!
  2. Installerad! Ett önskemål till nästa version dock: Möjlighet att justera storleken på fönstret: Just nu har jag prioriterat bort andra widgettar, men hade man kunnat hade jag gärna kunnat anpassa som sagt. Bra jobbat hursomhelst. Tack!
  3. Menvafan? Nu hände det som gjorde att jag byte ut services.telenor.se till internet.telenor.se igen... Telefonen säger till mig att kontakta telenor för att aktivera internetdelning. jag har ringt dom, men i kundtjänst sa de att de "egentligen inte har den tjänsten, men kolla efter inställningar på nätet...". så har man services.telenor.se så säger telefonen ifrån att Telenor inte tillhandahåller tjänsten. Har man internet.telenor.se så försvinner hela internetdelningsalternativet fråmn telefonen och man måste återställa nätverksinställningarna... Det här var ju lite drygt... Fast efter en ny återställning så funkade det. Märkligt. Är det lite random det här, eller?
  4. Hmm. Det här är märkligt. Det verkar som om jag gör som man ska. För säkerhets skull har jag uppdaterat både iphone och iTunes. Men det går ändå inte. Jag har hittat var det brister. Jag kommer nämligen inte längre nu än innan. Efter jag har aktiverat "internetdelning" (USB) som det tydligen heter på svenska, så synkar luren med datorn och en ny inställning dyker upp på datorn. Jag trycker OK och Ethernet Adaptor (en3) kommer upp. Men samtidigt så försvinner hela alternativet "internetdelning" på iPhonen. Helt och hållet. Puts väck! jag måste återställa mina nätverksinställningar i iPhonen för att den ska komma tillbaka. Mycket märkligt. Fast vänta. nu efter att ha återställt och inte skrivit in "internet.telenor.se" utan har kvar deras "services.telenor.se" i APN-fältet under mobil data, så funkar synkningen. Det är en blå remsa uppe i luren som det står Internetdelning på. Och det lyser grönt i datorns inställningsfönster för nätverk vid Ethernet Adaptor och IP-adress och allt det där som inte dykt upp innan kommer upp. Och efter ett tag kan jag surfa. Fantastiskt! Det går inte jättesnabbt, trots att jag sitter mitt i stan med full 3G-täckning, men det går! Ska bli intressant att kolla hur hastigheten är ute i skogen där täckningen är lite mer svajjig. Och hoppas att det funkar i 10.4 också som jag har i min bärbara (det är nästan det som är mest intressant, den stationära har ju bredband i princip alltid). Tack alla! Toppen med tipsen på länkar!
  5. red. se nästa post istället (glömde ladda upp bilden)
  6. samma sak hände mig, att det alternativet försvann. men den kom tillbaka när jag gjorde just det zappe föreslog: återställde nätverksinställningarna. prova det du med: Inställningar > Allmänt > Återställ > Återställ nätverksinst. Lycka till!
  7. Ok, är det någon som har en vettig guide till hur man gör sin iphone till ett modem. Det ska ju gå numera med 3.0 utan att jailbreaka luren. Jag har kommit så långt som till att det i APN-fältet under "Mobildata" ska stå internet.telenor.se. Det googlade jag mig till. Efter det skulle det gå av sig själv, om man synkade med datorn, men det gjorde det inte. Den upptäckte en ny nätverksinställning, men sen kom jag inte längre. Kan inte någon vänlig själv skriva en pedagogisk lathund för hur man gör, då skulle jag bli jätteglad. Tack!
  8. Lustigt nog så är det fortfarande nästan aktuellt. I måndags skickade jag in min telefon till försäkringsbolaget. i går fick jag en lapp om att en ersättning på 2347 var på väg (3847 minus 1500 i självrisk). med tillägget att om jag köpte en exakt likadan produkt inom ett halvår från skadetillfället så skulle jag få mer. Ganska bra jobbat av folksam måste jag säga. Om man kunnat laga med perfekt resultat på en timme hade jag nog kunnat tänka mig göra det. Lite störigt att jag fick tipset dagen efter jag faktiskt skickade in den, 7 månader efter det sprack (den har funkat perfekt...). Men nu kan jag köpa en 3Gs utan bekymmer. Enda problemet: Mitt teliaabonnemang går ut först i augusti. Jag är inte helt säker på att jag vill förnya hos dom...
  9. 200 dollar är helt ok och rimligt. Ungefär som jag räknade. Och den som fick försig att räkna på Telia-vis med vad det skulle kosta. Hur förklarar dui de småbuiker som tar på sig att göra jobbet för hälften. Går de back 4000 för jobbet. jag tror snarare att de har en timpenning på långt över 500 spänn. Men hey: det är min teori och vad vet jag. Överväger fan att ta en restresa till usa. DÅ får jag i princip resan gratis om jag lämnar in luren där skulle man kunna säga. För har inte apple världsgaranti på sina grejer? eller är det bara inom världsdelen? eller om man köper applecare kanske... Nåja. inget att göra något åt nu...
  10. det enda jag frågade han som kom med skambudet var om han tyckte att det var en bra deal sen gick jag. jag störde honom sammanlagt 45 sekunder. och då inkluderar jag artighetsfraser som "hej, min telefon är lite sönder, lyssnar på hns tes. frågar om han menar att jag ska lämna tillbaka min lur och betala i princip fullpris för en ny (eller någon annans reparerade, det framgick inte riktigt) - dvs jag får inte behålla en jag redan betalt 5500 (och signat ett år av mitt liv till dom; detta sa jag inte högt, jag räknar med att det var underförstått). Sen sa jag det där med dealen och gick som sagt. Jobbigare kunder måste det finnas. Det är inte hans fel, det vet jag. Han är säkert en bra kille som rätar in sig i ledet som han gör. Däremot tycker jag väldigt illa om hans företag och de som bestämmer där. Men det ska ju inte han drabbas för, eller hur?
  11. jag är mycket väl införstådd hur det funkar att att driva ett företag. Och nä, jag har aldrig varit intresserad av att gå plus minus noll. men om jag har en kund och vill behålla denna så ser jag till tt han får en ny produkt så fort det visar sig att det är fel på den. nä, givetvis inte om han tappat den för han var klantig. Däremot brukar jag säga: "köp den här också, så får du det du pajjade på köpet." i de fall någon har allt i en serie jag producerat men missat eller slarvat bort ett nummer brukar jag posta den til lhonom eller henne . Och då snackar vi inte om folk som betalar mig 900 kr i månaden (men hade kunnat få samma grej för 600 någon annanstans. Han som tar emot den gjorde det på ungefär 3 minuter. det tycker jag gott att han kan bjuda på; Jag var i särklass den det snabbaste besöket. om jag hde valt att lämna denb hade det kanske gått fem minuter, och ja, jag tycker att det är det minsta man kn begära i serviceväg om man är en riktig kund. Särskilt eftersom de ägnar 55 minuter åt en ickekund som bara kommer och kollar och tar tid. Som sagt: jag Är kund hos dom. Jag köpte en manick för 5500 kr och betalar dessutom över 12000 till, minst det första året. Så ja, jag tycker nog tt han som "tar emot telefonen" nog kan göra det som en mervärdesgrej bara. istället för att förska sälja en dorotelefon till en pensionär som ändå inte vill ha den sen... Och han som ska fixa glaset ska såklart ha sina pengar. du tycker inte 800 spänni timmen, när en timme i hans värld är en halvtimme = 1600 spänn i timmen (jag vet, jag vet, alla andra ska ha löner, lokalhyra ska betalas och blah blah bla, jag kan hela grejen, ok) Nej, jag jobbar inte för telia eller proddar iphones. Men jag har gått i samma skola som sådan som gör. förvisso med andra märken, men komigen... Och apple/Telia tvingade mig välja telia eftersom jag ville ha, och är ganska så förtjust i luren. men överväger nu att gå tillbaka till en Treo igen. Slipper jag störa mig på vissa saker. Slipper få glaset krossat. Och jag får en ny på posten inom två arbetsveckor om den skulle pajja. Men jg är säker på att iPhone 4g kommer knäcka totalt, det tror jag. så det ä inte luren jag är så förbannad på, inte här. (däremot har apple missat en hel del grundläggande funktioner som jag svär över varje dag.) nu pallar jag ite skriva mer. hoppas ni tar era utgifter med sama glädje och entusiasm nästa gång. Det förtjänar ni!
  12. Tre dagar plus en halv dag vänstan, sitta i telefonkö, förklara vad som hänt som om du var en utvecklingsstörd och sen fylla i papper. ibland måste man till och med ta sig dit. boka en tid. vänta fast man är där i tid. På den tiden har jag redan tjänat ihop nästan hela kostnaden och då slipper jag ha någon som sitter på en hög gunghäst och som tittar ner på mig för han/hon tror att han är bättre än mig. om det inte framgått än så hatar jag försökringsbolag. jag har hemförsäkring enbart ifall huset lägenheten skulle brinna ner (när vinden gjorde det fick jag inte en spänn vilket förstås snarare bekräftar min teori än er) , när jag hade en översvämning i min lägenhet vill de inte betala något, osv... ja, jag skulle byta men vafan. pallar gå från ett helvete till ett annat... nåja. Bi har olikamåsikter om saker och ting här lvet. Så det ärväl inte lönt att vi diskuterar mer här. Jag är glad att du ser en krossad display på din iphone G2 som en rolig utflykt ut i människobyn där du kan vara social med folk. Jag föredrar att vara social med folk jag vet inte bara säger en massa plattityder.
  13. Jag anser det snarare vara så här: 1) Mottagande av produkt: Deras förbannade plikt som tvingar in en i 18 eller 24 månaders bindingstid. 2) fel konstaterat av mig = 0 kr. 3) du har rätt. 4) beställning av glas plus en miljars pålägg: 1000:- 5) inga andra reservdelar behövs = 0 kr 6) som "trogen kund" i åtminstone 8 månader till så kan de gott ta betalt för den den tid de behöver + lite till så de an se det som en betald kafférast: 1h a 800 kr. Summa: 1800. med eller utan moms kan man väl diskutera, men 1800+moms hade jag kunnat leva med. Vad ni inte fattar är att pengarna inte är problemet. Det är attityden. Inställningen. Och det faktumet att de ska ha tillbaka min gamla lur om jag ska köpa ett ny. Men säg att det kostar som dn uträkning då, eller snarare som deras: 4000 - för de är klåpare som inte kan göra ett jobb effektivt utan maskar ppå som människor utan ambitioner gör. Nä, de kan få köpa min gamla för 2-3000 så ka vi dra av det på det pris de vill ha, säg 4000. Lika 1000-2000 som slutkostnad för mig. Det är ju sjukt att jg i praktiken ska betala 9500 för en ny telefon. Och så deras jävla attityd när man kom in där också. Och... näfyfan, jag har inte mycket över för telia. hade det inte när jag köpte min mobil där i somras (det var första gången på r jg satte min fot i en sån butik och det har verkligen inte blivit bättre.
  14. Men vafan. Hur långsam är du? Det var inte ett mamma skämt. Mina mammaskämt är bra mycket vassare än så. Men jag måste fråga:är du analfabet? ska jag behöva skriva det en sista gång JAG HAR FÖRSÄKRING OCH JAG VET HUR EN DRULLEFÖRSÄKRING FUNKAR! Ja, jag kan använda den. Men jag räknade med att självrisken ligger på ungefär 1000-1500 spänn. Plus en jävla massa tid och energi och pappersxercis och veckor att vänta medan ärendet utreds och hej och hå. Hade det bara varit deras "handläggande" så hade jag kunnat leva med det, om än med stor iritation och funderat på varför jag inte bara sket i dom igen som jag alltid annars gör (vindsbransd, stöld, etc. jag tycker inte det är värt besväret att ha med dom att göra). Men framförallt tänkte jag så här: självrisken på de där 1000-1500 (det är kanske höjt till 2000 nu...). brukar lustigt nog vara ungefär hur mycket själva lagningen kostar. Säg att den kostar 500, kanske till och med 1000 spänn extra. Ärligt JAg tjänar hellre de pengarna med hjälp av hederligt hantverk än att ägna all den tid det tar att fixa och prata och vänta och vänta lite till som ett försäkringsärende tar. Jösses. jag hade haft pengar över. Faktum är att jag tror att om jag valt att jobba istället för att nu kontakta försäkringsbolaget så hade ajg ändå haft mer pengar över om man räknar timpenning kontra icketimpenning som jag inte har när jag måste fibbla med "handläggarna". Så varför jag gör inte det då? För nu har jag med två monsterföretag som bara tänker på sig själva och inte på sina kunder att göra. Så det är pet eller kolera. Och just nu är jag mer förbannad på telia så därför tänker jag låta folksam kolla om de tar det. De kommer gietvis komma på en ursäkt för at inte göra det, men så är det ju alltid. Och hur jag vet att min touchscreen funkar? För den funkar nu. Perfekt. Det är bara det att jag har ett tiotal feta sprickor som gör att det är svårläst ibland. Förutsätt inte att ajg är en idiot när du inte har en aning, det är så många andra som förutsätter grejer som de inte har någon aning om och vet du vad: 99 av 100 har fel. Leo orkar jag inte ens poängtera hans jävla idiotiska uttalande. Jag har aldrig sett till att "telias kunder", dvs "du" skulle få betala för något jag inte gjort. Det har aldrig varit min plan. Eller tanke, Varfan du fick det ifrån kan man ju verkligen fråga sig. Om jag väljer att inte betala 4000 för en "ny" telefon men inte får behålla min egen, som jag köpte för ett halvår sen... Hur fan får du det till att det skulle kosta dig någonting? Vad jag lackade på från början var två saker 1) att reperationen skulle kosta 4000 för att byta en glasskiva. Helt orimligt. 2) att om jag gick med på det skulle jag vara tvungen att ge dom min telefon som jag köpt, och som jag därmed äger som "tack" för det generösa reperationspriset. När jag dessutom gått med på att ge dom minst 9000 kr under det år jag är uppbden hos dom. Jg tycker bara att det är ett jävligt pissigt sätt att behandla sina kunder. Och så undrar folk varför aktien rasade 2 sekunder efter den lanserades och aldrig har repat sig sedan dess. Prova göra någonting rätt istället för att bara lev på ert gamla rykte och statliga pengar istället. Fan! Jag har ju nästan blivit höger bara påg av det här. För jävligt!
  15. u-t-b-y-t-e-s-b-i-l menade jag där förstås. "tja, kanske har den gått 60 000 mil redan, men den ser ut som ny fr vi har servat de och byt ut en ruta som vara pajjad precis som din...
×
×
  • Skapa nytt...