Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EXTRA EXTRA Google Chrome OS!


Juventino

Rekommendera Poster

Tycker detta är underbart, Google är så mycket bättre än Microsoft! Och jag vill ha mycket mer konkurrans i datorvärlden speciellt inom OS delen.

 

Detta OS skall släppas i mitten av 2010 om ett år ungefär då och vara ett lättvikts OS som till en början riktar sig mot Netbook användare, men i framtiden vill Google att den skall användas i allt från Netbooks till full tower desktops.

 

"In fact, Google's ultimate goal seems to be the same target market as Apple's. They are specifically shooting for ease of use and accessibility"

 

http://googleblog.blogspot.com/2009/07/int...-chrome-os.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

geefourman
Tycker detta är underbart, Google är så mycket bättre än Microsoft! Och jag vill ha mycket mer konkurrans i datorvärlden speciellt inom OS delen.

 

Detta OS skall släppas i mitten av 2010 om ett år ungefär då och vara ett lättvikts OS som till en början riktar sig mot Netbook användare, men i framtiden vill Google att den skall användas i allt från Netbooks till full tower desktops.

 

"In fact, Google's ultimate goal seems to be the same target market as Apple's. They are specifically shooting for ease of use and accessibility"

 

http://googleblog.blogspot.com/2009/07/int...-chrome-os.html

 

 

inget nytt...har ju funnits ute ett tag, iaf till Win

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inget nytt...har ju funnits ute ett tag, iaf till Win

 

Webläsaren? Jag pratar om ett Operativ System

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppen källkod låter väl bra, men innebär det inte samtidigt att vi kommer att få en massa divergerande dialekter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

justsurrender

fan va nice! kommer bli spännande att se vad gigantiska google kan leverera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inget nytt...har ju funnits ute ett tag, iaf till Win

Pröva att läsa vad det handlar om nästa gång...

 

Det är som Juventino säger - ett Operativ System - det har inte Google gjort förrut (förutom Android för telefoner)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonatanHjalmarsson

Låter spännande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

geefourman
Pröva att läsa vad det handlar om nästa gång...

 

Det är som Juventino säger - ett Operativ System - det har inte Google gjort förrut (förutom Android för telefoner)

 

 

Ja han har redan påpekat det! räcker väl en gång...

 

Sorry Juventino...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många os ska det egentligen få finnas! Det är enklare att bara hålla reda på vinter och sommar os och MacOS :) varav de 2 första "släpps" i ny version var 4:e år och det sista med ca 1,5 års mellanrum. Men för att nämna lite historia för den som inte minns så höll faktiskt Microsoft ett hyfsat lyckat os för snart 9 år sen, Windows XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygger säkerligen på Linux.

 

Även om Det skulle bli gällande OS så vill jag ha Macens hårdvara (förutsattt att Blu-ray faktiskt kommer någon dag)

 

I första hand blir det ju en konkurrent till Ubuntu.

 

Spännande och knappast till nackdel för oss konsumenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krismöte i Redmond?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja han har redan påpekat det! räcker väl en gång...

 

Sorry Juventino...

 

Inga problem, det var min första reaktion också när jag först läste bloggen.

 

Nja, det vet jag väl inte. Ett företag som konsekvent lanserar tjänster som de håller som "beta" år efter år för att ingen skall kunna klaga - "Det är ju bara en beta". Ett företag som behåller allt du gör på deras servrar för obegränsad tid "för att öka användarupplevelsen och ge bättre annonser till just dig"... Jag litar precis lika lite på Google som jag gör på Microsoft.

 

Varför kan inte detta vara positivt? Hellre ta god tid med sina produkter och hålla de på beta än att släppa ofärdiga produkter? Som Vista eller som jag tycker EA ofta gjorde med sina spel.

Blizzard är ett av världens mest älskade spelföretag just därför att när de talar om lanseringsdatum säger de "Vi släpper det när det är färdigt".

 

Sanningen är varför jag tycker som jag tycker är att jag tror att endast ett väletablerat och enormt företag som Google kan lyckas få ner marknadsandelarna från Microsoft. Det andra företaget skulle kanske kunna vara Yahoo, men jag tycker att Google är lite mer innovativa.

 

Jo, men är det man vill ha ett lättvikts-OS som låser in en till Google Docs, Gmail och andra tjänster som Google tillhandahåller? Jag hade inte kört OS X om jag hade varit hänvisad till enbart MobileMe och iWork. Konkurrens är bra, och OS-marknaden är trist idag jämfört med hur det var på åttiotalet, men ett initiativ från just Google vet jag inte om jag gör vågen över. Då hoppas jag mer på Haiku.

 

Det skulle vara mindre bra faktiskt, men då finns alltid Bootcamp och Parallels om det är Mac OS X du ultimat vill köra med. Jag hoppas verkligen att detta inte händer!

Jag är väldigt trött på att Microsoft har en så pass stor bit av kakan, det gör att de inte längre bryr sig lika mycket. Jag menar kolla på vad som hände med floppen Vista. Direkt får Mac OS X och Linux fler marknadsandelar och Microsoft som precis gått under 90% marknadsandelar reagerar direkt med en massa reklam och påskyndar släppet av Windows 7 (som ser ganska bra ut än sålänge.)

 

Microsoft kan göra bra produkter om de bara sätter manken till, de behöver dock sparkas i röven lite grann! Konkurrens är bra för oss konsumenter. Vi får bättre produkter till bättre priser!

Det här är bara goda nyheter i mina ögon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad vinner man i så fall på att det kommer ytterligare en Linux-dialekt? Det finns ju redan hundratals att välja bland.

 

Edit: Inlägg nr 666 :devil:

 

Man vinner på det eftersom det är Google som skapat det. Linux har inte ett jättestort stöd just för att det inte finns något företag som eldar på så att folk utvecklar till plattformen.

 

Google kommer att marknadsföra operativ systemet och förmodligen kommer det inte att vara gratis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller som OS X före 10.2?

Beta i Googles vokabulär är inte en äkta Beta - den är släppt till allmänheten, den används brett upplagt, och man använder bara terminologin "beta" för att kunna be kritiker dra någonstans dit där pepparn växer. Det är riktigt fult.

 

Hade Google gjort så hade jag inte varit kritisk till deras tillvägagångssätt. Google släpper något och kallar det sedan för "beta" i flera år för att kunna be kritiker att hålla käften.

 

Ganska ironiskt då att Googles beta ofta är bättre än många andra företags färdiga produkter? Ta och jämför t.ex Gmail och Hotmail. För övrigt drogs Gmail ur beta för ett tag sedan om jag inte missminner mig?

 

Jag har problem med allt som handlar om enskilda företag här. Microsoft är varken bättre eller sämre än andra aktörer i den storleksklassen. Google är inte bättre. För ögonblicket kanske de upplevs som mer innovativa, men för vad? Lagra dina bilder på deras servrar utanför din kontroll? Lägga upp dina affärshemligheter på deras servrar? Låta dem hantera all din affärskommunikation? Nä, Google är knappast svaret på en seriös konkurrent till Microsoft, vars dominans bygger på att de har järnkoll på affärsvärlden, och där deras serversidelösningar är både bra och innovativa.

 

Nej precis, därför är det väl bättre med ännu ett till OS från ett stor företag som Google?

Mer innovativa i allt de gör, kolla exempelvis deras webläsare som har fått 30 miljoner nedladdningar och är den snabbaste webbläsaren för Windows tillsammans med Safari.

Samtidigt som de var först med det här att krashar en sida så krashar inte hela webbläsaren

Gmail har enligt en undersökning visat sig vara den mailen som har bäst skydd mot spam.

Android OS för mobiltelefoner är väldigt bra och fått bra kritik än så länge.

Google sökmotorn är riktigt, riktigt bra. Ta och jämför med Microsofts sökmotor Bing och se vilken sökmotor som hittar det du söker bäst.

 

Det bästa som händer är faktiskt de som (likt Apple med 10.6 som inför Exchangestöd) ger möjlighet till en smidig och effektiv samverkan med Microsofts serverlösningar. Då först blir OS X (eller andra operativsystem) en möjlig konkurrent till Microsoft om marknadsandelar på skrivbordet.

 

Angående Exchange stöd så vet vi ju inte om Google Chrome OS kommer att ha det eller inte...

Ingen älskar en enda standard mer än mig, och om Microsofts Exchange är den bästa och standarden i världen så "more power to them".

Jag har inget emot Microsoft på det sättet.

 

Vista är en flopp när det gäller marknadspenetration på företagsmarknaden. Det är där marknadsandelarna finns. På hemdatormarknaden misstänker jag att det ser helt annorlunda ut, förutom bland ett antal geeks och gamers som tycker väldigt illa om Vista och gärna talar om det med väldigt högt tonläge. Jag vet inte varför, för Vista SP2 funkar riktigt bra, definitivt bättre än XPSP3, och jag kommer inte att känna någon stress att uppgradera till Windows 7 förrän åtminstone SP1 är lanserat.

 

Jag trodde pengarna låg i företagsmarknaden? Marknadsandelar ligger väl definitivt hos hemdatormarknaden?

Vista funkar väl helt OK nu, men den var väldigt dålig ganska länge innan Microsoft fick bukt med problemen och nu är det för sent att reparera ryktes skadan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh. Ännu ett halvkasst linuxderivat. Kommer slåss med de andra linuxdistarna men knappast med windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh. Ännu ett halvkasst linuxderivat. Kommer slåss med de andra linuxdistarna men knappast med windows.

 

Har du inte läst Aftonbladet?

post-29215-1247133296_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte läst Aftonbladet?

 

Haha. Jo Microsoft är nog jätterädda ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni missar en stor grej här. Många applikationer flyttar ut på nätet och idag går till och med att spela 3D-spel i din webbläsare. OS:et blir mindre och mindre intressant. Varför ska jag ha Windows om jag ändå bara sitter och surfar hela dagarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte läst Aftonbladet?

haha hur är konkurrens att "sno någons produkt" :D Typiskt aftonblask

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märkliga med diskussionen kring Chrome OS är att så många tycks missförstå några uppenbara saker.

 

För det första, varför skulle man bli inlåst hos Googles tjänster? Det är ju snarare tvärtom, operativet innehåller inte mycket mer (på ytan) än en webläsare, från vilken man kommer åt den tjänsteleverantör man vill använda, istället för att man ska få med massvis med program som man kanske inte alls vill använda.

 

 

Måste man använda Gmail idag om man använder webläsaren Chrome?

 

För det andra, det handlar inte om en ny Linux-distribution i ordets gängse betydelse, men det är lätt att förstå varför missförståndet uppstår eftersom man idag inte gör någon skillnad på kärnan Linux och operativet GNU/Linux. De linux-smaker som finns ute idag (t.ex. OpenSUSE, Ubuntu, Mandriva osv) delar kärna (Linux), men de delar också en hel massa annat, så som grafikserver, fönsterhanterare, skalprogram, osv, osv.

 

Google Chrome OS kommer, av vad vi vet idag, ha en sak gemensamt med t.ex. Ubuntu och OpenSUSE och det är kärnan Linux. Det finns ju anledning att tro att man kommer återanvända en del andra komponenter också, men vi vet inte i vilken utsträckning och för den normala användaren som struntar i kärnor och annat kommer det sannolikt te sig som något helt annat än just "Linux". Inget Xorg, inget Gnome eller KDE osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite intressant läsning om Google Chrome OS från MacWorld.com som verkar ha mycket mer analytisk personal som gärna skriver artiklar som inte bara är guider och nyheter.

 

Google lists HP, Acer among Chrome OS partners

 

Chrome OS's impact? It's too early to tell

 

Google OS may force Microsoft to reinvent Windows

 

With OS project, is Google over-extending itself?

 

...

 

Håller med dig! Det känns som att det kommer att ha en större genomslagskraft just med tanke på att det är Google som framför denna distrubition av Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är förvånad över att Google inte har försökt köra över Microsoft tidigare. Det kommer nog mera. Ett Chrome Office? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är förvånad över att Google inte har försökt köra över Microsoft tidigare. Det kommer nog mera. Ett Chrome Office? :D

 

Google Apps har ju funnits länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google Apps har ju funnits länge.

Jaha, där ser man. Ursäkta mig. Var kan man köpa en sådan skiva och installera på sin mac därhemma? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...