Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tyst större hårddisk


ulf.t

Rekommendera Poster

Hej

Jag har sökt runt på internet men inte helt kommit fram till något svar så ställer frågan här istället.

 

Jag har en Macbook Unibody från januari och nu börjar min hårddisk på 160Gb bli väldigt full. Så jag tänkte uppgradera den till något lite mer rymligt och nu när hårddiskarna är såpass billiga kan man ju lika gärna ta en 500Gb direkt så man klarar sig ett tag.

 

En av de sakerna som jag älskar med min Macbook är att den är såpass tyst så nu vill jag ju inte förstöra detta genom att köpa en högljudd hårddisk, så frågan jag har är om det finns någon slags enstämmighet om vilken som är tystast?

 

När jag läst runt lite så verkar WD Scorpio ha vissa problem med Unibody-varianten och skapa oljud. Seagate Momentus verkar vara den som är tystast men läst att den har ganska stor tendens att krasha rätt ofta. Hitachi och Samsung har jag inte hittat så mycket info om, någon som har någon erfarenhet?

Ska man våga chansa på Seagaten eller ska man köra på hitachi/samsung?

 

Tacksam för svar, hälsningar

Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är snarare varvantalet som höjer ljudnivån. Snabbare hårddisk högre ljud, dvs 7200 rpm. Långsammare hårddisk 5400 rpm tystare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är jag medveten om, men olika modeller av hårddiskar genererar ju även olika mycket ljud.

Jag har i princip enbart tittat på 5400-varvare så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den fina hjälpen, underbart att det finns så hjälpsamma personer här i världen. Men om du nu ska vara sådan så får du väl iaf skriva rätt sökord.

Ungefär "macbook 500gb harddrive silent" eller "macbook 500gb harddrive noice".

Skulle jag googla med dina sökord får jag ju verkligen fram vettiga svar på min fråga.... troligen någonstans på sida 59....

 

Jag sa att jag redan hittat info om WD och Seagate, men inget om Samsung eller Hitachi därför ställde jag frågan här....

 

Tro mig, jag googlar innan jag ställer frågor på forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också en "ljudkräsen" macbook-ägare. Det hade varit intressant att höra vad de som uppgraderat sin macbook med en 500 GB hd har för erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker absolut att detta vore ett ämne för MacWorld att ta upp i ett test i tidningen. MacBook Alu har som sitt allra starkaste kort dess tysta gång tycker jag. Har aldrig stött på varken förr eller senare en dator med (snurrande) hårddisk som är så tyst. Därför är ett hårddiskbyte till en stor och jättetyst hårddisk ett hett ämne.

Så MacWorld - Testa detta enligt konstens alla regler och hitta den tystaste megastora hårddisken!

Har skickat förslaget till allas vår Thomas Ytterberg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har bytt min original 80GB till en Samsung 250 GB i min MacBook vit (en 5400 varv), den är BETYDLIGT tystare än den Western Digital 7500 varvs jag satte in i min Macbook Pro. Den tycker jag låter för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Min HD pajade och jag fick panik och köpte första bästa jag fick tag på. WD 250GB 5400 rpm Scorpion Blue. Den låter faktiskt inget och är snabbare och större än den jag hade innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att disken i Air är tyst beror säkert till stor del på att den är på 4200 rpm istället för 5400 eller 7200.

 

Men vill ni ha en tyst disk så ska ni skaffa SSD. Snabbt som attan blir det också. Dock är de i dagsläget dyra och över 128 Gb är de absurda i pris. Lär säkert sjunka en del i pris under vintern tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...