Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Amerikansk upplåst iPhone låste sig vid laddning


RosIph

Rekommendera Poster

Detta har hänt:

Jag har en 1 år gammal amerikansk iPhone, upplåst här i Sverige, som fungerat helt perfekt.

 

Satte den på laddning genom PCn, batteriet hade mycket låg nivå.

Var som vanligt väldigt uppmärksam att klicka "avsluta" när den frågade om jag ville uppgradera till nyare version.

 

Efter ett kort ögonblick började skärmen blinka, och telefonen stängde av sig helt.

Fick inte startat den igen direkt.

När den väl startade igen, var den "låst" för nödsamtal. (En rullande text talar om att jag bara kan ringa nödsamtal på olika språk)

Så här ser bilden ut:

Låst iPhone

 

När jag "öppnar" telefonen står jag i "ringa-med-siffror"-bilden.

Jag kan ringa som vanligt.

Jag kan svara som vanligt, och inlagda kontakter kommer upp med bild och allt.

Den har larmat för de larm jag hade lagt in i kalendern.

 

Men -- jag kommer alltså inte in i iPhonen, utan kan bara pendla mellan bilden ovan och att ringa manuellt.

 

Kontaktade den person som låst upp den åt mig, och han rekommenderade att köra QuickPwn.

Problemet är att jag inte kommer in i QuickPwn. Eftersom jag använt PIN-kod till telefonen ber iTunes mig slå in denna, och det får jag ju inte gjort eftersom telefonen är låst i ovan nämnda bild...

Moment 22 alltså.

 

När jag talade om detta gav han upp, och nu står jag här med en "fungerande" men låst telefon ...

 

Några tips ?????

 

Mycket tacksam i förskott ...

 

RosiPhonen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är problemet att du har en aktiverad PIN-kod?

Varför inte ta bort PIN-koden med en annan telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: fel av mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips Ola, men det är inte SIM-kortet som jag har kod på, utan själva telefonen.

Vet inte vad funktionen heter, men jag har lagt in en egen "PIN-kod" på själva telefonen

(den låser sig efter 5 minuters inaktivitet)

 

RosiPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du återställer den till 3.0 och inte använder din backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte använda någon backup, eftersom jag inte kommer in i iTunes.

Jag kommer inte in i telefonen över huvud taget mer än till den bild jag visat, och att slå nummer manuellt.

 

Har aldrig installerat 3.0

 

Vänliga hälsningar,

RosiPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta har inte med unlock att gøra... typ mer som att den tappat aktiveringen, då borde det væl fungera att att køra pwnage med hackaktivering och en restore till den custom ispw man får från pwnage?(och DFU såklart)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte använda någon backup, eftersom jag inte kommer in i iTunes.

Jag kommer inte in i telefonen över huvud taget mer än till den bild jag visat, och att slå nummer manuellt.

 

Har aldrig installerat 3.0

 

Vänliga hälsningar,

RosiPhone

 

Sätt den i DFU-läge. Tanka hem en custom 2.02 eller vad nu versionen av det du har heter och släng in den. Finns guider på iclarified.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då borde det væl fungera att att køra pwnage med hackaktivering och en restore till den custom ispw man får från pwnage?(och DFU såklart)

 

Jag skulle jättegärna göra det du skriver över, om jag hade en aning om hur ...

om "att köra pwnage" innebär att använda Quickpwn, så går det alltså inte. Programmet reagerar inte över huvud taget när jag kopplar in iPhonen, den "ser" den inte.

 

Om det är något annat program, vore jag jättetacksam för en link ...

jag är inte helt tappad när det gäller data, men jag har ingen som helst erfarenhet av att själv låsa upp eller uppgradera min iPhone, det har en snubbe gjort åt mig.

 

Tack för inlägget, hoppas på svar, gör

RosiPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://thepiratebay.org/user/iphonedev/

 

pwnage tool

 

(det ær den officiella mjukvaran oansett att det ligger på tbp, faktiskt dær de distribuerar)

 

hade jag haft bredbandsacess som øverstigde edge(ær i norge) hade jag kunnat skicka en før "prepwn" firmware till dig... Kanske kan någon annan gøra det hær?

 

Då behøver du egentligen bara hålla in alt(eller ctrl tror jag på pc) och klicka restore samt peka mot custom firmwaren som pwnage tool byggt...

 

Guider før pwnage tool minns jag inte var man finner længre då jag sjælv inte anvænt det på många firmwares..(typ innan 2.0 tror jag) men iclarified kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kom dock på att ifall du anvænder pwnage tool måste den antagligen låsas upp igen... och det har jag aldrig gjort eftersom jag kør unlocked iphone 3g....

 

men den vaknar inte till liv ifall du har den ansluten till itunes eller syncar? Vet att det hænt mig typ en gång under den tid jag haft mina iphones jailbreakade... kommer inte ihåg hur jag løste det men har før mig det bara var att ansluta till itunes så klickade det igång... men vet faktiskt inte eftersom min var unlocked och då antagligen "aktiverades" via itunes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är här Moment 22 kommer in,

jag får inte gjort någonting what so ever, eftersom jag inte kan ansluta till iTunes....

 

iTunesfel.jpg

 

och när jag öppnar Quickpwn "känner" i alla fall inte det programmet att iPhonen är tillkopplad.

(Sitter på MacBook just nu, har en PC också, men det skall väl inte ha någon betydelse )

 

TACK för att du tar dig tid!!

 

RosiPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är här Moment 22 kommer in,

jag får inte gjort någonting what so ever, eftersom jag inte kan ansluta till iTunes....

 

och när jag öppnar Quickpwn "känner" i alla fall inte det programmet att iPhonen är tillkopplad.

(Sitter på MacBook just nu, har en PC också, men det skall väl inte ha någon betydelse )

 

TACK för att du tar dig tid!!

 

RosiPhone

 

Men, har du testat att sätta telefonen i DFU-läget? Den där rutan kommer väl bara upp när du ansluter telefonen direkt, när den är på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja med DFU borde det ju fungera... men med tanke på att pwnage tar bort unlocken så bør du sætta dig in i "unlock" processen också hur den går till...

 

 

men verkar ju inte bættre æn att det ær enda løsningen....

 

 

ta hem pwnage tool. skapa en custom ispw och installera i dfu mode. Sedan gøra en unlock, beroende på hur man gør den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste sätta den i DFU. Sen kan du återställa den till 3.0 och använda redsnow + ultrasnow för att jailbreaka, aktivera och låsa upp den.

 

DFU:

 

 

Länk till Redsnow:

 

http://blog.iphone-dev.org/post/126908912/redsn0w-in-june

 

Länk till Ultrasnow:

 

http://blog.iphone-dev.org/post/128573459/ultras-now

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jobbigt att vara nOOb - ni är fullständigt underbara som försöker hjälpa mig !

TACK TACK TACK !

 

Så - nu har jag lärt mig vad DFU är, och fixat att starta den i detta läge.

Kommer in i iTunes, men Quickpwn vill fortfarande inte se den (även om jag satte på den medan QP var öppet)

iTunes erbjuder mig glatt att återställa och installera senaste version, men det törs jag inte eftersom det här är en 2G ...

Skall jag trycka på den där Återställa eller skall jag inte....

 

Hittade redsnow och tog hem det, men ... får det dystra beskedet att Safari inte kan öppna denna torrent eftersom det är ett okänt program.

Det är här nOOb-känslan börjar bli jobbig... beklagar alla stupida frågor, men när man inte kan ett skrutt så kan man inte...

 

Respekt,

RosiPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går långsamt fram ...

 

När jag skulle browsa efter min ipsw så tog det stopp igen.

Googlade lite för att försöka komma underfund med vad jag skulle göra, men tror det är tryggare att fråga här ....

 

Hoppas ni inte ledsnar på mig ;)

 

Salut,

RosiPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag fattar det har du en första generationens iPhone ("2G") och då kan det inte gå fel mjukvarumässigt, de är totalt sönderhackade och det finns inga skydd att se upp för, eller krångel. Alltså ingen risk att den blir "brickad" om du råkar uppdatera i iTunes. Skulle nåt förmodan gå fel så är det bara att göra om och göra rätt.

 

Lås upp/jailbreaka den bara. Här har du en guide (inkl länk till ipsw):

 

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=4304

 

Kör på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du laddar ner ipsw med safari så kommer den sparas som en zipfil så du får ta bort zipändelsen innan du köra redsnow.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT - Jag lastade ner den på PCn, och nu har jag skickat den med mail ... skall vi se vad som händer :)

 

 

Jag ÄR lugn och fin i byxan, jag ÄR inte irriterad..... O_o

 

Alltså, jag går varligt fram exakt som det står i iclarified.

Och det går alldeles utmärkt tills jag kommer till att ladda ner ipsw-zippen. För den unzippar sig med automatik och gör om sig till en iPhone 1.1_3 folder. Och i den foldern finns ingen ipsw-fil, så när jag skall browsa efter den i pwn så hittar jag ingenting att öppna.

 

Det är inte lätt att vara tung, men jag är envis som synden .....

 

RosiPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄNGER i "Waiting for reboot"

 

Att maila filen gick inte, jag fick ta den på sticka (Norton klagade)

 

Gjorde exakt som det stod, men när jag kom till "Please select which options you would like" skulle jag ha 2 alternativ att kryssa av enligt instruktionen: Cydia och Unlock. Unlock-optionen fanns inte...

 

Jag fortsatte i alla fall, och passerade "please wait while your device is being jailbroken" och över till "Waiting for reboot".

Och där har vi spenderat de sista 10 minuterna.

Stängde av och körde igen, hamnar på samma ställe.

 

Antar att bristen på unlock-optionen har något med det här att göra.... ???

 

Varma kramar,

RosiPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT - Jag lastade ner den på PCn, och nu har jag skickat den med mail ... skall vi se vad som händer :)

 

 

Jag ÄR lugn och fin i byxan, jag ÄR inte irriterad..... O_o

 

Alltså, jag går varligt fram exakt som det står i iclarified.

Och det går alldeles utmärkt tills jag kommer till att ladda ner ipsw-zippen. För den unzippar sig med automatik och gör om sig till en iPhone 1.1_3 folder. Och i den foldern finns ingen ipsw-fil, så när jag skall browsa efter den i pwn så hittar jag ingenting att öppna.

 

Det är inte lätt att vara tung, men jag är envis som synden .....

 

RosiPhone

 

Ladda ner filen med ngt annat än safari då om du inte klarar av att döpa om zipfilen till ipsw.

Tex firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄNGER i "Waiting for reboot"

 

Att maila filen gick inte, jag fick ta den på sticka (Norton klagade)

 

Gjorde exakt som det stod, men när jag kom till "Please select which options you would like" skulle jag ha 2 alternativ att kryssa av enligt instruktionen: Cydia och Unlock. Unlock-optionen fanns inte...

 

Jag fortsatte i alla fall, och passerade "please wait while your device is being jailbroken" och över till "Waiting for reboot".

Och där har vi spenderat de sista 10 minuterna.

Stängde av och körde igen, hamnar på samma ställe.

 

Antar att bristen på unlock-optionen har något med det här att göra.... ???

 

Varma kramar,

RosiPhone

 

Du måste ha ipsw filen samt de 2 bootloader filerna. Lättast är att lägga dem i samma katalog som redsnow.

Prova göra om från början. Återställ till 3.0 i Itunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Så här ser min pwnage-mapp ut:

http://i32.photobucket.com/albums/d18/Guns...nagemappjpg.png

 

Har gjort om hela proceduren ett par gånger, men med samma resultat.

Kanske gör någon detalj fel, så jag skriver precis hur jag gjort hittills:

 

Startar iPhone i DFU-läge.

iTunes öppnas - "iTunes har upptäckt en iPhone i återhämtningsläge. Du måste återställa denna iPhone innan du kan använda iTunes".

Jag väljer "Återställa" och programvaran installeras.

iClarified talar om att jag skall hålla ned "Option" och trycka restore, men vet inte vad de menar med det. Jag har bara en möjlighet, och det är att sätta igång installationen med "Återställ".

När proceduren är klar ser jag min iPhone i iTunes. På skärmen finns bara ett stort besked på engelska att det är ett ogiltigt SIM-kort.

 

Stänger av iPhonen och öppnar redsn0w.

Browsar fram ipsw-filen i min pwnage-mapp och öppnar den.

 

Det är nu det inte stämmer med iClarified, för jag får inte upp 2 options - Install cydia och Unlock, utan BARA Install cydia.

När jag fortsätter trots detta kör programmet jailbreak, och hänger sedan i "Waiting for reboot".

 

Soliga hälsningar,

RosiPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...