Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekommenderas iWork'09?


iNings

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vill bara ha snabba svar om iWork'09 är värt de 650-isch det kostar att få det förinstallerat på nya dator? Och får man med en installationsdisk då? Behöver ju den när jag köper Snow Leopard senare detta året.

 

Har hittills bara kollat Apples hemsida om iWork och den är ju lite objektiv ;) . Så kritiska ögon på programmet och ge mig ett svar.

 

/Emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner trial versionen och testa själv i 30 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iWork '08 funkar riktigt bra. Kompatibiliteten med Office är inte 100% dock ganska bra. Har bara haft kompatibilitets problem en gång med Office dokument fast då hade en kompis som körde Office på en PC också dessa problem.

Vill du att det du skriver ska kunna läsas av Office går det, men det är inte säkert att alla effekter (t.ex i Keynote) kommer att komma med.

 

I övrigt är Keynote det grymmaste programmet, vida överlägsen Power Point tycker jag.

 

Ladda ner trial versionen och testa själv i 30 dagar.

 

Jag tror inte att han har en Mac... än

 

Edit:

Ja, du får en installations CD med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWork '09 är ett fantastiskt program och kompatibiliteten med Office är enormt bra. Pages fungerar till och med med kommentarer och ändringsspårning, vilket för mig är ovärderligt i mitt yrke som skribent där jag delar dokument med andra och alla gör korrektur och ändringar. Jag sitter med Pages, de andra sitter med MS Word. Fungerar utmärkt och dokumenten blir rätt.

 

Keynote är ett mycket mer avancerat program i funktionalitet än PowerPoint, samtidigt som det är enklare att använda. När man exporterar Keynote till PowerPoint så försvinner en del funktioner och effekter, eftersom PowerPoint helt enkelt inte har allt det som Keynote har och kan heller inte låtsas vara Keynote.

 

iWork är fantastiskt bra till ett fantastiskt pris. Jag tvekar inte. Jag är förtjust, förälskad, och det är dessutom stabilt och wow. Visst har jag provat NeoOffice och andra varianter, men nä nä säger jag. iWork är Mac, iWork är bäst, iWork är det som får arbetsdagarna att dansa och fåglarnas sång hörs klarare och man slutar dagen med ett leende istället för trötta ögon av frustration som med MS Office eller något annat Office-program.

 

iWork gör helt enkelt dagarna roligare, mer avstressade och förbättrar därmed även hälsan, nattsömnen och också ekonomin eftersom man blir mer kreativ och får mer gjort.

 

Och det absolut bästa av allt - jag överdriver inte.

iWork *är* fantastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det absolut bästa av allt - jag överdriver inte.

iWork *är* fantastiskt.

 

 

Inga dåliga ord. Jag hade gärna gått över till iWork men är bekymrad över filformaten och kompatibiliteten i framtiden. Office .doc-format lär ju kunna läsas i många år framöver av nästan alla textredigerare, kan man säga samma sak om ex. Pages-filer?

En annan sak är när man öppnar .doc-filer och redigerar lite och sen ska spara, då vill Pages att det ska "sparas som", helst till pages-format.

Kanske småsaker, men jag blir helt klart nyfiken på att börja skriva med Pages. Berätta gärna mer utförligt varför Pages (och iWork) är bra. Fördelar och lösningar som slår Office osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWork '09 är ett fantastiskt program och kompatibiliteten med Office är enormt bra. Pages fungerar till och med med kommentarer och ändringsspårning, vilket för mig är ovärderligt i mitt yrke som skribent där jag delar dokument med andra och alla gör korrektur och ändringar. Jag sitter med Pages, de andra sitter med MS Word. Fungerar utmärkt och dokumenten blir rätt.

 

Keynote är ett mycket mer avancerat program i funktionalitet än PowerPoint, samtidigt som det är enklare att använda. När man exporterar Keynote till PowerPoint så försvinner en del funktioner och effekter, eftersom PowerPoint helt enkelt inte har allt det som Keynote har och kan heller inte låtsas vara Keynote.

 

iWork är fantastiskt bra till ett fantastiskt pris. Jag tvekar inte. Jag är förtjust, förälskad, och det är dessutom stabilt och wow. Visst har jag provat NeoOffice och andra varianter, men nä nä säger jag. iWork är Mac, iWork är bäst, iWork är det som får arbetsdagarna att dansa och fåglarnas sång hörs klarare och man slutar dagen med ett leende istället för trötta ögon av frustration som med MS Office eller något annat Office-program.

 

iWork gör helt enkelt dagarna roligare, mer avstressade och förbättrar därmed även hälsan, nattsömnen och också ekonomin eftersom man blir mer kreativ och får mer gjort.

 

Och det absolut bästa av allt - jag överdriver inte.

iWork *är* fantastiskt.

 

God dag Raphael.

Jag är också en Mac älskare. Ja faktiskt sedan 1986.

Har länge tänkt gå över från MS Office till iWork men tvekat då jag inte visste om MS Office "kommentarer" skulle försvinna. Förstår nu att så inte är fallet. Har Du avinstallerat programmet MS Office? Räcker det med att enbart ha iWork?

Ser fram mot roligare dagar, bättre ekonomi och fåglarnas sång.

Hälsningar, JOhan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga dåliga ord. Jag hade gärna gått över till iWork men är bekymrad över filformaten och kompatibiliteten i framtiden. Office .doc-format lär ju kunna läsas i många år framöver av nästan alla textredigerare, kan man säga samma sak om ex. Pages-filer?

En annan sak är när man öppnar .doc-filer och redigerar lite och sen ska spara, då vill Pages att det ska "sparas som", helst till pages-format.

Kanske småsaker, men jag blir helt klart nyfiken på att börja skriva med Pages. Berätta gärna mer utförligt varför Pages (och iWork) är bra. Fördelar och lösningar som slår Office osv.

 

Jag har inga problem med filformaten och kompatibiliteten. Jag skriver allt i Pages-format och levererar som Word-dokument. Dessutom finns ju även iWork "i molnet", alltså det finns en iWork-webbtjänst där man kan lägga upp sina dokument och så kan den som inte har iWork läsa iWork-dokument online, på webben, via virtuella iWork.

 

Mitt arbetssätt är att jag skriver originalet i Pages, sen går jag in under menyn "Dela" och skickar iväg Pages-dokumentet som ett Word-dokument via Mail. Pages öppnar automatiskt Mail och lägger ett Word-dokument där. Jag kan skicka som PDF också om jag vill, men mina uppdragsgivare uppskattar att få Word för det är lättare för dem att ändra då.

 

Sen så läser Pages de nya x-filerna från Office utan bekymmer, alltså docx och så vidare. Finns alltså stöd för Offices senaste filformat. Jag brukar själv få sådana filer från mina uppdragsgivare.

 

Det jag uppskattar med Pages är att det är väldigt lättanvänt och snabbare, enklare att jobba med än MS Office. Pages har två arbetslägen - en delen är ordbehandlare och den andra delen är ett layoutprogram. layoutdelen gör Pages till ett slags mini-InDesign och där är det fantastiskt bra med inbyggda hjälplinjaler och guider och ja, faktiskt trevligare som layoutprogram än exempelvis ett budget-layoutprogram som Swift Publisher som är helt anpassat för layout. Och då är ju Pages samtidigt också en riktig ordbehandlare. För mig är detta en oöverträffad kombination.

 

Styckeformat och stilar går enkelt och lätt att ställa in i Pages och man slipper huvudvärk som en för rörig arbetsmiljö (läs MS Office) lätt ger. Pages är helt ekelt lättare för ögat. Fullskärmsläget, lätt att hantera bilder, lätt att ställa in, lätt att justera, lätt att navigera, bra ändringsspårning och kommentarsfunktioner, lätt att arbeta med färger, lätt att spara till PDF:er - ja Pages är helt enkelt lätt, snabbt, effektivt och fungerar väldigt bra.

 

I forumet finns många trådar om kraschade MS Office och massa problem, Microsoft har helt enkelt inte lyckats så bra. Men det är mycket mer ovanligt med problem med iWork. iWork är mer stabilt.

Dessutom har ju iWork ett lägre pris och det finns ingen uppdelning i student och business versioner. Alla betalar samma låga pris. Jag som drar in pengar på mitt skrivande hade varit tvungen att använda Business-versionen av MS Office, eftersom hem och studentlicensen inte tillåter kommersiell användning av programmet. Denna begränsning finns inte i iWork, så jag betalar ett lägre pris än studentversionen av MS Office, samtidigt som jag har full möjlighet att använda det i en kommersiell verksamhet utan begränsning. Faktum är att 5 iWork licenser är billigare än 1 business licens på MS Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har länge tänkt gå över från MS Office till iWork men tvekat då jag inte visste om MS Office "kommentarer" skulle försvinna. Förstår nu att så inte är fallet. Har Du avinstallerat programmet MS Office? Räcker det med att enbart ha iWork?

 

Kommentarer och ändringspårning, tracking, fungerar utmärkt mellan MS Word och Pages. Jag arbetar så hela tiden. Ändringarna som Word-användarna gör kommer upp i olika färger och där står deras inloggningsnamn i deras datorer, lätt att se vad som är gjort och vem som har gjort vad. Så kan man acceptera ändringarna eller ta bort dem, och göra nya ändringar. Även lätt att skriva kommentarer till texten, kommer upp som typ gula post-it lappar i ena sidan av dokumentet med linjer till det som man kommenterar. Detta är fullt kompatibelt med Words motsvarande funktioner.

 

Jag har aldrig kört MS Office på Macen, när jag bytte från Windows till Mac så skaffade jag iWork med en gång och jag har aldrig ens tänkt tanken att använda MS Office istället. iWork fyller mina behov perfekt.

 

Jag har provat alla Office-paket och alla tillgängliga ordbehandlare till Mac - faktiskt även Papyrus och andra lite mer exotiska eller okända varianter. iWork står för mig som fullständig segrare. Jag var inne på Nisus Writer Pro ett tag, men har avinstallerat det då det inte var fullt kompatibelt med Word-dokument på samma nivå som Pages. Eftersom mina uppdragsgivare använder Word är det viktigt för mig att just ändringsspårning och kommentarer fungerar smärtfritt mellan mig och dem.

 

Jag även layoutat böcker i Pages, men där har jag använt Scrivener - ett projekthanteringsverktyg för skribenter - för att skriva själva råtexten, som jag då importerat till Pages och gjort boklayouten där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för välskriven information.

Köper idag en MB Pro 17" med programmet iWork.

Vänligen, Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att han har en Mac... än

 

Edit:

Ja, du får en installations CD med.

 

Du antar rätt, har ingen Mac än och har aldrig använt tidigare men har bestämt mig för att bli Macägare om någon vecka, så att testa 30 dagars går inte för tillfället.

 

Och får man med installations CD till den förinstallerade versionen så är det ju inga tvivel om saken (Den är ju billigare än Retail-paketet), då lägger jag till det. Alla andra verkar bara ha positiva saker om programmet så får nog bli att lämna Microsoft på (nästan) alla punkter.. haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael för info! Jag tror jag ska ge iWork en chans ändå.

 

Om jag bara kan få bort tanken som säger till mig hela tiden att det kommer att bli problem i framtiden med filformatet.

 

Anledningen är denna:

 

Jag sparar oftast i .rtf eller .doc när jag skriver något. Dessa dokument sparar jag i min dokumentmapp och två gånger i veckan synkar jag innehållet i den mappen med iDisk med Chronosync. På så sätt har jag alltid tillång till mina dokument över allt där det finns Internet och en webbläsare. Men om jag skulle börja använda mig av Pages och sparar mina dokument i .pages-formatet, då blir det problem att komma åt dessa dokument från andra datorer som kör andra operativsystem eller Office-paket. Det kanske inte händer varje dag, men en dag kommer jag att bita mig hårt i armen för att jag skrev just det dokumentet i Pages. Just det dokumentet som jag behöver just då. Suck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i pages kan du ju alltid välja Export istället för Save as..

och där går det att välja .doc så det är ju inga problem.

 

Bara att ta för vana att alltid köra Export.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael för info! Jag tror jag ska ge iWork en chans ändå.

 

Om jag bara kan få bort tanken som säger till mig hela tiden att det kommer att bli problem i framtiden med filformatet.

 

Anledningen är denna:

 

Jag sparar oftast i .rtf eller .doc när jag skriver något. Dessa dokument sparar jag i min dokumentmapp och två gånger i veckan synkar jag innehållet i den mappen med iDisk med Chronosync. På så sätt har jag alltid tillång till mina dokument över allt där det finns Internet och en webbläsare. Men om jag skulle börja använda mig av Pages och sparar mina dokument i .pages-formatet, då blir det problem att komma åt dessa dokument från andra datorer som kör andra operativsystem eller Office-paket. Det kanske inte händer varje dag, men en dag kommer jag att bita mig hårt i armen för att jag skrev just det dokumentet i Pages. Just det dokumentet som jag behöver just då. Suck...

Du kan ju välja att spara som .doc från pages och även som pdf etc. dessutom har du iWork.com beta som du kan använda för att kolla på och dela dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som så många redan sagt:

 

Keynote ROX !!!!!!!!

 

 

- Slice -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bara kan få bort tanken som säger till mig hela tiden att det kommer att bli problem i framtiden med filformatet.

 

Så filformatet är viktigare än arbetsverktyget för att skriva?

Hursomhelst så exporterar och importerar Pages flera olika format, inte bara Pages. Och det är busenkelt att göra i Pages.

Som jag skrev - jag skriver i Pages, och sen trycker jag på Dela och väljer Word så skapas ett mail automatiskt med en kopia av mitt dokument i Word-format och så mejlar jag iväg det enkelt och fint till de som inte har Pages, eller så kan jag ge en länk till dokumentet online via iwork.com där de kan läsa via en virtuell-Pages i sin webbläsare. Inga problem att göra en kopia i ett annat format.

 

Men om du enbart vill skriva i RTF och inte använda något annat så finns ju exempelvis Nisus Writer Express och Pro som kör RTF internt och inte har ett eget filformat.

 

Dock så är både Word och RTF-formatet på väg att försvinna, detta därför att det finns - äntligen - en officiell standard för dokument och det är Open Document Format, som för övrigt används av bland annat Nisus Writer Pro, NeoOffice, Lotus Symphony och andra system. Detta är en öppen och officiell standard för framtidens dokument.

 

Varken MS Office eller iWork stödjer i dagsläget ODF, men det är väntat att iWork kommer med en uppdatering inom nära framtid som gör att iWork kan importera och exportera ODF. ODF är ett XML-format och Pages-formatet är också XML så de är nära släkt med varandra, så en implementering är därför lätt att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill köra ODF så -

 

Jag har provat Neo Office och Lotus Symphony, av dem föredrar jag Lotus - mycket på grund av att Lotus alltid har gjort sin egen grej och deras program har aldrig känts så mycket Windows även fast de varit gjorda för Windows. Tyvärr är detta nästan lite av nackdel på Mac, då man som Mac användare förväntar sig Mac-känsla mer än Lotus-känsla. Symphony är en slags kombination av Mac-känsla och Lotus-känsla. Hursomhelst, det är enkelt och lätt att använda och rätt snyggt. Neo Office i jämförelse känns fortfarande väl mycket som ett Windows-program även fast en del ikoner och fönster har mjukats upp för en mer Mac-vänlig look. Neo Office känns för mycket Office 97 för att jag ska trivas med det. Symphony känns mer modernt.

 

Men jag väljer iWork ändå, för det känns renare, snabbare, enklare. It just works. :)

Och så har ju iWork bättre layoutfunktioner om man, som jag, exempelvis vill göra böcker ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så filformatet är viktigare än arbetsverktyget för att skriva?

 

 

Halvt omedvetet och med en dåres envishet försöker jag tydligen intala mig själv att allt hänger på filformatet. Men tack vare det du skriver börjar jag inse att jag inte behöver vara så skraj att lämna det gamla och inarbetade.

Tack för all input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon kan hjälpa mig med en fråga, iWork finns bara på engelska? När man kollar på den förinstallerade versionen så står det uttryckligen engelsk version. Men kollar man på Retail-versionen så står det inget alls.

 

Så någon som vet, finns iWork på svenska?

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya iWorks09 är lokaliserat, dvs det språk du har valt på OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget snack om saken, iWork är den bästa kontorssviten som exiserar. Den är precis lika lämpad för hemmabruk också, vilket inte MS Office är speciell dugligt för.

 

Nu har jag inte provat det absolut senaste MS Office, men det man behöver Word, Photoshop och tre timmar att färdigställa klarar du av med enbart Pages på en kvart. Det är roligare.

 

Men för att vara helt opartisk nu;

iWork '09 är utan tvekan den bästa samling med program jag stött på. Det är otroligt lättanvänt och funktionellt. Det är dessutom riktigt roligt att använda! Jag kommer på mig själv med att göra presentationer om en bok jag läst, ställer upp snygga kalkylblad med diagram, listor och hela köret innan jag ska handla och kopierar texter från Wikipedia till Pages för att fixa till dem med lite med snyggare layout för bilder och texter innan jag läser.

 

Det är kort och gott helt ovärdeligt!

 

PS:

Ursäkta om min stavning är sämre än vanligt. Jag sitter på mig Linuxburk, den har ingen Svensk stavningskontroll och en hel hög utav tangenterna reagerar lite sent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Bara för att jag vill vara på den säkra sidan:

 

Jag ska till USA i sommar. Visst kan jag köpa iWork där, installera det på mitt svenska Mac OS och få det på svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya iWorks09 är lokaliserat, dvs det språk du har valt på OS X

 

 

Bara för att jag vill vara på den säkra sidan:

 

Jag ska till USA i sommar. Visst kan jag köpa iWork där, installera det på mitt svenska Mac OS och få det på svenska?

 

Enligt mattem får du det på svenska om ditt OS är på svenska. Se citat ovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör just nu båda sviterna (iWork '09 och Office 2008) parallellt men håller med samtliga (?) ovanstående talare om att iWork är bättre i nästan alla avseenden. Stabilare (alla MS-program har kraschat för mig, inget av Apples), snyggare, mer intuitivt gränssnitt och generellt snabbare (utom vid uppstart, där vinner Office i alla fall på min dator).

 

Att växla mellan dem som jag gör är förmodligen det sämsta man kan göra då det kommer att bli ett helsike med att försöka få någon ordning bland dokumenten om/när jag bestämmer mig för att helt gå över till iWork. Anledningen till att jag har det så är att när man jobbar med "ärvda" dokument i kanske framför allt Excel kan det bli strul att få med alla formler och makron till Numbers. Dess stora spridning är både fördelen och nackdelen med Office; jag har varken tid eller lust att lösa kompatibilitetsproblem med importerade dokument, bara för att kanske ställa till nya problem för Office-användaren som ska ha filerna efter mig.

 

För sakens skull kan också nämnas att jag föredrar Entourage framför Mail, även om det knappast hade gjort det värt att skaffa Office bara därför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon van iWork-användare som kan förklara för mig varför jag inte kan öppna excel-dokument från Riksbanken med Numbers? Fungerar utmärkt med Excel från Office 2004:

 

http://www.riksbank.se/templates/stat.aspx?id=16748

 

Hmm...nej, dock verkar det fungera finfint om man först öppnar filen i Excel, sparar om den (fortfarande som .xls) och sedan öppnar den nya filen i Numbers. Ytterligare ett exempel på att kompatibiliteten fortfarande lämnar en del att önska... :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...