Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program för att hitta kastade bilder


Elvispen

Rekommendera Poster

Datorn tokhängde sig under en överföring av bilder från min digitalkamera så nu är alla bilderna borta så jag letar efter ett program som kan hitta raderade bilder på minneskort...

Finns något sådant gratis till Mac eller är det bara PC som gäller?

I så fall, vilket till PC är the shit?

 

Tack så väldigt mycket på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

geefourman

Blderna borde väl inte raderas från minneskortet bara för att datorn hänger sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns några bra recovery-program, men knappast gratis. Folk är ju beredda att slanta upp riktigt duktigt när skadan väl har skett, men knappast innan.

 

De flesta demoversioner har mer eller mindre finurliga begränsningar, från ’se dina förlorade filer utan att kunna rädda dem’, ’här är dina filer/programmet stänger om 5 sek’, till ’rädda max 1 MB’ etc.

Boomerang Data Recovery finns nu i version 2.1.9 och är helt klart värt att testa; det kan kanske lösa ditt problem. Har funkat mycket bra för mej (hade v.1 registrerad).

http://www.boomdrs.com/ där det finns en demo-film om programmets funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att detta fungerar klockrent i Linux; Om du har raderat filer från ett SD eller USB-minne, så finns filerna där tills de skrivs över. Om du väljer att visa dolda filer så ska dina bilder finnas där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt det här i bortåt tio år och det har räddat både mej och flera av mina fotografer åtskilliga gånger.

Det är inte gratis, men billigt. Tanka hem en demo och se om den klarar av jobbet innan du köper skarpa versionen.

Demoversionen gör allt som skarpa gör, men sparar inte dom räddade filerna.

 

http://www.datarescue.com/

 

Btw - om du använder Lexar eller Sandiskkort låg det gratis räddningsprogram på kortet innan du formaterade det. :-)

 

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns några bra recovery-program, men knappast gratis. Folk är ju beredda att slanta upp riktigt duktigt när skadan väl har skett, men knappast innan.

 

De flesta demoversioner har mer eller mindre finurliga begränsningar, från 'se dina förlorade filer utan att kunna rädda dem', 'här är dina filer/programmet stänger om 5 sek', till 'rädda max 1 MB' etc.

Boomerang Data Recovery finns nu i version 2.1.9 och är helt klart värt att testa; det kan kanske lösa ditt problem. Har funkat mycket bra för mej (hade v.1 registrerad).

http://www.boomdrs.com/ där det finns en demo-film om programmets funktioner.

 

Ska kolla in den där, annars så går jag till en PC där det finns massor av gratis varianter, någon som vet vilken av alla dom man ska välja? Till PC alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt det här i bortåt tio år och det har räddat både mej och flera av mina fotografer åtskilliga gånger.

Det är inte gratis, men billigt. Tanka hem en demo och se om den klarar av jobbet innan du köper skarpa versionen.

Demoversionen gör allt som skarpa gör, men sparar inte dom räddade filerna.

 

http://www.datarescue.com/

 

Btw - om du använder Lexar eller Sandiskkort låg det gratis räddningsprogram på kortet innan du formaterade det. :-)

 

Per

 

HE----TE!

Kan man inte hämta det från deras sida eller något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du menade Sandisk eller Lexar så tror jag inte det går att tanka ner. Du köper kortet och får programmet på köpet.

 

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett generellt tips... Om du någon gång råkar radera något från någon typ av lagrings media- gör omedelbart en avbildning av mediet (CD/DVD master); helst med "dd" från terminalen. formatera / spara absolut inget på disken innan detta gjorts.

 

Med en hexeditor och lite kunskap om det filsystem som används kan du ofta återskapa filer;

Och allra lättast är det att återskapa text då du kan söka direkt med hexeditorn :)

 

99% av alla filsystem invaliderar bara filpekaren, ungefär samma sak som att stryka en sida i index på ett uppslagsverk- Filen/Sidan finns fortfarande kvar, tills du lagrar något mer på disken- då kan systemet när som helst skriva över din data.

 

---

 

Kanske ska lägga till- förövriga filtyper kan det vara knepigare; Bilder osv tex kan oftast återskapas om du känner till bildformatet, söker igenom hela avbildningen med en signatur typisk för headern för bilden.

Tillväga gångsättet är det samma iprincip- det är ungefär vad dessa dyra program gör; Du kan göra det gratis om du anstränger dig lite :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du menade Sandisk eller Lexar så tror jag inte det går att tanka ner. Du köper kortet och får programmet på köpet.

 

Per

 

Menade såklart SanDisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska lägga till- förövriga filtyper kan det vara knepigare; Bilder osv tex kan oftast återskapas om du känner till bildformatet, söker igenom hela avbildningen med en signatur typisk för headern för bilden.

Tillväga gångsättet är det samma iprincip- det är ungefär vad dessa dyra program gör; Du kan göra det gratis om du anstränger dig lite :)

 

Problemet är råfilerna. Dom kommersiella programmen klarar av dom också, även om dom är fragmenterade. Det gör inte jag med hexeditorn. =)

 

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud, det finns massor av freeware till PC men inte en enda till Mac....

Detta är dagarna då man INTE gillar Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är råfilerna. Dom kommersiella programmen klarar av dom också, även om dom är fragmenterade. Det gör inte jag med hexeditorn. =)

 

Per

 

Jo det är ett problem som sagt, och fragmenterade filer överlag är problematiskt :)

Men som sagt det är ett billigt och oftast funktionellt sätt att kunna återskapa några och ibland alla filer om man råkat klanta sig.

Jag funderar faktiskt på att göra ett litet shareware program för det :)

 

 

---

 

Eller faktiskt nu när jag undersökt det lite närmare och gjort lite tester på min egna digital kamera så tror jag jag har en metod som kan med 99% återskapa samtliga filtyper; såvida inget blivit överskrivet. (Verkar tom med god säkerhet kunna återskapa original filnamn också)

 

Återkommer med info när jag implementerat ett litet hack för att testa om det fungerar i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar faktiskt på att göra ett litet shareware program för det :)

 

Säg till om du gör det. Jag har alltid plats för en grej till i verktygslådan - more is better.

 

Jösses! BeOS!! trodde jag försvann strax efter Big Bang...

(Glömde visst en rad i min profil: Mac Classic, OS6.5.2 =))

 

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag har testat att göra ett litet hack för att återskapa bilder från typiska digital kameror nu,

Det fungerar utmärkt med min olympus kamera, jag kan dock inte garantera det fungerar för samtliga digital kameror.

 

Steg för steg instruktion.

 

Skapa en ny mapp på skrivbordet

 

Anslut kameran som har bilder att återskapa- öppna skivverktyg, Markera kamerans minneskort.

Välj "Ny Avbild" -> Format CD/DVD Master

 

Spara avbilden i mappen du nyss skapade med namnet kamera.cdr,

 

Öppna ett terminal fönster, skriv "wget http://homepage.mac.com/fredrikandersson/qrec.zip"

tryck enter

Skriv "unzip qrec.zip"

tryck enter

skriv "./qrec kamera.cdr"

tryck enter

 

Om allt fungerade ska mappen nu innehålla alla bilder som det lyckats återskapa; obs programmet kallar samtliga för ."jpg" oavsett käll format, om du vet du använt ".RAW" ".TIFF" osv döp om dom där efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En video guide finns nu på http://homepage.mac.com/fredrikandersson/qrec.mp4 (54MB)

 

Som sagt detta är ett relativt snabbt hack och kanske inte fungerar för just dig.

 

OBS! jag har skrivit "qrec" det ska stå "qrec.out" jag döpte tyvärr filen fel när jag laddade upp den.

 

Och ja, denna version är inte speciellt användarvänlig- det var mest för att kontrollera om det jag teoretiskt ansåg skulle fungera även fungerade praktiskt, vilket det verkar göra- iallafall för mig.

Jag ska polera på detta och göra en cocoa version vad tiden lider- dock inte idag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...