Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nordeas e-legitimation och Försäkringskassan


mrstral

Rekommendera Poster

Detta har nog diskuterats typ 100 ggr förr, dvs användningen av e-legitimation på Mac, speciellt på Försäkringskassan.

Är det nån som fått det att funka på senare tid, dvs efter 2008? De flesta trådar jag hittar på nätet är från 2006/2007 ungefär, där vissa tycks ha lyckats, och andra inte.

 

När jag provar får jag vid signering ett felmeddelande om att en plugin saknas. Använder 10.5.6 och Nexus Personal från Nordea.

 

Hur kan det vara så svårt att skapa en lösning som funkar på Mac? Låter som om det kan bli ännu en JO-anmälning mot försäkringskassan, eller flera om ni är fler där ute som lessnat på detta...

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar för mig på FK, Apoteket, Skatteverket och banken, fick dock gå till ett Nordea-kontor för att få det aktiverat.

 

Du måste använda FF och ha dosan inkopplad innan du startar FF och i Nexus klicka på det andra certifikatet, som slutar på FD, vid inloggningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Fungerar det verkligen att signera hos Försäkringskassan? Jag har inte haft några problem med att logga in med min e-legitimation (Nordea) eller signera på andra sidor, men just att signera hos Försäkringskassan är omöjligt. Och det handlar om ovannämnda insticksmodul som enligt FF saknas.

Annars fungerar Nordeas e-legitimation för mig både i FF och Safari. Det gäller för både Tiger 10.4.11 och Leopard 10.5.7.

Trodde att omgörningen av Försäkringskassans hemsida för ett tag sedan skulle råda bot på problemet, men icke!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland måste jag dock starta om datorn innan det fungerar.

Mycket irreterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
ingrid lindgren
Fungerar för mig på FK, Apoteket, Skatteverket och banken, fick dock gå till ett Nordea-kontor för att få det aktiverat.

 

Du måste använda FF och ha dosan inkopplad innan du startar FF och i Nexus klicka på det andra certifikatet, som slutar på FD, vid inloggningen.

 

Hej,

tack alla för goda råd och tips. Gjorde som ni föreslår och lyckades logga in hos Fk och Skatteverket. Klickade på tredje raden av certifikat.

Mvh/Ingrid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har lösningen på era problem. Jag är teknisk support på Handelsbanken och får dessa frågor titt som tätt.

 

1. Gå till www.handelsbanken.se (oavsett vilken bank ni än har, dom använder samma program)

2. Uppe till höger i den blå toppmenyn hittar ni ett sökformulär -skriv "mac" i det och sök. Ni får fem träffar

3. Välj "Guide för uppdatering av säkerhetsprogram för Mac OS X"

4. På nästa sida väljer ni "SHB Uppdatering Mac"

5. När ni fått ner .dmg-filen kör ni programmet direkt från installationsikonen, ni behöver inte dra programmet någonstans. Vad detta programmet gör är att avinstallera äldre av "Nexus Personal" och annat tjafs men håller fortfarande era e-legitimationer säkra. Detta är viktigt för att "Nexus Personal" ska funka bra

6. Vanligtvis länkas ni vidare till en sida där ni kan ladda ner den senaste versionen av "Nexus Personal" när avinstallationen är klar men om ni inte bli länkade till Handelsbankens hemsida går ni igenom steg 1, 2 och 3

7. Välj "BankID Säkerhetsprogram 4.10.2"

8. Öppna .dmg-filen och dra "Nexus Personal-ikonen" till programmappen.

9. Starta programmet från programmappen.

10. Starta om datorn.

11. Klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nordeas e-leg som jag använt med framgång på skatteverket dock går jag bet hos csn... detta är saxat från deras hemsida

 

 

"Har du e-legitimation från Nordea eller Telia och sitter vid en Macintosh-dator med datorns eget operativsystem, kan du tyvärr inte göra en e-ansökan eller ändra din ansökan. Det beror på att signeringen inte fungerar korrekt. Om du har möjlighet, testa att använda ett annat operativsystem eller en annan dator. Annars kan du beställa hem blanketter i den övre menyn. Vi håller på att rätta felet."

 

 

Jag pluggar 3:e året på högskola, jag har hittills lyckats/haft möjlighet att söka studiemedel via internet endast när jag började termin 1... tack csn för att ni löser detta problem.

 

Här är en liten mailkonversation jag har haft med dom om detta:

 

"

Fråga från Robin [2009-08-25 10:28]

"Har du e-legitimation från Nordea eller Telia och sitter vid en Macintosh-dator

med datorns eget operativsystem, kan du tyvärr inte göra en e-ansökan eller ändra

din ansökan. Det beror på att signeringen inte fungerar korrekt. Om du har möjlighet,

testa att använda ett annat operativsystem eller en annan dator. Annars kan du beställa

hem blanketter i den övre menyn. Vi håller på att rätta felet."

 

När har ni tänkt att det ska vara möjligt? Skatteverket mfl. ser ej "Macintosch"-dator

med e-leg från Nordea som ett problem.

 

Svar från CSN [2009-08-27 15:29]

Hej Robin!

 

För närvarande kan vi inte säga när problemet är löst, men vi hoppas att det sker

så snart som möjligt.

 

Hoppas du har fått svar på din fråga!

 

Hör gärna av dig igen, om du har fler frågor!

 

Med vänlig hälsning

Helena Holma

*****************************

 

Fråga från Robin [2009-08-27 15:36]

Hej

 

Om ett år ca. har jag tänkt söka studiemedel för nästa läsår... tror ni att felet

är avhjälpt då?

 

mvh Robin

 

Svar från CSN [2009-08-28 13:45]

Hej Robin!

 

Vi beklagar detta och vår förhoppning är att det ska vara löst så snart som möjligt.

 

Med vänlig hälsning

Carina Johansson"

 

 

Till råga på allt var både deras hemsida och telefonsvarare otillgängliga när jag skulle lämna studieförsäkran senast (vilket man måste göra för att bli berättigad studiemedel).

 

Tack CSN för att ni är en pajasmyndighet som har samma arbetsuppgift år efter år och ändå inte klarar av att leverera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nordeas e-leg som jag använt med framgång på skatteverket dock går jag bet hos csn... detta är saxat från deras hemsida

 

 

"Har du e-legitimation från Nordea eller Telia och sitter vid en Macintosh-dator med datorns eget operativsystem, kan du tyvärr inte göra en e-ansökan eller ändra din ansökan. Det beror på att signeringen inte fungerar korrekt. Om du har möjlighet, testa att använda ett annat operativsystem eller en annan dator. Annars kan du beställa hem blanketter i den övre menyn. Vi håller på att rätta felet."

 

 

Jag pluggar 3:e året på högskola, jag har hittills lyckats/haft möjlighet att söka studiemedel via internet endast när jag började termin 1... tack csn för att ni löser detta problem.

 

Här är en liten mailkonversation jag har haft med dom om detta:

 

"

Fråga från Robin [2009-08-25 10:28]

"Har du e-legitimation från Nordea eller Telia och sitter vid en Macintosh-dator

med datorns eget operativsystem, kan du tyvärr inte göra en e-ansökan eller ändra

din ansökan. Det beror på att signeringen inte fungerar korrekt. Om du har möjlighet,

testa att använda ett annat operativsystem eller en annan dator. Annars kan du beställa

hem blanketter i den övre menyn. Vi håller på att rätta felet."

 

När har ni tänkt att det ska vara möjligt? Skatteverket mfl. ser ej "Macintosch"-dator

med e-leg från Nordea som ett problem.

 

Svar från CSN [2009-08-27 15:29]

Hej Robin!

 

För närvarande kan vi inte säga när problemet är löst, men vi hoppas att det sker

så snart som möjligt.

 

Hoppas du har fått svar på din fråga!

 

Hör gärna av dig igen, om du har fler frågor!

 

Med vänlig hälsning

Helena Holma

*****************************

 

Fråga från Robin [2009-08-27 15:36]

Hej

 

Om ett år ca. har jag tänkt söka studiemedel för nästa läsår... tror ni att felet

är avhjälpt då?

 

mvh Robin

 

Svar från CSN [2009-08-28 13:45]

Hej Robin!

 

Vi beklagar detta och vår förhoppning är att det ska vara löst så snart som möjligt.

 

Med vänlig hälsning

Carina Johansson"

 

 

Till råga på allt var både deras hemsida och telefonsvarare otillgängliga när jag skulle lämna studieförsäkran senast (vilket man måste göra för att bli berättigad studiemedel).

 

Tack CSN för att ni är en pajasmyndighet som har samma arbetsuppgift år efter år och ändå inte klarar av att leverera.

 

Låter inte kul för dig :(

 

Har alltid haft BankID (från Swedbank) och förstår inte varför Nordea och alla andra banker ansluter sig till det istället. Vet inte om det hör till någon speciell bank så ser inte varför de inte gör det.

 

BankID har ju alltid fungerat för mig, både PC och Mac. Överallt och inga som helst problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har lösningen på era problem. Jag är teknisk support på Handelsbanken och får dessa frågor titt som tätt.

 

1. Gå till www.handelsbanken.se (oavsett vilken bank ni än har, dom använder samma program)

2. Uppe till höger i den blå toppmenyn hittar ni ett sökformulär -skriv "mac" i det och sök. Ni får fem träffar

3. Välj "Guide för uppdatering av säkerhetsprogram för Mac OS X"

4. På nästa sida väljer ni "SHB Uppdatering Mac"

5. När ni fått ner .dmg-filen kör ni programmet direkt från installationsikonen, ni behöver inte dra programmet någonstans. Vad detta programmet gör är att avinstallera äldre av "Nexus Personal" och annat tjafs men håller fortfarande era e-legitimationer säkra. Detta är viktigt för att "Nexus Personal" ska funka bra

6. Vanligtvis länkas ni vidare till en sida där ni kan ladda ner den senaste versionen av "Nexus Personal" när avinstallationen är klar men om ni inte bli länkade till Handelsbankens hemsida går ni igenom steg 1, 2 och 3

7. Välj "BankID Säkerhetsprogram 4.10.2"

8. Öppna .dmg-filen och dra "Nexus Personal-ikonen" till programmappen.

9. Starta programmet från programmappen.

10. Starta om datorn.

11. Klart

 

 

Tack för den informationen Mr Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose
Jag har nordeas e-leg som jag använt med framgång på skatteverket dock går jag bet hos csn... detta är saxat från deras hemsida

 

 

"Har du e-legitimation från Nordea eller Telia och sitter vid en Macintosh-dator med datorns eget operativsystem, kan du tyvärr inte göra en e-ansökan eller ändra din ansökan. Det beror på att signeringen inte fungerar korrekt. Om du har möjlighet, testa att använda ett annat operativsystem eller en annan dator. Annars kan du beställa hem blanketter i den övre menyn. Vi håller på att rätta felet."

 

 

Jag pluggar 3:e året på högskola, jag har hittills lyckats/haft möjlighet att söka studiemedel via internet endast när jag började termin 1... tack csn för att ni löser detta problem.

 

Här är en liten mailkonversation jag har haft med dom om detta:

 

"

Fråga från Robin [2009-08-25 10:28]

"Har du e-legitimation från Nordea eller Telia och sitter vid en Macintosh-dator

med datorns eget operativsystem, kan du tyvärr inte göra en e-ansökan eller ändra

din ansökan. Det beror på att signeringen inte fungerar korrekt. Om du har möjlighet,

testa att använda ett annat operativsystem eller en annan dator. Annars kan du beställa

hem blanketter i den övre menyn. Vi håller på att rätta felet."

 

När har ni tänkt att det ska vara möjligt? Skatteverket mfl. ser ej "Macintosch"-dator

med e-leg från Nordea som ett problem.

 

Svar från CSN [2009-08-27 15:29]

Hej Robin!

 

För närvarande kan vi inte säga när problemet är löst, men vi hoppas att det sker

så snart som möjligt.

 

Hoppas du har fått svar på din fråga!

 

Hör gärna av dig igen, om du har fler frågor!

 

Med vänlig hälsning

Helena Holma

*****************************

 

Fråga från Robin [2009-08-27 15:36]

Hej

 

Om ett år ca. har jag tänkt söka studiemedel för nästa läsår... tror ni att felet

är avhjälpt då?

 

mvh Robin

 

Svar från CSN [2009-08-28 13:45]

Hej Robin!

 

Vi beklagar detta och vår förhoppning är att det ska vara löst så snart som möjligt.

 

Med vänlig hälsning

Carina Johansson"

 

 

Till råga på allt var både deras hemsida och telefonsvarare otillgängliga när jag skulle lämna studieförsäkran senast (vilket man måste göra för att bli berättigad studiemedel).

 

Tack CSN för att ni är en pajasmyndighet som har samma arbetsuppgift år efter år och ändå inte klarar av att leverera.

 

CSN är verkligen botten när det gäller kundrelationer!!! Det var de för 20 år sedan också kan jag intyga. Tråkigt att det inte blivit bättre... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BjornHermanWahlsten

Jag är inte teknikfientlig (är civilingenjör och har jobbat med datorer i 25 år) men nu har det spårat ur fullständigt. Det finns eleganta lösningar som gör att man säkert kan identifiera sig på nätet men de är ju inte riktigt så "flashiga". Nu skall det vara kortläsare, kort med microchip, pass med fingeravtryck - all möjlig smörja som bara ställer till problem och skitar ner miljön. Än värre är de gränsöverstigande problemen. Bor man utanför Sverige och har "fel" bank kan man inte får e-legitimaion alls. Handelsbanken kräver att man titt som tätt reser till Sverige och får ut koder. Dårhuset EU tvingar oss flyga till Madrid för att förnya passen eftersom de nya passen är säkrare.

 

Generellt menar jag att säkerhetslösning som är avhängig av operativsystemet och webbläsare borde skrotas OMGÅENDE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har lösningen på era problem. Jag är teknisk support på Handelsbanken och får dessa frågor titt som tätt.

 

1. Gå till www.handelsbanken.se (oavsett vilken bank ni än har, dom använder samma program)

2. Uppe till höger i den blå toppmenyn hittar ni ett sökformulär -skriv "mac" i det och sök. Ni får fem träffar

3. Välj "Guide för uppdatering av säkerhetsprogram för Mac OS X"

4. På nästa sida väljer ni "SHB Uppdatering Mac"

5. När ni fått ner .dmg-filen kör ni programmet direkt från installationsikonen, ni behöver inte dra programmet någonstans. Vad detta programmet gör är att avinstallera äldre av "Nexus Personal" och annat tjafs men håller fortfarande era e-legitimationer säkra. Detta är viktigt för att "Nexus Personal" ska funka bra

6. Vanligtvis länkas ni vidare till en sida där ni kan ladda ner den senaste versionen av "Nexus Personal" när avinstallationen är klar men om ni inte bli länkade till Handelsbankens hemsida går ni igenom steg 1, 2 och 3

7. Välj "BankID Säkerhetsprogram 4.10.2"

8. Öppna .dmg-filen och dra "Nexus Personal-ikonen" till programmappen.

9. Starta programmet från programmappen.

10. Starta om datorn.

11. Klart

 

hoppas detta funkar... men om det funkar, varför jobbar handelsbanken på ett annat sätt att lösa problemet, som de sa när jag ringde och frågade om snow leopard och deras bank id?

 

bara undrar alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas detta funkar... men om det funkar, varför jobbar handelsbanken på ett annat sätt att lösa problemet, som de sa när jag ringde och frågade om snow leopard och deras bank id?

 

bara undrar alltså...

 

 

Jag får det inte att funka, trots att jag till punkt och pricka följt anvisningen tidigare.

Personal dyker oavsett Rosetta eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Testade Mr Martins tips --- du är en hjälte! Jag har jobbat på kundsupport innan och jag älskar den personlighetstypen som lyckas ta fram sån här information och göra den känd. Mer sånt i världen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...